صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۳:۲۸
کد خبر: 19650
گزارشگر: 2
۲۶۲
۰
۰
۱
پیش بینی و برنامه ریزی

استراتژی کسب و کار چیست ؟ + آشنایی با تفکر استراتژیک

استراتژی کسب و کار چیست ؟ + آشنایی با تفکر استراتژیک
احتمالاً با اصطلاح "تفکر استراتژیک" آشنا هستید. اما آیا اهمیت آن را در دنیای تجارت کاملا درک می کنید؟ چرا تفکر استراتژیک برای موفقیت در کسب و کار حیاتی است. تفکر استراتژیک به کسب و کارها اجازه می دهد تا آینده را پیش بینی و برنامه ریزی کنند. این شامل تجزیه و تحلیل نتایج بالقوه، توسعه برنامه های احتمالی و شناسایی فرصت های رشد است. بدون تفکر استراتژیک، کسب‌وکارها ممکن است در برابر چالش‌های غیرمنتظره غافلگیر شوند، فرصت‌های بالقوه را از دست بدهند یا نتوانند با شرایط متغیر بازار سازگار شوند.

استراتژی کسب و کار چیست؟

استراتژی کسب و کار به معنای فرآیندی صحیح برای شناخت واقعی مشتری است. بدون یک برنامه مشخص برای ایجاد ارزش، یک شرکت در نهایت از رقبای خود که قادر به پاسخگویی بهتر به نیازهای مشتریان خود هستند، عقب می ماند. راه های مختلفی برای ایجاد ارزش وجود دارد، اما همه استراتژی های موفق باید بر شناخت مشتری و ارائه خواسته های مشتریان تمرکز کنند.
استراتژی کسب و کار، یک فرآیندی است برای کمک به شما، در توسعه و اجرای کسب و کار طراحی شده است. از آنجایی که استراتژی ها برای هر سازمان منحصر به فرد هستند، نمی توان یک تعریف یکسان برای همه وجود داشت. با این حال، ارزش آفرینی کافی نیست. شما باید اطمینان حاصل کنید که ارزش ایجاد شده نیز گرفته می شود.
به عنوان مثال، یکی ممکن است چیزی تولید کند که برای کسب و کار شما ارزشی معادل ۱۰۰۰۰ میلیون تومان دارد. با این حال، تمایل فرد به پرداخت برای آن ممکن است تنها ۵۰۰۰ میلیون تومان باشد. از این رو، یک سوال اساسی وجود دارد که چگونه می توانید ۵۰۰۰ میلیون تومان باقی مانده را بدست آورید. در اصل، به همین دلیل است که شما در استراتژی کسب و کار به تفکر استراتژیک نیاز دارید.

تفکر استراتژیک چیست؟

به بیان ساده، تفکر استراتژیک فرآیندی است که به شما کمک می‌کند راه‌حل‌های خلاقانه‌ای برای مشکلات ایجاد کنید و فرصت‌ها را در زمان بروز آن‌ها استفاده کنید. علاوه بر این، در حالی که روش یا فرآیند واحدی برای آن وجود ندارد، عناصر مشترکی وجود دارد که همه متفکران استراتژیک بزرگ در آن سهیم هستند.
تفکر استراتژیک یک فرآیند فکری است که شامل تمرکز بر عوامل یا متغیرهای است که ممکن است بر نتایج یک اقدام خاص تأثیر بگذارد. تفکر استراتژیک می تواند شامل تعیین یک هدف روشن باشد که می خواهید به آن برسید، برنامه ریزی برای چگونگی رسیدن به آن هدف و در نظر گرفتن هر یک از نتایج احتمالی که ممکن است بسته به شرایط محیط شما رخ دهد.

تفکر استراتژیک

چه حرفه هایی از تفکر استراتژیک استفاده می کنند؟

چندین حرفه وجود دارند که می توانند از استفاده از تفکر استراتژیک بهره مند شوند، مانند شرکت هایی که در صنعت تجارت و فروش هستند. این به این دلیل است که حرفه ای ها در تجارت یا فروش اغلب مجبورند ابتکارات فروش یا کمپین های بازاریابی را برنامه ریزی کنند تا اطمینان حاصل کنند که می توانند به مخاطب مورد نظر دست یابند و مشتریان بیشتری را به یک شرکت بیاورند. متخصصان امور مالی همچنین می توانند از تفکر استراتژیک استفاده کنند، زیرا می تواند به راهنمایی آنها در ارائه توصیه هایی به مشتریان در مورد تصمیمات مالی که پتانسیل تأثیرگذاری بر پرتفوی مالی آنها را دارد با اشاره به تصمیماتی که می تواند برای آنها درآمد بیشتری داشته باشد، کمک کند.

۴ نکته درباره استراتژی کسب و کار

۱- یک استراتژی کسب و کار یک چیز یکبار مصرف نیست

یک تصور غلط رایج در مورد استراتژی کسب و کار این است که این کاری است که شما یک بار انجام می دهید و سپس فراموش می کنید. با این حال، شما می توانید یک محصول را امروز بفروشید و ارزش را به دست آورید، اما آیا فردا اینگونه خواهد بود؟ محیط چگونه تغییر کرده است؟ یک استراتژی کسب و کار باید یک فرآیند مداوم باشد که شما به طور منظم آن را مرور کرده و در صورت نیاز آن را تنظیم کنید.

۲- استراتژی کسب و کار مجموعه ای از اهداف نیست

در حالی که اهداف بخش مهمی از هر استراتژی کسب و کار هستند، اما آنها همه چیز نیستند. یک استراتژی تجاری همچنین باید شامل گام های قابل اجرا برای دستیابی به آن اهداف باشد. در یک زمین فوتبال، به ثمر رساندن گل هدف نیست. این روشی است که بازیکنان برای غلبه بر موانع در راه هدف با یکدیگر همکاری می کنند.

۳- یک استراتژی تجاری یک فرمول مخفی نیست

هیچ فرمول پنهانی برای موفقیت در مورد استراتژی کسب و کار وجود ندارد و آنچه برای یک شرکت مناسب است ممکن است برای شرکت دیگر کارساز نباشد. نکته کلیدی این است که آنچه را که برای شرکت شما مناسب است پیدا کنید و سپس در صورت نیاز آن را تنظیم کنید.

۴- یک استراتژی تجاری یک راه کامل برای همیشه نخواهد بود

در نهایت، درک این نکته مهم است که در مورد استراتژی تجاری یک راه کامل برای همیشه نخواهد بود. هیچ راه کاملی برای انجام کارها وجود ندارد و همیشه برخی از خطرات درگیر آن خواهد بود. نکته کلیدی این است که این خطرات را به حداقل برسانید و مطمئن شوید که یک برنامه محکم برای تطبیق در صورت نیاز دارید.

در نتیجه

تفکر استراتژیک را به طور منظم در تصمیم گیری های تجاری خود به کار ببرید، به طوری که هرگز از تغییراتی که اتفاق می افتد چشم پوشی نخواهید کرد. تفکر استراتژیک یک مهارت ضروری برای موفقیت در دنیای تجارت است. با پیش‌بینی و برنامه‌ریزی برای آینده، تصمیم‌گیری آگاهانه، تقویت نوآوری و ایجاد روابط قوی، کسب‌وکارها می‌توانند به اهداف خود دست یابند و در یک بازار رقابتی پیشرفت کنند.

https://www.asianews.ir/u/dZe
اخبار مرتبط
شرکت‌های تازه تأسیس و کوچک برای رشد و رقابت با دیگر کسب‌وکارهای مشابه، با فرصت‌ها و چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند. برای رشد و موفقیت در این بازارهای رقابتی، آشنایی با مفاهیم و اصول کسب‌وکار بسیار حیاتی است. درک عمیق از ابعاد مختلف کسب‌وکار، مدیریت منابع، بازاریابی و فروش، مدیریت زمان و استراتژی‌های موفقیت ازجمله نکاتی است که صاحبان شرکت‌های کوچک و متوسط باید به آن‌ها توجه داشته باشند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید