صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۱:۱۱
کد خبر: 19618
گزارشگر: 464
۳۳۴
۰
۰
۴
گفت‌وگو با رئیس هیأت مدیره شرکت ماشین‌سازی خشکبار صنعت تبریزکار؛

افتخار می‌کنیم در دنیا حرفی برای گفتن داریم

افتخار می‌کنیم در دنیا حرفی برای گفتن داریم
همایون فدایی ـ در دومین نمایشگاه خشکبار و صنایع، در غرفه «تبریزکار» با محمود سبزی رئیس هیأت مدیره شرکت ماشین‌سازی خشکبار صنعت تبریزکار گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:



* بفرمایید چندمین سالی است که در این نمایشگاه شرکت می‌‌کنید؟


بنده در همه نمایشگاه‌‌های خشکبار از ابتدا تا امروز شرکت کرده‌ام و یا اسپانسر بوده‌ام.

* نمایشگاه امسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟


شرکت بهمن بادام جهانبین
شرکت بهمن بادام جهانبین

امسال نمایشگاه خوبی برگزار شد و فرقش با نمایشگاه‌‌های قبلی این بود که در آن‌ها مردم عادی بیشتر برای بازدید می‌‌آمدند، ولی نمایشگاه امسال، تقریباً تخصصی‌تر و بهتر برگزار شد. فرهنگ نمایشگاهی بهتر از قبل شده و مراجعان دیگر برای تفریح نمی‌آیند بلکه برای ایجاد کار و اخذ اطلاعات و خرید ماشین‌آلات می‌‌آیند.

* ایراد نمایشگاه از نظر شما چه بود؟

ایراد که نمی‌شود گفت چون برگزارکنندگان اشخاص حقیقی هستند و خیلی شرکت‌‌های کوچکی هستند. معمولاً این‌جور نمایشگاه‌‌ها را ارگان‌‌ها و دولت و اتاق‌‌ها حمایت می‌‌کنند و تاجرها و هیئت‌‌ها را از خارج از کشور دعوت می‌‌کنند تا این محصولات را به دنیا معرفی کنند. درباره محصولات ما باید بگویم متأسفانه یا نمی‌خواهند، یا اطلاعات کافی ندارند و یا اهمیّت خاصی ندارد که چندان حمایتی صورت نگرفته، چون خشکبار ایران قدرت جهانی شدن دارد، ولی مدیران ما در این زمینه عملکرد ضعیف دارند.

* اگر جای مدیر نمایشگاه بودید، چه تغییراتی در برگزاری آن می‌‌دادید؟

اولاً به این شکل و با این کیفیت نمایشگاه را برگزار نمی‌کردم، چون به هرحال مسأله آبروی ایران در میان است، البته برای داخل کشور خوب است، ولی اگر بخواهیم جایگاه‌مان را در دنیا معرفی کنیم، اصلاً این نمایشگاه را برگزار نمی‌کردم.

* نمایشگاه را برگزار نمی‌کردید یا به این شکل برگزار نمی‌کردید؟

به این شکل برگزار نمی‌کردم.

* تغییرات عمده‌ای می‌‌دادید؟

بله، دست‌اندرکاران باید در این کار حضور داشته باشند و حمایت کنند. یک برگزارکننده نمی‌تواند همه کارها را انجام بدهد.

* در حال حاضر مشغول چه فعالیتی می‌‌کنید؟

شرکت ما در زمینه ساخت ماشین‌آلات خشکبار اهم از بادام، پسته، فندق، هسته زردآلو، گردو، کشمش و کل خشکبار، و فرآوری‌شان فعالیت می‌کند. ماشین‌آلات ما منحصر به فرد هستند و اکثرشان ساخت خودمان و ثبت مالکیت و ثبت اختراعشان هم متعلق به ماست. ما به ۲۸ کشور دنیا صادر می‌‌کنیم و دستگاه‌‌های شکست پسته‌‌های ما هم در دنیا نمونه و منحصر به‌فرد است.

* از گذشته تا امروز چقدر تولید داشتید و به چه مناطقی از داخل و خارج عرضه کردید؟

تمام ماشین‌آلات ما در همه نقاط کشور چه روستا باشد و چه شهر وجود دارد. در هرجای ایران که خشکبار وجود دارد تبریزکار را می‌‌شناسند، با ماشین‌آلات ما کار می‌‌کنند و تمام صادرکنندگان هم از ماشین‌آلات ما استفاده می‌‌کنند. علاوه بر این در ۲۸ کشور دنیا، در چهار قاره جهان، ماشین‌آلات ما کار می‌‌کند و عرضه می‌‌کنیم.

* راجع به چشم‌انداز آینده هم صحبت کنید و همچنین درباره توسعه و عرضه و تنوع جغرافیایی و تنوع محصولات.

بحث ماشین‌آلات با خشکبار خیلی فرق دارد. چون پسته و محصولات خشکبار گران‌قیمت هستند، یک گرم پرتی، روزی می‌‌تواند ۵۰ میلیون ضرر برای صاحب ماشین‌آلات داشته باشد. بنابراین مهم‌ترین مسئله ماشین‌آلات، سالم شکستن، و بدون پرت داشتن و ارائه درست محصول به‌عنوان صادرات است که این محصولات، فرایند تولیدش استاندارد باشد. درخصوص روش‌‌های سورت و میکروب‌شناسی هم تلاش داریم که بتوانیم به نام ایرانی در مقابل کشورهای دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

* از تاریخچه و رزومه کارتان بفرمایید؟

بنده وقتی وارد حوزه ماشین‌آلات و خشکبار شدم، شخصا علاقه زیادی داشتم. البته جایگاه امروز شرکت ما ۹۰ درصد مدیون کمک مشتریان ما بوده، چون آنها خواستند و ما طراحی کردیم. دوم با کمک نیروهایی که متخصص و دلسوز هستند، به اینجا رسیده‌ایم و امروز افتخار می‌‌کنیم که ایران و ایرانی و شرکت ما، در دنیا حرفی برای گفتن دارند.

* اگر صحبتی باقی مانده بفرمایید؟

من از دوستان و دولتمردانی که در این سمت‌‌ها فعالیت می‌‌کنند، خیلی تشکر می‌‌کنم، و امیدوارم به آنهایی که می‌‌خواهند وارد این حرفه شوند کمک کنند. آنهایی که پیشکسوت و بزرگ این صنعت هستند، کمک نمی‌خواهند، بلکه حمایت می‌‌خواهند. دولتمردان باید حمایت کنند و بسترها را فراهم کنند. من فکر می‌‌کنم کشورهایی هستند که می‌‌خواهند از ما سبقت بگیرند و در این زمینه، برنامه دارند. در کشور ما، هیچ‌کس برنامه‌ای برای سال بعد ندارد. مثلا کالای فرش و پسته ما، قبلاً مقام اول را در دنیا داشت، و الان در مقاوم دومیم و به طرف مقام سوم هم خواهیم رفت متأسفانه. که باید حواسمان به این مسائل باشد.

در آخر از تمامی دست‌اندرکارانی که در این زمینه حضور و حمایت دارند، تشکر می‌‌کنم. از تمام همکارانم و دوستانمان و از خانواده‌ها که در این چند سال خیلی همراه بودند تشکر می‌‌کنم، و همچنین از روزنامه وزین اقتصادی «آسیا» که صدای این صنعت شد و از ما حمایت کرد.

عکس: خدیجه جعفری

 

https://www.asianews.ir/u/dYH
اخبار مرتبط
دومین نمایشگاه بین‌المللی خشکبار، گیاهان دارویی، زعفران و صنایع وابسته از ۲ الی ۵ بهمن‌ماه برگزار شد و ۸۰ شرکت با معرفی محصولات خود در این رویداد حضور یافتند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید