صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ / ۲۱:۰۹
کد خبر: 19872
گزارشگر: 464
۲۳۵
۰
۰
۱
بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول؛

غول‌های اقتصاد در جهان چندقطبی

غول‌های اقتصاد در جهان چندقطبی
به‌نظر می‌رسد دیگر در جهانی چندقطبی به‌ سر می‌بریم و برخلاف دوران پرالتهاب و پرکشاکشِ جنگ سرد، تنها شاهد دو ابرقدرت شرق و غرب نیستیم که جهان را بین خود تقسیم کنند.

به گزارش آسیانیوز؛ در این‌باره، بی‌گمان عرصه اقتصاد، بهترین و روشن‌ترین مصداق این تغییر پارادایم در سیاست جهان است و ظهور اقتصادهای بزرگی که از گوشه و کنار جهان سربرآورده‌اند، خبر از جهانی می‌دهد که دیگر متکی و پیرو اراده‌هایی محدود نیست.

* تحلیل اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۴

در این راستا، صندوق بین‌المللی پول گزارشی منتشر کرده و به بررسی اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۴ پرداخت. بر اساس این گزارش و بر پایه داده‌های تولید ناخالص داخلی، ایالات‌متحده آمریکا، چین، ژاپن، آلمان و هند بزرگترین اقتصادهای جهان در سال ۲۰۲۴ هستند.

صندوق بین‌المللی پول در ادامه گزارش خود، به تحلیل اقتصاد جهان در سال جدید پرداخت و اعلام کرده است که انتظار می‌رود رشد اقتصادی جهانی که ۳.۱ درصد در سال ۲۰۲۳ برآورد شده بود، در سال ۲۰۲۴ در سطح ۳.۱ درصد باقی بماند. اگر چه این رشد پیش‌بینی شده بالاتر از آخرین پیش‌بینی انجام شده در اکتبر ۲۰۲۳ است، اما همچنان کمتر از میانگین تاریخی سالانه ۳.۸ درصد است.

سال ۲۰۲۳ اقتصاد جهانی شاهد بهبودی نابرابر پس از پیامدهای همه‌گیری کووید-۱۹ و جنگ در اوکراین بود اما فعالیت اقتصادی در بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه نتوانست به سطح قبل از همه‌گیری بازگردد و طبق پیش‌بینی‌ صندوق بین‌المللی پول در اکتبر ۲۰۲۳، اقتصادهای پیشرفته در سال ۲۰۲۳ با کاهش رشد اقتصادی روبرو شدند.
محققان تحلیل کردند که چگونه اقتصادهای پیشرو جهان مانند ایالات‌متحده، چین و هند در سال ۲۰۲۳ با عدم اطمینان اقتصادی مواجه شدند. ایالات‌متحده به دلیل انعطاف‌پذیری بازار کار و بازار مسکن، عملکرد بهتری نسبت به انتظار داشت. اگر چه فدرال ‌رزرو به افزایش نرخ‌ بهره ادامه داد اما نرخ بیکاری در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ تنها ۳.۷ درصد بود. مالکان خانه همچنین قادر به حفظ دارایی خالص خود در میان قیمت‌های بالای مسکن بودند.

* نقش اثرگذار چین بر اقتصاد جهان

چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، به عنوان باری برای رشد اقتصادی جهانی در سال ۲۰۲۳ شناخته شد. سی‌ان‌ان در ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳، گزارش داد که چالش‌های مختلف پیشرفت را برای چین محدود می‌کند. اثر کندی بر اقتصاد کلی در سال ۲۰۲۳ ناشی از قرنطینه‌های شدیدی است که در طول شیوع همه‌گیری به پکن تحمیل شده است. با توجه به بررسی‌های فزاینده، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در چین طی سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ کاهش شدیدی را تجربه کرد. سایر عوامل محدودکننده شامل بحران املاک و نرخ بالای بیکاری در میان جوانان است.

یکی دیگر از مسائل اقتصادی مربوط به جمعیت‌شناسی مانند کاهش نرخ باروری است که می‌تواند باعث کاهش عرضه نیروی کار و افزایش بار بدهی برای کشور در آینده شود. در برابر مشکلات ساختاری در اقتصاد، به نظر می‌رسد دولت چین امیدوار است که اقتصاد دوباره به حرکت درآید.

هند در طول یک محیط اقتصادی چالش‌برانگیز جهانی، به عنوان یک قدرت انعطاف‌پذیر ظاهر شده که ۱۶ درصد در رشد جهان در سال ۲۰۲۳ نقش داشته است. مجمع جهانی اقتصاد در ۱۵ ژانویه گزارش داد که هند قرار است طی پنج سال آینده به سومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود. بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳، این کشور در دستیابی به دومین نرخ رشد بالا در میان سایر کشورهای گروه ۲۰ موفق بود. هند علاوه بر تقویت نوآوری و فناوری، در زیرساخت‌های عمومی نیز سرمایه‌گذاری کرده است.

* پیش‌بینی منطقه‌ای برای اقتصاد ۲۰۲۴

صندوق بین‌المللی پول برای اقتصادهای پیشرفته پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصادی آن‌ها قبل از اینکه در سال ۲۰۲۵ به ۱.۸ درصد برسد، از ۱.۶ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۱.۵ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش می‌یابد. در مورد ایالات‌متحده، پیش‌بینی می‌شود که رشد از ۲.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۲.۱ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش یابد. همچنین انتظار می‌رود که منطقه یورو بهبودی در نرخ رشد خود را تجربه کند.

این بهبود با شرایطی مانند رشد درآمد واقعی، کاهش تورم و مصرف قوی‌تر خانوارها به دلیل اثرات کاهش‌دهنده حمله روسیه به اوکراین که تقریباً دو سال پیش آغاز شد، حمایت می‌شود. با توجه به اثرات کاهشی قیمت بالای انرژی، بریتانیا نیز در سال ۲۰۲۴ شاهد رشد متوسطی در رشد اقتصادی خود خواهد بود.

برای بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه، رشد، قبل از اینکه در سال ۲۰۲۵ بالاتر رود، همچنان در ۴.۱ درصد در سال ۲۰۲۴ باقی خواهد ماند.

در آسیا، هند و چین به عنوان قدرت‌های جهانی پیشرو هستند. رشد اقتصادی هند با حمایت از تقاضای داخلی، انعطاف‌پذیر باقی خواهد ماند. از سوی دیگر، رشد چین ۴.۶ درصد در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی شده است که به دلیل هزینه‌های بیشتر دولت برای مقابله با بلایای طبیعی و رشد قوی‌تر از حد انتظار در سال ۲۰۲۳، از نرخ رشد پیش‌بینی‌شده پیشی بیشتر است. همچنین انتظار می‌رود اروپای نوظهور و در حال توسعه نیز رشد اقتصادی خود را از ۲.۷ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۲.۸ درصد در سال ۲۰۲۴ افزایش دهد.

https://www.asianews.ir/u/e2O
اخبار مرتبط
براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول رشد تولید ناخالص داخلی حقیقی ایران در سال ۲۰۲۳ کم می‌شود و به دو درصد می‌رسد؛ این در حالی است که پیش‌بینی این سازمان از رشد سالانه تولید ناخالص حقیقی ایران تا سال ۲۰۲۷ هم همچنان دو درصد است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید