صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲ دی ۱۴۰۲ / ۲۱:۴۰
کد خبر: 18568
گزارشگر: 464
۳۴۱
۰
۰
۱
گفت‌وگوی با مهندس حامد مقدمیان، مدیر و مالک برند «آر اِس گروپ»

آینده‌ای روشن برای صنعت حمل‌ و نقل کشور

آینده‌ای روشن برای صنعت حمل‌ و نقل کشور
ٰ«آر اس گروپ» همان رهیاب اسپرت سابق است که بیش از ۱۵ سال به‌صورت تخصصی بر روی طراحی و دیزاین اتومبیل‌‌‌های خاص فعالیت می‌کنیم و از سال ۹۶ هم، در زمینه تجهیز خودروهای کمپر مسافرتی و خودروهای تشریفات متمرکز و فعال هستیم.

همایون فدایی ـ در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی لجستیک و صنایع وابسته به حمل و نقل در حضور آقای مهندس حامد مقدمیان، مدیر و مالک برند «آر اس گروپ» تولید کننده و تجهیز کننده انواع خودرو‌های کمپر ون مسافرتی و تشریفاتی بودیم و با ایشان گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

فدایی نمایشگاه

* جناب مهندس آیا پیش از این هم در چنین نمایشگاهی حضور داشتید؟


بله، پیش از این نیز «آر آس گروپ» به‌طور مستمر در نمایشگاه‌های مختلف با موضوع گردشگری حضور فعال داشته است، اما این اولین‌بار است که در نمایشگاه با موضوع لجستیک شرکت می‌کنیم.

* نمایشگاه امسال را چگونه ارزیابی می‌‌کنید؟


نمایشگاه امسال از لحاظ رونمایی خودرو‌های جدید در حوزه حمل و نقل، یعنی رونمایی از خودروهای مربوط به حمل و نقل، بسیار قوی و قابل توجه بود. شرکت هایی مانند: سروش دیزل، ایران‌خودرودیزل، بهمن موتور و بسیاری از شرکت‌‌‌های مرتبط شرکت داشتند و خودروهای روز خودشان را معرفی کردند.

* نقاط قوت و ضعف نمایشگاه از دید شما چیست؟

از جمله نقاط قوت نمایشگاه، این رویکرد بود که به‌صورت تخصصی برگزار شد و بیشترشرکت‌ها و برندهایی در آن حضور داشتند که مرتبط با حوزه لجستیک بودند. اما در مورد ضعف‌های نمایشگاه، باید بگویم که خوشبختانه ضعفی ملاحظه نکردم. در فضایی بسیار وسیع و مناسب برگزار شد و تمام ویژگی‌های یک نمایشگاه حرفه‌ای را داشت.

* برای آشنایی بیشتر مخاطبان، لطفا بفرمایید که لجستیک به چه معناست؟

معنای اصلی لجستیک یعنی حمل و نقل

* شما در حال حاضر به چه کاری مشغول هستید و هدف‌تان از حضور در نمایشگاه چه بود؟


«آر اس گروپ» همان رهیاب اسپرت سابق است که بیش از ۱۵ سال به‌صورت تخصصی بر روی طراحی و دیزاین اتومبیل‌‌‌های خاص فعالیت می‌کنیم و از سال ۹۶ هم، در زمینه تجهیز خودروهای کمپر مسافرتی و خودروهای تشریفات متمرکز و فعال هستیم.

* انگیزه شما از انتخاب این حرفه چه بود؟


درواقع تخصص ما از ابتدا طراحی و دیزاین اتومبیل بود و درخواست مشتریان ما هم بر این اساس بود. ما از سال ۹۶ در ابتدا با طراحی خودروهای ون تشریفاتی فعالیت خود را گسترش دادیم که طبعا یک خودروی تشریفاتی نیازمند دیزاین است. تقریبا هم زمان با فعالیت در حوزه تشریفات، به نوآوری در زمینه خودرو‌های ون کمپر مسافرتی نیز پرداختیم وسپس خودروهای ون کمپر مسافرتی را در ناوگان تولیدمان قرار دادیم . می‌توان گفت برای اولین بار در ایران، در این دو حوزه با اقدامات نوآورانه به‌صورت دانش بنیان موفق به تولید اولین سرویس بهداشتی تمام فایبر گلاس یک پارچه یک تکه شدیم، و همچنین در زمینه برق و الکترونیک موفق به طراحی و تولید اولین پنل برد‌های اختصاصی خودرو‌های کمپر و تشریفات به‌صورت دانش بنیان در ایران شدیم.

اینکه چه عواملی باعث شد که خودروهای کمپر ما به‌ سرعت جایگاه خودش را در بازار پیدا کند و طرفدارهای خاص خودش را جذب کند، باید بگویم که: ۱: کیفیّت ساخت ۲: استقامت و ماندگاری آن امکاناتی که ما در داخل این خودروها می‌‌سازیم و اجرا می‌‌کنیم. ۳: مواردی که ساخت خودمان به‌صورت انحصاری است. برای مثال در خودروهای کمپر ما در واحد برق و الکترونیک، ساخت پنل و برد نمایشگر تمام گیج‌‌‌ها، نورها، سنسورها، منابع آب و فاضلاب، روشنایی، فیوض‌‌‌ها و همه اینها در خط تولید «آر اس گروپ» انجام می‌شود که این ساخت در انحصار خودمان است. مورد بعدی، ساخت حمام و سرویس بهداشتی منحصر به فرد ماست که، ۱: برای اولین‌بار در ایران و دنیا، یک کابین و یک تکه بهداشتی تمام فایبرگلاس است، که این هم در انحصار شرکت ماست و نخستین‌بار در ایران و دنیا یک خودرو دارای یک توالت فرنگی برقی و متحرک است. این سرویس بهداشتی و کابین حمام برای اولین بار در ایران بومی‌سازی و ساخته شد و در پروژه‌‌‌های کمپر، آن را اجرا کردیم.

* شما از گذشته تا به امروز، چه تعداد پروژه و برای چه شرکت‌‌‌ها یا ارگان‌‌‌هایی اجرا کردید؟ در مورد خدماتی که موقع حوادث اضطراری مثل سیل و زلزله عرضه می‌کنید، توضیح بفرمایید؟

نام شرکت‌‌‌های دولتی را که نمی‌توانیم ببریم چون به‌ صورت محرمانه به ما سفارش می‌‌دهند. اما مورد تأیید بعضی از شرکت‌‌‌های تولیدکننده ون‌‌‌های مسافری هستیم مثلا: سروش دیزل مبنا، شرکتی که به‌صورت انحصاری ون‌‌‌های هیوندای اچ 350 دارند و ما به‌عنوان تجهیزکار کمپر و تشریفات، مورد تأیید این شرکت هستیم. در حقیقت ما تغییر کاربری می‌‌دهیم. یعنی کار ما این است یک ون مسافری ساده که ۱۳ نفره یا بیشتر است را، تمام صندلی‌‌‌ها و لوازمش را باز می‌‌کنیم و آن را تغییر کاربری می‌‌دهیم و به‌ یک ون مسافرتی که یک خانواده سه الی شش نفر به‌راحتی می‌‌تواند ماه‌ها در داخلش زندگی کند، تبدیل می‌کنیم.

داخل این ماشین‌‌‌ها از حمام و سرویس بهداشتی، تا یخچال، گاز و سینک ظرفشویی گرفته، تا انواع کابینت‌‌‌ها، تختخواب و کاناپه‌‌‌های تختخواب شو، (بسته به کاربری آن خانواده) برای ۳ تا ۶ نفر وجود دارد که برای یک زندگی خانوادگی کاملا مناسب است. از کاربری‌‌‌های دیگر، خودروهای تشریفات ماست که باز هم همان ون ساده مسافرتی را به یک ون تشریفات ۶ نفره تبدیل می‌‌کنیم که شامل صندلی‌‌‌ها، گرمکن، سردکن، ماساژور، امکانات کامل صندلی تختخواب شو، قهوه‌ساز، چای و لوازم پذیرایی، نورپردازی‌‌‌های بسیار خاص، تلویزیون و استفاده از لب‌تاپ، دی‌وایدار (دی‌وایدر یعنی دیواره جداکننده بین راننده و سرنشین‌‌‌های عقب) است و درواقع کاربری خودروی تشریفات کاملاً متفاوت با خودروی کمپر مسافری است. با خودروی کمپر قرار است یک خانواده به مسافرت بروند اما با ماشین تشریفات قرار است یک سری افراد خاص با آن تردد شهری و بین شهری داشته باشند، با سفری بسیار راحت و دلچسب که بتوانند جلسات کاری را هم داخل آن ماشین تشریفات برگزار کنند.

«آر آس گروپ» برای اولین‌بار در ایران، خط تولید و تجهیز خودروهای کمپر و تشریفات را به‌صورت شرکتی راه‌اندازی کرده است. مزیت «آر اس گروپ» به نسبت بقیه شرکت‌‌‌های دیگر این است که ما به‌صورت خط تولید روی یک برند تمرکز داریم. یعنی یک مدل ماشین را به‌صورت خط تولید و به‌صورت سری تولید می‌‌کنیم.

* آیا برنامه‌ای برای صادرات هم دارید؟


بله، به‌علت این‌که هزینه تولید در ایران بسیار پایین است، قصد داریم به جهت ارز آوری و صادرات تکنولوژی که آن را به‌صورت دانش بنیان تولید کرده ایم، از کشورهای دیگر سفارش دریافت و صادرات داشته باشیم.

* آیا آینده این صنعت را در ایران روشن می‌‌بینید؟


بله، قطعاً؛ چون این نوع سبک گردشگری در ایران و جهان بعد از دوران کرونا بسیار مورد توجه قرار گرفته و سفر کردن با انواع خودروهای کمپر، طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است.

* به‌عنوان سخن پایانی اگر مطلبی در نظر دارید، بفرمایید.


فرهنگ صنعت خودروهای تشریفاتی و کمپر ون مسافرتی حدودا ۳ الی ۴ سال است که در ایران در حال جا افتادن است. اما در کشورهای آمریکایی، اروپایی یا آسیایی، این حوزه بسیار قدیمی است. یعنی شما اگر ۱۰ سال پیش به کشور دیگری مسافرت می‌کردید و به کسی می‌‌گفتید کمپر چیست؟ تمام خصوصیات و موارد کمپر را می‌‌توانست برای شما به‌راحتی توضیح بدهد. اما د ر۱۰ سال پیش اگر از یک ایرانی می‌‌پرسیدید که کمپر چیست؟ شاید در ذهنش ماشین آفرود تداعی می‌شد که چادر مسافرتی داشته باشد. یعنی ماشینی که بتواند امکاناتی مثل حمام و دستشویی داشته باشد، تا چندین سال پیش در ایران شناخته‌شده نبود. اما اخیرا، تقریباً هر ایرانی در حوزه کمپر، یا خودش یا یکی از دوستانش اطلاعاتی دارد. البته تعداد کسانی که این نوع ماشین‌‌‌ها را دارند خیلی کم است و فرهنگ این صنعت در ایران تازه‌وارد است.

عکس: خدیجه جعفری
...

https://www.asianews.ir/u/dHB
اخبار مرتبط
هفتم تا دوازدهم آذرماه، شهر آفتاب میزبان دوازدهمین نمایشگاه صنعت تفریحات، سرگرمی و شهربازی بود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید