صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۶:۲۶
کد خبر: 19558
گزارشگر: 2
۳۸۳۱
۰
۰
۳
تولید عسل

مهمترین لوازم و ابزار زنبورداری

مهمترین لوازم و ابزار زنبورداری
برای اینکه بتوانید در شغل زنبورداری حرفه‌ای باشید بهتر است در ابتدا مهمترین لوازم زنبورداری را بشناسید تا بتوانید در زمان مناسب از آن‌ها به‌درستی استفاده کنید.

عسل به‌عنوان یک ماده گوارا و پرانرژی مشهور است که خصوصیات بسیار متعدد و شگفت‌انگیز دارد. برای به دست آوردن این ماده منحصربه‌فرد، زنبورداران مراحل مختلفی را طی می‌کنند. البته باید در نظر داشت که برای حصول موفقیت در این شغل، ابتدا باید با مهمترین لوازم زنبورداری آشنا شده و وظیفه‌های هر یک را به‌درستی بشناسید.
همچنین، شناختن شرایط نگهداری مناسب و توانمندی در استفاده از ابزار زنبور داری برای رسیدن به موفقیت در این زمینه، امری حیاتی است. در ادامه، به‌صورت خلاصه زنبورداری را توضیح داده و برخی از تجهیزات مهم آن را بررسی خواهیم کرد.

زنبورداری و تولید عسل: معرفی فرایند و اهمیت فعالیت

زنبورداری، عبارت است از مراقبت و مدیریت کلنی‌ها و کندوهای زنبورهای عسل. افراد بسیاری به دلایل مختلف مانند کسب درآمد، به تهیه عسل و سایر محصولات مرتبط با آن پرداخته و یا حتی به‌عنوان یک سرگرمی، به این کار می‌پردازند. زنبورهای عسل در محیط‌های گوناگون ازجمله شهرها و روستاهای بزرگ، مراتع، مزارع، جنگل‌ها و بیابان‌ها از شمال تا جنوب کشور نگهداری می‌شوند.
این حشرات مفید، با جمع‌آوری شهد از گل‌های مختلف و حمل آن به درون کندوها، عسل را تولید می‌کنند. در این شهد، مقدار قابل‌توجهی از آب (بین ۵۰ تا ۸۰ درصد) وجود دارد، اما به‌محض تبدیل شدن به عسل توسط زنبورها، تنها حدود ۱۶ تا ۱۸ درصد آب آن باقی می‌ماند.
این مواد حاوی پروتئین‌های لازم برای رشد زنبورهای عسل جوان هستند. به‌عنوان اطلاعات تکمیلی باید گفت که یک کندو با جمعیت مناسب زنبور، در یک سال می‌تواند حدود ۴۵۰ کیلوگرم عسل تولید نماید.

وسایل مورد نیاز در صنعت زنبور داری

حالا که به‌صورت اجمالی با علم زنبورداری آشنا شده‌اید، بهتر است تا به شما تجهیزاتی را معرفی کنیم که از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ابزارها برای زنبورداری هستند. بعضی از این وسایل کاملاً ضروری هستند و برخی دیگر ممکن است در بهبود برداشت عسل از کندوها به شما کمک کنند. البته توصیه می‌شود برای بالا بردن سطح دانش خود در این حرفه، کتاب زنبورداری را تهیه نموده و مطالعه کنید تا با انواع تکنیک‌ها و ابزارهای مختلف بهتر آشنا شوید. به‌عنوان‌مثال، از موارد ضروری و حیاتی در انواع این تجهیزات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

لباس زنبور داری، مهمترین لوازم زنبورداری

لوازم زنبورداری

لباس زنبورداری، به‌صورت یک‌تکه یا دوتکه، در بازار موجود هستند؛ بنابراین، افراد می‌توانند بر اساس نیاز خود کت و یا شلوار زنبورداری را جداگانه تهیه کنند و یا لباس یک‌تکه زنبورداری را خریداری نمایند. این لباس‌ها نه‌تنها به محافظت از زنبوردار در برابر نیش ‌زنبورها کمک می‌کنند بلکه باعث تسهیل در برداشت عسل از کندوها نیز می‌شوند.
باید توجه داشت که اگر قصد خرید لباس زنبورداری دارید، بهتر است مدلی که دارای سیستم تهویه مناسبی است را انتخاب کنید. این لباس‌ها باید به‌گونه‌ای طراحی شده باشند که پس از پوشیدن، حس گرمای زیادی ایجاد نشود.

شربت خوری

در فرآیند تغذیه مصنوعی زنبورهای عسل، از ظروف مختلف مانند بشقاب، قاب، بردمن و سایر وسایل استفاده می‌شود. به‌منظور جلوگیری از غرق شدن زنبورها در هنگام مصرف شربت، اغلب اجسامی سبک‌وزن بر روی سطح شربت قرار می‌دهند و یا در داخل ظروفی با ورقه‌های توری فلزی مستقر می‌کنند. این ورقه‌ها به‌طورمعمول بر روی شربت شناور شده و از غرق شدن زنبورها جلوگیری می‌نماید. این روش باعث می‌شود تا زنبورها از بالا به‌سوی شربت حرکت کرده و به‌راحتی از آن استفاده کنند.

گرده گیر

جلوگیری از ورود گرده به کندوی عسل امری حیاتی است، زیرا این گرده به‌عنوان یک ماده خارجی می‌تواند کیفیت عسل را تحت تأثیر قرار دهد. یکی از روش‌های ساده و مؤثر برای جلوگیری از ورود گرده به کندو، استفاده از وسیله‌ای به نام تله گرده گیر است. همچنین، در برخی موارد، می‌توان از ظروف خاصی نیز برای جلوگیری از ورود گرده به کندو استفاده کرد.

داروی کنه یکی از مهمترین لوازم زنبورداری

در فصل پاییز، کنترل کنه‌ها یک عامل اساسی مرتبط با بقای زنبورهای عسل در زمستان است. برخی از زنبورداران به‌صورت سالانه و به‌ویژه در پایان تابستان یا اوایل پاییز، کندوها را به کمک داروی کنه، از کنه‌های واروا تصفیه می‌کنند. این اقدام به جلوگیری از تضعیف متابولیسم زنبورها کمک کرده و همچنین از انتقال ویروس‌های مخرب توسط کنه‌های واروا جلوگیری می‌کند.

دستگاه اسید الگزالیک

استفاده از دستگاه تصعید اسید اگزالیک یکی از اساسی‌ترین ابزارها در زنبورداری است که به‌طور گسترده جهت جلوگیری از بیماری‌ها و حفظ سلامت زنبورها به کار می‌رود. اسید اگزالیک، یک ترکیب شیمیایی است که به‌صورت طبیعی در عسل یافت می‌شود. این اسید به‌عنوان یک روش مؤثر در فرایند مدیریت بهداشت زنبورها بسیار مؤثر است.

اکستراکتور یا عسل گیر

اکستراکتور عسل گیر

استفاده از اکستراکتور یک روش مؤثر برای جداسازی عسل از موم داخل قاب‌ها، در زنبورداری است و به همین دلیل در انتهای فهرست لوازم زنبورداری قرار دارد.
این ابزار به دو نوع برقی و دستی تقسیم شده و استفاده از مدل دستی از نظر اقتصادی مزیت دارد به همین دلیل توصیه می‌شود که زنبورداران از مدل دستی این ابزار استفاده کنند. پس از عملیات استخراج عسل و در زمان بسته‌بندی، لوازم دیگری مانند صافی عسل یا رس گیر نیز موردنیاز است.

تهیه مهمترین لوازم زنبورداری از منابع معتبر

به یاد داشته باشید که کیفیت ابزار و لوازم زنبورداری در به دست آوردن نتیجه دلخواه امری حیاتی است. به همین دلیل باید این ابزارها را از منابعی شناخته‌شده و تخصصی تهیه نمایید. پیشنهاد می‌شود با مراجعه به فروشگاه زنبورافزار و با بهره‌مندی از مشاوره کارشناسان خبره این مجموعه، تجهیزات و ابزار موردنیاز خود را با خیالی راحت تهیه نمایید. در نظر داشته باشید که محصولت این فروشگاه از بهترین مواد و برندها تهیه شده و با پایین‌ترین قیمت عرضه می‌شوند.

https://www.asianews.ir/u/dXI
اخبار مرتبط
شما باید در زمان خرید ژل رویال به این مورد توجه داشته باشید و دقت کنید که آیا فروشنده این شرایط را رعایت کرده یا خیر. اگر مرکز فروش مورد نظر به خوبی از ژل نگهداری نکرده باشد، حتی اگر تاریخ انقضای آن هم تمام نشده باشد امکان استفاده از آن وجود نخواهد داشت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید