صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ / ۲۱:۰۶
کد خبر: 20296
گزارشگر: 2
۱۳۶
۰
۰
۲
نحوه قیمت‌گذاری میلگرد و تیرآهن

قیمت جهانی میلگرد و تیرآهن چگونه محاسبه می شود؟

قیمت جهانی میلگرد و تیرآهن چگونه محاسبه می شود؟
شاید به عنوان یک فعال در حوزه ساختمان‌سازی یا یک فرد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بازار فولاد، درباره نحوه قیمت‌گذاری میلگرد و تیرآهن در مقیاس جهانی بخواهید بیشتر بدانید؛ زیرا این قطعات یکی از مهم‌ترین پروفیل‌هایی هستند که در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند و قیمت آن‌ها همواره در حال نوسان است. ما در این مقاله قصد داریم به صورت کامل به نحوه قیمت گذاری این قطعات در مقیاس جهانی بپردازیم.

قیمت جهانی میلگرد چگونه تعیین می گردد؟

کشور ما به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان میلگرد به بازارهای جهانی شناخته می‌شود و این امر به دلیل داشتن تعداد زیادی کارخانه تولیدکننده در کشورمان است. قیمت جهانی میلگرد در حقیقت همان قیمت محصول صادر شده است و برای محاسبه قیمت میلگرد در بازارهای جهانی، می‌توان از یکی از سه روش پایین استفاده کرد:

  • محاسبه قیمت یک شاخه:
    وزن یک شاخه ضرب در قیمت هر کیلوگرم
  • محاسبه وزن یک شاخه:
    وزن یک متر ضرب در طول یک شاخه
  • محاسبه وزن یک متر:
  1. مطابق با جدول استاندارد
  2. مطابق با جدول وزنی کارخانه تولیدکننده
  3. استفاده از جدول لیستوفر که توسط مهندسان سازه ارائه می‌شود
  4. استفاده از فرمول:
    وزن یک متر محصول (کیلوگرم) = ۱۶۲ / (سایز محصول به توان ۲)

قیمت تیرآهن به چه صورت محاسبه می‌شود؟

قیمت جهانی تیرآهن

تیرآهن ها در صنایع گوناگون چون ساختمان سازی کاربرد دارند و برای خریداران، نحوه محاسبه قیمت آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. این قطعات در ایران توسط کارخانه‌های مختلف و با کیفیت بالا تولید می‌‌گردد و برخی از آن‌ها به کشورهای همسایه صادر می‌شود. به همین دلیل نیز باید قبل از خرید تیرآهن از روش‌های محاسبه قیمت آن‌ها در مقیاس داخلی و خارجی مطلع شد.

روش محاسبه قیمت یک شاخه تیرآهن

برای محاسبه نرخ این قطعات در مقیاس داخلی و خارجی، باید از فرمول مخصوصی استفاده کرد تا بتوانید وزن یک شاخه تیرآهن را محاسبه کنید. سپس وزن شاخه را در قیمت روز یک کیلوگرم آهن ضرب کرده تا قیمت آن شاخه به دست آید. این روش به شما امکان می‌دهد قیمت محصول مورد نیازتان را بر اساس تعداد شاخه‌ها محاسبه کنید.

روش محاسبه قیمت یک بندیل

بسته‌هایی که شامل تعداد مشخصی از تیرآهن هستند به عنوان بندیل شناخته می‌شوند. برای محاسبه قیمت بندیل، شما باید قیمت یک شاخه از آن را در تعداد شاخه‌های موجود در بندیل ضرب کنید تا قیمت کل بندیل به دست آید. با این روش، قیمت تیرآهن بر حسب تعداد مقاطع موجود در بندیل محاسبه می‌شود.

نحوه محاسبه قیمت تیرآهن کیلویی

در واقع این روش تفاوت چندانی با محاسبه قیمت به صورت شاخه‌ای ندارد. در این روش هنگامی که وزن یک شاخه را به دست می‌آورید، باید آن را در تعداد شاخه‌های مورد نیاز ضرب کنید. عدد به دست آمده نشان‌ دهنده وزن کل محصول مورد نیاز شما است. سپس وزن کل را که بر حسب کیلوگرم است، در قیمت یک کیلوگرم آهن ضرب ‌کنید. عدد نهایی بدست آمده نشان ‌دهنده نرخ تیرآهن مورد نیاز شما بر حسب کیلوگرم است.

سخن آخر

همانطور که در این مقاله بیان کردیم، قیمت تیرآهن و میلگرد یکی از فاکتورهای بسیار مهمی است که قبل از خرید حتما باید به آن توجه کرد. از آنجایی که این محصولات هم در بازار داخلی و هم خارجی طرفدار دارند باید حتما از روش محاسبه قیمت آن‌ها چه به صورت داخلی و چه به صورت جهانی اطلاع پیدا کرد. روش‌هایی که در بالا بیان شد، می‌تواند شما را در این امر یاری رساند.

https://www.asianews.ir/u/e9H
اخبار مرتبط
در حال حاضر نرخ دلار نیمایی و آزاد که به ترتیب بر قیمت بورس کالا و بازار آزاد تاثیر می‌گذارد، قیمت محصولات فولادی چون تیرآهن و میلگرد را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. نرخ دلار نیمایی همواره کم‌تر از نرخ دلار است؛ بنابراین قیمت‌های بورس کالا بر اساس این نرخ تعیین می‌شوند یا به طور دقیق‌تر، قیمت‌های پایه‌ای عرضه بورس کالا بر همین اساس تعیین می‌گردند. در حال حاضر قیمت بورس کالا و بازار آزاد تفاوت چندانی ندارد و معامله‌گران در تلاش هستند تا قیمت را در نزدیکی بازار آزاد تنظیم کنند؛ اما در بازار آزاد، قیمت به طور دقیق بر اساس قیمت دلار تغییر می‌کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید