صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۴
کد خبر: 19788
گزارشگر: 2
۴۳۱
۰
۰
۱
قدرت باروری مردان

۸ نکته برای افزایش باروری مردان و افزایش تعداد اسپرم

۸ نکته برای افزایش باروری مردان و افزایش تعداد اسپرم
امروزه افراد به علت رویارویی با عوامل تنش‌زای فراوان از جمله آلودگی‌های محیطی و دسترسی نداشتن به منابع غذایی غنی، میوه و سبزیجات تازه و استفاده از غلات تصفیه‌شده با چالش‌های فراوانی در زمینه سلامت روبه‌رو هستند. یکی از ‌این چالش‌ها میزان باروری آقایان است که ارتباط بسیار مستقیمی با سبک زندگی فرد و محیط زندگی و تغذیه او دارد. پزشکان شمارش تعداد اسپرم را عامل مهمی‌ در تشخیص قدرت باروری مردان می‌دانند. مقدار سالم‌ این نمونه تعداد ۱۵ میلیون در هر میلی‌لیتر مایع منی در نظر گرفته شده است.‌ این مقدار تا ۳۹ میلیون نیز می‌تواند باشد.

اما متخصصان مقدار کمتر از ۱۵ میلیون را نابارور اعلام می‌کنند. قدرت جنسی یک فرد و میزان سلامت او در میزان باروری‌اش موثر است. راهکارهای فراوانی برای افزایش باروری مردان و تقویت اسپرم در آن‌ها وجود دارد. در ‌این مقاله نگاهی به ‌این راهکارها می‌اندازیم، پس همراهمان بمانید.

ناباروری مردان

امروزه ناباروری در مردان بسیار شایع است و معمولا 30درصد از ناباروری‌ها کاملا در رابطه با آقایان رخ می‌دهند. ناباروری در مردان با استفاده از تست شمارش اسپرم در منی، آزمایش‌های هورمونی و به کمک تصویربرداری از مجاری تناسلی قابل تشخیص بوده و گاهی قابل درمان است.
ناباروری مردان می‌تواند ناشی از تولید کم اسپرم یا تولید اسپرم ناسالم، عملکرد غیر طبیعی اسپرم‌ها یا انسداد مجاری باشد که از انتقال اسپرم جلوگیری می‌کند. طبق تحقیقات انجام‌شده توسط متخصصان در آمریکا، میزان باروری آقایان در ‌این قاره طی دهه‌های اخیر کاهش یافته است.
مهم‌ترین عوامل موثر بر ‌این کاهش، سبک زندگی بی‌تحرک، تغذیه، مواد مخدر، سیگار و مصرف الکل عنوان شده است. همچنین عفونت‌های جنسی مانند کلامدیاها و سوزاک، تومورها و مسایل ژنتیکی بر تعداد اسپرم‌ها اثر می‌گذارند.
قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی و سموم مختلف نیز در کاهش اسپرم بسیار تاثیرگذراست. بیماری واریکوسل عارضه‌ای مربوط به تورم رگ‌های بیضه است و تخلیه منی را با مشکل روبه‌رو می‌کند. واریکوسل یکی از دلایل کاهش اسپرم است که به علت تحرک کم در نسل حاضر رواج دارد.
اگر فردی در نعوظ و انزال مشکل داشته باشد، در باروری به‌صورت طبیعی نیز ناتوان است. هورمون تستسترون به تحریک و انزال نیز کمک می‌کند و فرد با کمک دارودرمانی و درمان‌های طبیعی می‌تواند انزال و نعوظ خود را نیز بهبود ببخشد.
بدن برای تولید اسپرم و هورمون‌های جنسی مردانه نیاز به مواد معدنی و مولتی ویتامین‌های فراوان دارد که کمبود هر یک از آن‌ها می‌تواند ‌این مسیر را دچار مشکل کند. رعایت بهداشت و نداشتن روابط پر خطر نیز احتمال عفونت و در نتیجه بسته شدن مجاری را کاهش می‌دهد.
تشخیص ناباروری در مردان معمولا به دو روش امکان‌پذیر است. ابتدا معاینه فیزیکی کلی و بررسی تاریخچه پزشکی است. این روش شامل معاینه آلت تناسلی مردان و پرسیدن سوال‌هایی درباره هر نوع عارضه ارثی، مشکلات مزمن سلامتی، بیماری، جراجی یا آسیب‌هایی است که باروری را تحت‌تاثیر می‌توانند قرار دهند. پزشک همچنین ممکن است سوال‌هایی درباره عادات جنسی و توسعه جنسی فرد در دوران بلوغ بپرسد. یک راه دیگر تشخیص ناباروری مردان، بررسی منی است.
به روش‌های مختلف امکان نمونه‌گیری منی وجود دارد. فرد می‌تواند با خودارضایی و ارضاشدن داخل یک ظرف خاص در دفتر پزشک یا آزمایشگاه این کار را انجام دهد. البته به دلیل باورهای فرهنگی و مذهبی، برخی مردان روش دیگری را ترجیح می‌دهند. در چنین مواردی، منی با استفاده از یک کاندوم ویژه حین برقراری رابطه جنسی جمع‌آوری خواهد شد.

۸ روش افزایش باروری و تعداد اسپرم در مردان

هورمون تستسترون نقش مهمی ‌در ارتباط با اسپرم ایفا می‌کند. بنابراین عوامل موثر در سطح هورمون تسترون، بیشترین تاثیر را در افزایش کیفیت و تعداد اسپرم دارند. در سنجش قدرت باروری آقایان معمولا تعداد، شکل و میزان تحرک اسپرم موثر است. به‌نحوی که فعالیت بهتر جنسی آقایان باعث حرکت و جهش بهتر اسپرم می‌شود و در نتیجه تحریک، نعوظ و انزال هم در این امر دخیل هستند. هرچه فردی در عملکرد جنسی خود قدرت و توانایی بیشتری داشته باشد و با مشکلی روبه‌رو نباشد، امکان باروری او نیز افزایش می‌یابد. بااین‌حال افزایش باروری مردان به کمک روش‌های زیر امکان‌پذیر است.

  • تغییر سبک زندگی و دوری از الکل: مواد مخدر و سیگار موجب بی تحرکی اسپرم و تغیر شکل آن می‌شوند و همچنین بر تعداد اسپرم‌ها اثر می‌گذارند. مواد مخدر و تنباکو کیفیت اسپرم را نیز تحت‌تاثر قرار داده و آن را به طرز قابل‌توجهی کاهش می‌دهند.
  • کاهش وزن و تحرک می‌تواند باعث بهبود و افزایش تعداد اسپرم شود. طبق تحقیقات محققان افرادی که پس از شرکت در یک دوره کلاس‌ ایروبیک مورد آزمایش اسپرم قرار گرفتند، بهبود تعداد اسپرم در آن‌ها دیده شد.
  • اصلاح سبک تغذیه و استفاده بیشتر از مواد غذایی غنی می‌تواند در تولید اسپرم موثر باشد. ‌این مواد شامل مولتی ویتامین‌ها، زینک، روی، اسید فولیک، ویتامین دی و ویتامین سی می‌شوند که در تولید پیش‌سازهای هورمون‌ها از جمله تستسترون موثر هستند. همچنن می‌توانید از مکمل‌های دارویی ‌این مواد معدنی و محصولات جنسی مخصوص آقایان استفاده کنید.
  • قطع مصرف بعضی از داروها که بر اسپرم اثر می‌گذارند، مانند بعضی از آنتی بیوتیک‌ها، ضدالتهاب‌ها، داروهای ضد هورمون‌های مردانه، آرامبخش‌ها و داروهای اعصاب در افزایش باروری مردان موثر است.
  • خواب کافی و دوری از استرس و تنش در زندگی به افزایش پیش سازهای هورمونی کمک به‌سزایی می‌کند. ‌این امر در افزایش تعداد اسپرم نیز نقش دارد.
  • پرهیز از پوشیدن لباس تنگ، چسب و بسیار گرم که باعث آسیب به بیضه‌ها یا گرم‌تر شدن دمای آن‌ها می‌شود و در کاهش کیفیت اسپرم‌سازی موثر است. پس سعی کنید خنک بمانید.
  • محدودکردن مصرف منابع غذایی حاوی استروژن مانند محصولات حاوی سویا یکی دیگر از راه‌های موثر در افزایش تعداد اسپرم و افزایش باروری مردان است.
  • یکی دیگر از راه‌های موثر بر بهبود تولید اسپرم، استفاده از بعضی داروهای مکمل ارگانیک و غیرشیمیایی است. ‌این داروها به بهبود عملکرد جنسی، حرکت اسپرم و جهش آن نیز کمک می‌کنند و مناسب افزایش تعداد اسپرم هستند. داروهای موثر بر افزایش باروری مردان را در بخش بعد معرفی می‌کنیم.

افزایش اسپرم

داروهای مناسب افزایش اسپرم

برای تقویت اسپرم و قدرت باروری مردان، انواع مکمل در اشکال مختلف وجود دارد. ‌این داروها معمولا باعث افزایش تعداد اسپرم می‌شوند و به‌شکل هورمونی شیمیایی و ارگانیک در بازار موجود هستند. چند نمونه از داروهای افزایش باروری مردان را در فهرست زیر نام برده‌ایم.

  • قرص اسپرمکس در بهبود عملکرد جنسی موثر است. این قرص با کنترل زود انزالی ترشح مایع منی را به تاخیر می‌اندازد، حجم و کیفیت مایع منی را افزایش می‌دهد و به‌طور کلی سلامت اسپرم و استقامت جنسی آقایان را تقویت می‌کند. این قرص از محصولات ۱۰۰ درصد ارگانیک تهیه شده و میزان مصرف آن ۳ قرص در روز به مدت ۶ ماه است. عوارض خاصی از ‌این دارو گزارش نشده است.
  • قرص سمنکس یک قرص گیاهی اسپرم‌ساز با عملکرد فوق‌العاده در بهبود حرکت و جهش اسپرم است. این قرص عوارض جانبی ندارد و به تقویت قوای جنسی نیز کمک می‌کند. از آن‌جایی که نعوظ و انزال در باروری نقش دارند، این قرص با تقویت ‌این دو نیز بر بهبود عملکرد جنسی موثر است. هر ۱۲ ساعت باید ۲ عدد از این قرص را مصرف کنید.
  • مکمل‌های سلنیوم نیز برای افزایش باروری مردان تجویز می‌شوند و پزشک ممکن است مصرف مکمل‌های ویتامین‌ها، اسید فولیک، روی و ویتامین دی را نیز توصیه کند.

رابطه زناشویی

سوالات متداول

آیا میزان اسپرم و کیفیت اسپرم قابل بهبود است ؟

بله، با اصلاح زندگی و تغذیه و تحرک و گاهی دارودرمانی می‌توان به فرد کمک کرد تا به هدف خود برای افزایش تعداد اسپرم برسد.

آیا ژل لوبریکنت بر اسپرم موثر است ؟

بله، در هنگام اقدام برای بارداری از ژل‌های لوبریکنت روان‌کننده و ژل‌های تاخیری نباید استفاده کنید، زیرا بر تحرک اسپرم موثر هستند.

آیا داشتن رابطه منظم زناشویی به افزایش باروری مردان کمک می‌کند؟

داشتن رابطه جنسی مکرر در مردان باعث بهبود شرایط جنسی و افزایش تعداد اسپرم می‌شود.

چه کارهایی روزانه برای بهبود کیفیت اسپرم‌ها می‌توان انجام داد؟

از نشستن زیاد پرهیز کنید، از لباس‌های گشاد استفاده کنید و در صورت ضرورت اگر از سموم استفاده می‌کنید، از تماس مستقیم با آن‌ها خودداری کنید. همچنین آرامش خود را حفظ کنید، مصرف دخانیات را کاهش دهید، از سونا و آب گرم پرهیز کرده، مواد غنی از مواد معدنی مصرف کنید و در معرض نور خورشید باشید.

چه داروهایی اسپرم را سرکوب می‌کنند؟

متادون، استروییدها و قرص‌های افسردگی .

چه بیماری‌های فقدان اسپرم می‌آورند؟

مالتیپل اسکلروزیس یا ام اس، دیابت، سندرم کلاین فلتر و سندرم کارتاژنر.

آیا عمل واریکوسل ناباروری را درمان می‌کند؟

افراد مبتلا به این بیماری با جراحی بیضه می‌توانند برای درمان آن اقدام کنند که در درمان ناباروری نیز موثر است.

سخن نهایی

باروری مردان امری است که با سلامت فیزیکی افراد و آرامش روانی آ‌ن‌ها مرتبط است. در شرایط کنونی که بدن افراد در مواجهه با انواع سموم و آلودگی‌های محیط‌زیستی از جمله آب و خاک و هوا قرار دارد، لزوم محافظت و مراقبت از سلامتی چندین برابر شده است.
برای داشتن جسمی‌ سالم و بهبود عملکرد بدن، بهتر است از سبک زندگی درست بهره ببرید. استفاده از آنتی اکسیدان‌ها، تحرک فراوان، ورزش منظم، خواب خوب و کافی و تقویت با مولتی ویتامین‌ها را نیز نباید فراموش کنید.
اجتناب از مصرف مخدرها، الکل و سیگار و درمان‌های طبیعی معمولا به افزایش تعداد اسپرم کمک می‌کنند. همان‌طور که اشاره کردیم بهترین راه افزایش باروری مردان استفاده از مواد غذایی طبیعی و قرص‌های ارگانیک است. همچنین در صورت بروز مشکل می‌توانید با مشورت با پزشک، دارودرمانی یا جراحی‌های مربوط به مجاری ادراری را امتحان کنید.

https://www.asianews.ir/u/e1r
اخبار مرتبط
گر به زگیل تناسلی مبتلا هستید و نمی‌خواهید از تجربه شیرین پدر و مادر شدن به دور بمانید، به شما توصیه می‌کنیم تا در ادامه این مطلب همراه ما باشید و با بهترین راه درمان زگیل تناسلی در مردان و زنان آشنا شوید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید