صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ / ۲۳:۵۳
کد خبر: 19597
گزارشگر: 464
۲۶۱
۰
۰
۰
گفتگو با رئیس هیأت مدیره شرکت آیدین بنای تبریز با برند «گونش»؛

توسعه صادرات لوازم خانه و سفر

توسعه صادرات لوازم خانه و سفر
محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، این روزها میزبان نخستین دوره نمایشگاه بین‌المللی ظروف چینی، سرامیکی، بلور و کریستال و صنایع وابسته تهران است.

همایون فدایی ـ در حاشیه نخستین روز این رویداد، فرصتی دست داد تا با محمدرضا مبشری، رئیس هیأت مدیره شرکت آیدین بنای تبریز با برند «گونش» که از فعالان شناخته‌شده این عرصه است، به گفت‌وگو بنشینیم. گفت‌وشنیدی که در ادامه می‌خوانید:

محمدرضا مبشری، رئیس هیأت مدیره شرکت آیدین بنای تبریز با برند «گونش»

* جناب مبشری، به‌عنوان سؤال نخست بفرمایید که معنی «گونش» چیست؟

«گونش» یعنی آفتاب. یک کلمه ترکی است. کلمه آفتاب به چند صورت تداعی می‌‌شود، آفتاب سوزان یا آفتابی ملایم. «گونش» آفتابی ملایم، لطیف و نازگونه است. آفتابی است که وقتی می‌‌تابد، باعث آرامش و لذت انسان می‌شود.


* این چندمین باری است که در چنین نمایشگاهی حضور دارید؟

چهارمین بار است که در نمایشگاه حضور پیدا کردم.

* نمایشگاه امسال را چگونه ارزیابی می‌‌کنید و نقاط ضعف و قوت آن را بفرمایید.

با توجه به این‌که امروز، اولین روز نمایشگاه است، با عنایت خدای متعال رحمت باران و برف هم در شهر تهران گسترانده شد. البته تهران شهر بزرگی است و کلانشهر است. حیف است که در این فصل این شهر برف نداشته باشد.و دماوندش بی‌برف باشد. با توجه به بارندگی، خدا را شکر، استقبال امروز از غرفه ما خیلی خوب بود، از غرفه‌‌های دیگر خبری ندارم، اما سر ما خیلی شلوغ بود و راضی هستیم.

* به‌نظر شما اشکالات نمایشگاه چه بود؟

اشکال خاصی ندیدم. حقیقتا همه چیز خوب است و راضی هستیم.

* اگر ممکن است از تولیدات خود بگویید و آیا برنامه‌ای برای صادرات دارید یا خیر؟

ما با برند «گونش» که در خدمت شما هستیم، جزء برندهای اول شمال غرب کشور هستیم. چه از لحاظ تنوع تولید متنوع و چه از لحاظ کیفیت محصولات. در واقع کمتر تولیدکننده‌ای است که 52 رقم کالای تولیدی ما داشته باشند.

* این 52 رقم کالا، چه نوع محصولاتی هستند؟

از انواع بند رخت‌ها، انواع میز اطوها، انواع جاکفشی، انواع نردبان‌‌ها، انواع صندلی‌‌های تاشوی برزنتی، میز برزنتی، جا شوفاژی و بسیاری چیزهای دیگر. از نظر خودمان، در دوره‌‌های قبل به جرأت می‌‌توانم بگویم در 10 استان، ما شاید جزء اولین‌‌ها بودیم.

* آیا تاکنون صادرات داشته‌اید یا اصولا در فکر آن هستید؟

بله. ما صادرات داریم و محصولات‌مان را به کشورهایی مثل عراق، ارمنستان، آذربایجان و گرجستان صادر کرده‌ایم، با این‌همه این صادرات ما را اغنا نمی‌‌کند، ما می‌خواهیم بازار همه کشورهای حاشیه سرزمین‌مان که نزدیک به ۵۰۰ میلیون نفر است، در دست بگیریم. درست است که بعضی از آن‌ها کشورهای پیشرفته‌ای مثل ما نیستند، ولی به هر حال به این نوع محصولات احتیاج دارند. انشاءالله مسئولان هم بتوانند زمینه صادرات بیشتر را فراهم کنند. صادرات که بیشتر شود، ارز می‌‌آید، با ارز، رشد اقتصادی هم می‌‌آید و اشتغال ایجاد می‌شود که نتیجه همه این‌ها آرامش و رفاه عموم مردم می‌‌آید.

* شما برای گسترش صادرات چه تمهیداتی در نظر گرفته‌اید؟

نخستین مسئله مهم در این‌باره، برندسازی است، یعنی تولید انواع تیزرها و فیلم‌های تبلیغاتی در صفحه‌‌های مجازی مثل اینستاگرام، روبیکا و سایر صفحات را در دستور کار قرار داده‌ایم. همچنین شرکت در نمایشگاه‌‌ها از دیگر برنامه‌های ما در این خصوص است. جالب این‌که در حال حاضر فیلم تبلیغاتی ما، در شبکه استانی آذربایجان شرقی (سهند) پخش می‌شود و همچنین تبلیغ شرکت ما از طریق رادیوی استان به گوش مردم می‌رسد.

* برنامه شما در آینده چیست؟ این می‌تواند از جوانب گوناگونی مطرح شود، مثلا از بعد جغرافیایی با گسترش شعبه‌ها و نمایندگی‌ها یا از جهت افزایش تنوع محصولات.

قبل از همه در مورد شرکت صحبت می‌‌کنم. ما شرکتی داریم با ۱۷ سال سابقه. ۱۷ سال پیش در شهر تبریز، ما عده‌ای جوان بودیم که با شعار «رمز موفقیّت آن است که هدف را بی‌وقفه دنبال کنیم» دور میزی جمع شدیم. البته در دوره‌ای در حال ساخت‌وساز مسکن بودیم و حدود ۹ سال است که به این حوزه آمده‌ایم. در نتیجه با این سابقه طولانی، ما پتانسیل بالایی از لحاظ نیروی انسانی و همچنین نسبتا به لحاظ مالی داریم.

روی این اساس ما سعی می‌‌کنیم و برنامه ما این است که بیشتر در راستای صادرات کار کنیم، چون به‌سرعت می‌‌توانیم ظرفیت تولیدمان را مثلا در عرض ۱۰ روز، دو سه برابر کنیم، چرا که پتانسیل‌اش را داریم. در شهرک صنعتی قاسم سلیمانی در تبریز مجموعه صنعتی بسیار خوبی را احداث کردیم. هرچند بسیار هزینه شد، ولی به هر حال، راه‌اندازی شد. نیت ما اشتغالزایی بیشتر، صادرات بیشتر، کمک به ایران و همچنین به شهر خودمان تبریز است.

* شما از مسئولین چه انتظاراتی دارید؟ یا حتی اگر گله‌ای دارید، مطرح بفرمایید.

مسئولین محترم به هر حال زحمت می‌‌کشند، منتها بعضی وقت‌ها برای تولیدکننده به صرفه نیست. منجمله بخش مالیات که الان برای تولیدکنندگان به مشکل بزرگی تبدیل شده است. در کنار مالیات عدم ثبات قیمت‌‌هاست. یعنی امروز لوله (پروفیل، مفتول) را که ۹۰ درصد نیاز ماست، به قیمت مثلا ۵۰ تومان خریداری می‌کنیم، اما روز بعد بایستی با قیمت بیشتری بخریم. در نتیجه این نوساناتِ قیمت، باعث ضرردهی مجموعه ما می‌‌شود. چون ما سفارش می‌‌گیریم، مجبوریم جوابگوی مشتری باشیم و این خیلی ما را اذیت می‌‌کند. از مسئولین خواهشمندیم دو سه کار برای تولیدکننده انجام بدهند: ۱. به فکر مالیات تولیدکننده باشند، چون تولیدکننده برای مصرف‌کننده تولید می‌‌کند. ۲. برای ثبات قیمت مواد اولیه، واقعا کاری انجام دهند. اگر تولیدکننده ثبات قیمت موادی را که تولید می‌‌کند، نداشته باشد، فلج می‌‌شود و در نهایت این تولید مملکت است که آسیب می‌بیند. ۳. مسئولان می‌توانند از تولیدکنندگان واقعی که زحمت می‌کشند، حمایت کنند و تسهیلاتی در اختیارشان بگذارند. به‌خصوص کارخانه ما که واقعا کارخانه‌ای است که در راستای اهداف خیریه تأسیس شده است.

* جناب مبشری عزیز، راجع به کیفیّت محصولات و گارانتی آن‌ها صحبت بفرمایید.

برخی از محصولات ما، دو سال و برخی از دیگر محصولات یک سال گارانتی دارند. در هر حال، کمتر از یک سال گارانتی نمی‌‌دهیم. این را صادقانه می‌گویم کیفیّت محصولات ما در مقایسه با قیمتش حرف اول را می‌‌زند، ما با حداقل سود، محصولاتمان را روانه بازار می‌‌کنیم. چون نیت ما اشتغالزایی است و انشاءالله خدا هم خیرش را می‌‌دهد و سودش به ما می‌‌رسد.

* شما در مجموع چند پرسنل دارید؟

ما در مجموع، حدود ۶۷ تا ۷۰ نفر پرسنل مستقیم داریم، البته آن‌ها که ذینفع هستند حدود 300، 400 نفر هستند که از این مجموعه به لحاظ مالی بهره‌مند می‌شوند. و تعداد آن‌هایی هم که غیرمستقیم هستند، شاید به ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر برسند.

* شما اگر جای مجری این نمایشگاه بودید، چه تغییراتی در آن می‌‌دادید؟

الان فصل، فصل خوبی نیست. برف باعث می‌‌شود که بازدیدکننده کمتر شود. البته نمی‌‌توانیم بخواهیم که نبارد، چرا که اگر باران و برف نداشته باشیم، در تابستان‌‌ها هم آبی نیست. منتها در حال حاضر شرایط رفت‌وآمد خصوصا آن‌هایی که از پلاسکو هستند، خیلی سخت است. یا مثلا از ارمنستان می‌‌خواهند بیایند، که الان آنجا هم برف و کولاک است و طبیعتا نمی‌‌توانند بیایند. فکر می‌کنم برگزاری نمایشگاه در این فصل خوب نیست. خواهش من این است که نمایشگاه ما را با نمایشگاه خانگی یکی کنند، یا برای ماه‌‌های هفتم و هشتم برگزار کنند که جاده‌‌ها باز است.

* اگر من سوالی را جا انداختم یا خودتان دوست دارید مطلبی را بگویید، بفرمایید.

همان‌طور که عرض کردم مجموعه ما، مجموعه‌ای قوی است. فقط من نیستم، مجموعه‌ای از نیروهای درجه یک است. هر کس با مجموعه «گونش» کار کند، متوجه این قضیه خواهد شد که ما به تمام تعهدات خود عمل می‌‌کنیم. معتقدیم تعهد ما سپر شخصیت ماست. بارها شده است که ضرر دیده‌ایم، ولی به عهد و پیمان‌مان عمل کرده‌ایم. صادقانه می‌گویم این مجموعه از جوان‌‌های خلاق، باتجربه، باوجدان و سخت‌کوش تشکیل شده است.

* در پایان اگر مطلبی هست، بفرمایید؟


مایلم بگویم ما تا امروز هیچ تسهیلاتی از دولت یا نهادی نگرفته‌ایم و تنها روی پا خود ایستاده‌ایم و به همت خود قدم برداشته‌ایم. ما خیر مملکت را می‌‌خواهیم و می‌خواهیم درجه یک باشیم. پیشرفت، آرزوی هر ایرانی است و آرزوی ما این است که ایران ما، خیلی بیشتر و بهتر از این‌ها رشد کند.

در پایان از همکاران عزیزی که همیشه همراه ما هستند، از هیأت مدیره عزیز، آقای مسعود جاوید و آقای جوادی و آقای مهندس علی عطایی که جزء مدیران شرکت هستند، تشکر و قدردانی می‌کنم. همچنین از روزنامه «آسیا» که اخبار اقتصادی ایران را انعکاس می‌‌دهند، بسیار ممنونم.
عکس: خدیجه جعفری

https://www.asianews.ir/u/dYm
اخبار مرتبط
ٰ«آر اس گروپ» همان رهیاب اسپرت سابق است که بیش از ۱۵ سال به‌صورت تخصصی بر روی طراحی و دیزاین اتومبیل‌‌‌های خاص فعالیت می‌کنیم و از سال ۹۶ هم، در زمینه تجهیز خودروهای کمپر مسافرتی و خودروهای تشریفات متمرکز و فعال هستیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید