صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۹:۱۷
کد خبر: 19899
گزارشگر: 2
۲۸۷
۰
۰
۱
سهام بورسی

چرا برخی همیشه در بورس ضرر می‌کنند؟ آیا می‌شود هر سهمی را خرید؟

چرا برخی همیشه در بورس ضرر می‌کنند؟ آیا می‌شود هر سهمی را خرید؟
در بازه ۲۰ سال گذشته، بورس پربازده‌ترین بازار مالی ایران بوده است اما این گفته بدین معنی نیست که با خرید هر سهمی در بورس می‌توان به سود رسید. خرید و فروش سهام در بازار سرمایه ایران یکی از روشهای سرمایه‌گذاری است که در صورت تسلط افراد بر نحوه تحلیل سهام، می‌تواند نسبت به سایر بازارهای مالی در ایران یعنی طلا، دلار، خودرو و مسکن بازدهی بیشتری نصیب افراد کند. با این حال برخی افراد بدون توجه به قواعد معامله‌گری وارد بورس شده و ضرر می‌کنند.

چه سهمی را خریداری کنیم؟

نکته مهمی که به هنگام خرید سهام باید در نظر داشته باشید، تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی است. بدین معنی که پیش از ورود به بورس، باید این دو نوع تحلیل را یاد گرفته و با توجه به آنها، سهام مستعد رشد را شناسایی کنید. برای مثال نماد «فارس» را در نظر بگیرید. برای خرید این نماد باید ابتدا صورت‌های مالی و وضعیت بنیادی شرکت را بررسی کرده و ارزش ذاتی سهام آن را محاسبه کنید.
در مرحله بعدی باید ارزش ذاتی را با قیمت بازاری سهام فولاد مقایسه کرده و در صورتی که ارزش آن بیشتر از قیمت بازاری سهم باشد، دست به خرید بزنید. برای بررسی صورت‌های مالی و اطلاعات مهم نماد فارس می‌توانید به سایت کدال مراجعه کنید. در این وبسایت تمام اطلاعات مربوط به صورت‌های مالی شرکت‌ها وجود دارد.
سرمایه‌گذاران علاوه بر صرف زمان برای یادگیری و تحلیل صورت‌های مالی باید زمان زیادی را نیز صرف تحلیل داده‌های موجود در سایت کدال کنند. در این میان افرادی هستند که با استفاده از تحلیل‌های جامعِ سایت‌ها و مراجع معتبر بورسی تا حد بسیار زیادی در زمان خود صرفه‌جویی کرده و بدین وسیله میزان بازدهی‌شان ‌از بورس را نیز افزایش می‌دهند. تحلیل‌های کارشناسی شده به شما این امکان را می‌دهند تا به سرعت جدیدترین تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال نمادها را مطالعه کرده و با اطمینان در بورس، سهم بخرید. برای دسترسی به جدیدترین تحلیل بنیادی و تکنیکال فارس به لینک قرار داده شده مراجعه کنید.
البته ممکن است چند سهم ارزشمند از نظر بنیادی را پیدا کرده باشید اما به محض ورود شما یا کمی بعدتر، روند قیمت آن سهم نزولی شده و با کاهش قیمت همراه شود. دلیل این امر نادیده گرفتن تحلیل تکنیکال است. بنابراین باید نقاط ورود و خروج بهینه و هم چنین مناطق حد سود و حد ضرر را از طریق تحلیل تکنیکال به دست بیاورید.

شناسایی سهام مستعد رشد بدون صرف وقت فراوان

از آنجایی که با خرید هر سهمی نمی‌توان به بازدهی بالا رسید باید با دقت فراوان و پس از انجام تحلیل‌های دقیق دست به خرید بزنید. اگر زمان کافی برای یادگیری یا شناسایی سهام مستعد رشد را از بینِ بیش از ۷۰۰ سهم موجود در بازار سرمایه ایران ندارید، از مراجع معتبر آموزشی و تحلیل‌های کارشناسی شده آنها استفاده کنید.
علت ضرر کردن برخی افراد در بورس عدم توجه به تحلیل تکنیکال است. برای مثال برخی سرمایه‌گذاران با خرید سهم‌های ارزشمند از نظر بنیادی، همچنان در بورس ضررده هستند. علت این امر این است که این افراد نمی‌توانند نقطه ورود مناسبی برای خرید سهام پیدا کنند.
فرض کنید با توجه به تحلیل بنیادی، ارزشمندی نماد خساپا (شرکت سایپا) برای شما اثبات شده است. بنابراین شما به سرعت سهام خساپا را خریداری می‌کنید اما پس از خرید شما روند سهم نزولی می‌شود. در این مورد عدم تحلیل چارت قیمت منجر به ضرر شما شده است. مهمترین نقطه قوت تحلیل تکنیکال، شناسایی نقاط ورود و خروج مناسب است. اگر به درستی نواحی حمایت و مقاومت و خطوط روند را در نمودار خساپا ترسیم کرده بودید، احتمالا گرفتار روند نزولی در نماد نمی‌شدید. تحلیل تکنیکال و بنیادی خساپا را بخوانید.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از ضرر و زیان در بورس

برای سرمایه‌گذاری در بورس نباید تک سهم باشید. تک سهم بودن ریسک سرمایه‌گذاری را به شدت افزایش می‌دهد چون در صورت اشتباه بودن تحلیل شما و کاهش قیمت (به جای افزایش آن)، ضرر خواهید کرد. در چنین حالتی اگر سهم‌های دیگری در پرتفوی شما وجود داشته باشد می‌توانید این ضرر را با سودهای حاصل از دیگر سهم‌ها جبران کنید. بنابراین از چندین سهم مستعد رشد برای چیدن پرتفوی خود استفاده کنید.
نکته مهم دیگری که پیش از سرمایه‌گذاری در بورس ایران باید به آن دقت کنید این است که بسیاری از افراد گمان می‌کنند روند قیمت برای مدتی طولانی، صعودی خواهد ماند اما واقعیت خلاف این نکته است. قیمت در تمام بازارهای مالی به شکل مستقیم بالا و پایین نمی‌رود. در واقع در چند روز متوالی ممکن است یک نماد با افزایش و کاهش قیمت‌های پیاپی روبه رو شود. بنابراین از آنجایی که روند افزایشیِ قیمت، همیشگی نیست باید یک نقطه از نمودار را به عنوان حد سود انتخاب کرده و زمانی که قیمت به آن رسید، سهام خود را بفروشید.
نکته مهمِ دیگر تعیین حد ضرر در معاملات است. در مواقعی که تحلیل شما اشتباه است، قیمت به جای رشد کردن، کاهش پیدا می‌کند. در این شرایط باید با توجه به اصول تعیین حد ضرر، نقطه‌ای از نمودار قیمت را انتخاب کرده و با رسیدن قیمت به آن از معامله خارج شوید. مقدار حد ضرر را باید بسیار کوچک در نظر بگیرید (برای مثال ۱ تا ۵ درصد ارزش معامله‌تان) تا بتوانید به راحتی در معاملات بعدی با تحلیل‌های درست و سودهای بیشتر، آن را جبران کنید.

سرمایه‌گذاری در بورس ایران؛ کوتاه‌مدت یا بلندمدت

سرمایه‌گذاری در بورس ایران در هر دو بازه کوتاه مدت و بلندمدت امکان پذیر است. به زبان ساده شما می‌توانید با شناسایی یک سهم مستعد رشد در یک هفته ۱۵٪ سود کنید. در عین حال می‌توانید با سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت به سودهای ۲۰۰٪ و حتی بالاتر نیز دست پیدا کنید.
دو نکته بسیار مهمی که باید به آن دقت کنید این است که اولا کار تحلیل سهام را به درستی انجام دهید یا از مراجع معتبر در این زمینه کمک بگیرید و ثانیا قواعد مدیریت سرمایه و روان‌شناسی معاملات را یاد بگیرید. با مدیریت سرمایه اصولی می‌توانید میزان بازده خود را در بیشترین حالت و ضرر خود را در کمترین حالت نگه داشته و همواره برآیند مثبتی از معاملات داشته باشید.

تحلیل شاخص کل بورس و خرید سهام

بسیاری از افراد مبتدی با شنیدن رشد شاخص بورس در اخبار وارد بازار سرمایه شده و بدون یادگیری دانش معامله‌گری، شروع به خرید سهام می‌کنند. این افراد اغلب، زمانی وارد بورس می‌شوند که شاخص رشد زیادی کرده و در شُرفِ اصلاح قیمت است. در زمان اصلاح قیمت، سهم‌ها دچار کاهش قیمت می‌شوند. بنابراین افراد تازه‌وارد معمولا ضرر می‌کنند اما افراد حرفه‌ای می‌توانند حتی در زمان اصلاح شاخص کل بورس، سهم‌های مستعد رشد را پیدا کرده و در آنها سرمایه‌گذاری کنند.
به طور کلی تحلیلِ روند حرکتیِ شاخص کل می‌تواند به عنوان یک فاکتور مهم در سرمایه‌گذاری افراد لحاظ شود. کارشناسان بورس توصیه می‌کنند افرادی که تجربه کافی در بازارهای مالی را ندارند بهتر است در زمان اصلاح شاخص، سهمی را خریداری نکنند. با این حال افراد حرفه‌ای یا کسانی که از تحلیلِ مراجع معتبر بورسی استفاده می‌کنند، می‌توانند سهم‌هایی را خریداری کنند که حتی در زمان اصلاح شاخص کل به آنها بازدهی می‌رساند.

https://www.asianews.ir/u/e3g
اخبار مرتبط
درمورد بهترین سرمایه گذاری در ایران، موارد مختلفی از جمله بازار بورس، مسکن، طلا، ارز دیجیتال، دلار و غیره مورد بررسی قرار می ‌گیرند. برای اطلاعات بیشتر و انتخاب بهترین راهکار سرمایه گذاری، این موارد به عنوان گزینه ‌های اصلی در نظر گرفته می ‌شوند. بازار بورس به عنوان یکی از مهمترین بازارهای مالی ایران، امکان سرمایه گذاری در اوراق بهادار را فراهم می‌ کند و انتخاب درست در این حوزه می ‌تواند سودآوری بالایی به دنبال داشته باشد. همچنین، سرمایه گذاری در مسکن به عنوان یک راه حفظ ارزش پول و خلق ثروت شناخته می ‌شود، ولی باید با دقت به شرایط بازار و نقاط قوت و ضعف آن نگاه کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید