صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۰
کد خبر: 19544
گزارشگر: 464
۲۷۳
۰
۰
۰
با افزایش تنش‌های سیاسی

نگاهی گذرا به بازارهای هیجان‌زده

نگاهی گذرا به بازارهای هیجان‌زده
بازارهای مالی از روز دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ با افزایش تنش‌های سیاسی از ساعت ۹ صبح با هیجان بالا کار خود را آغاز نمودند و در بازار ارز قیمت هر دلار به مرز ۵۷،۵۰۰ تومان رسید و معامله‌گران حرفه‌ای بازار ارز حتی دلار فردایی را با قیمت‌های بالاتر خریداری کردند.

 در بازار طلا افرادی که از خرید دلار و یورو ناکام مانده بودند، برای کاهش ریسک خود به صف خریداران سکه پیوسته و قیمت هر سکه بهار آزادی با رشد ‌۴% به عدد ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید.

در سوی دیگر، بازارسرمایه به مانند دو هفته گذشته روند نزولی خود را ادامه داد و شاخص بورس تهران دوباره وارد کف کانال ۲ میلیون و ۱۰۰ واحد شد. شاخص هم‌وزن با کاهش ۱،۸۵۰ واحدی به عدد ۷۳۳ هزار واحد و ارزش معاملات رقم ۷،۹۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. با افزایش صف‌های فروش نمادهای بورس و فرابورسی به ۴۲ نماد به کار خود پایان دادند. آن‌طور که از روند معاملات برمی‌آید، چندان روزهای امیدبخشی در انتظار فعالان بازار سرمایه نمی‌باشد.

با ادامه روند فعلی و افزایش ریسک‌های سیستماتیک ایران افزایش ۲۰% تا۳۰% قیمت ارز در سه ماه زمستان نسبت به فصل پاییز محتمل‌ترین سناریوی موجود به‌شمار می‌آید. در بازارهای جهانی هم، طلا به‌‌عنوان پیشتاز با رشد ۴% به ۲،۰۲۵ دلار در هر اونس رسید، اما قیمت نفت برنت تغییر زیادی نداشت و خود را در سطح ۸۱ دلار حفظ نمود. این عدم واکنش نفت و انفعال آن به‌خاطر گزارش میزان تولید نفت آمریکا از سوی آژانس انرژی در سال ۲۰۲۳ می‌باشد که ظاهرا آمریکا با بالاترین میزان تولید قبل از کویید به تولید ۱۳13 میلیون بشکه ادامه می‌دهد. همچنین با این میزان رشد تولید، آمریکا و متحدانش به‌صورت کامل از نفت خاورمیانه بی‌نیاز می‌شوند و حتی امکان صادرات آن به کشورهای اروپایی پیش از هر زمان دیگری فراهم شده است.

باید دید که در روزهای آینده تنش‌های سیاسی و نظامی منطقه به کدام سمت و سو کشیده خواهد شد و تا چه میزان واکنش در بازارها را به دنبال دارد؟

https://www.asianews.ir/u/dXu
اخبار مرتبط
یک کارشناس بازارهای مالی گفت: تحریم های ایران به‌تنهایی و مستقیما بر قیمت دلار اثرگذار است و فقط حرف‌های خوش بینانه یا بدبینانه نسبت به توافق آتی برجام بر قیمت ارز تاثیر دارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید