صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۹:۲۲
کد خبر: 20332
گزارشگر: 2
۱۳۰
۰
۰
۲
آهن دست دوم

آیا خرید تیرآهن دست دوم سودآور است؟ راهنمای کامل خرید

آیا خرید تیرآهن دست دوم سودآور است؟ راهنمای کامل خرید
تیرآهن‌های فولادی دست دوم در صنعت ساخت و ساز به قطعاتی اطلاق می‌شود که پس از استفاده اولیه، مجددا به بازار خرید و فروش فولاد بازگشته و مورد معامله قرار می‌گیرند. از آنجا که تیرآهن در ساخت ساختمان‌ها به طور گسترده استفاده می‌شود و تحت تاثیر بار و فشار زیاد قرار می‌گیرد، احتمال خمش و تابیدگی در آن وجود دارد. با توجه به نظر مهندسان و کارشناسان عمران، استفاده مجدد از تیرآهن، همراه با خطر است و توصیه می‌شود که برای ساخت ساختمان از مقاطع نو استفاده شود. با این حال به دلایل مختلف، از جمله قیمت پایین‌تر تیرآهن های دست دوم نسبت به قطعات نو، برخی افراد به خرید این محصولات علاقه‌مند هستند.

در هنگام خرید تیرآهن‌های دست دوم چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

قبل از خرید و استفاده از تیرآهن دست دوم در سازه‌ها و سوله‌ها، ابتدا باید موارد گفته شده در قسمت زیر را با کارشناس مربوطه چک کنید:

  1. تیرآهن های دست دوم باید بدون خوردگی و عیوب عمیق باشند، در غیر این صورت، استفاده از آن‌ها غیرمجاز است و باید آن‌ها را برای بازیافت در کوره‌های ذوب قرار داد.
  2. به طور کلی هر چقدر تیرآهن های دست دوم، خوردگی کم‌تری داشته باشند، مناسب‌تر هستند. میزان خوردگی برای هر مقطع بسته به سایز آن متفاوت خواهد بود و برای سایزهای کوچک، باید در بررسی میزان خوردگی آن‌ها دقت بیشتری داشت. به طور کلی، زنگ زدگی‌های سطحی مشکل‌ساز نیستند، اما در صورتی که زنگ زدگی عمق بالایی داشته باشد، استحکام مقاطع را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  3. وجود اثرات جوش خوردگی بر روی تیرآهن دست دوم، نشانی از پایین بودن استحکام آن است.

رعایت و بررسی این نکات می‌تواند در خرید تیرآهن های دست دوم بسیار مفید باشد. با دانستن مقاومت این قطعات در برابر بارهای مختلف، می‌توان با توجه به شرایط تخمین‌هایی انجام داد. البته، این تخمین‌ها نیازمند نظر کارشناسان و مهندسان است.

آیا خرید تیرآهن دست‌ دوم سودآور است؟

آهن دست دوم

خرید تیرآهن دست دوم یک راهکار برای کاهش هزینه‌ها در صنعت و ساخت و ساز است؛ زیرا به دلیل تحریم‌هایی که بر کشورمان تحمیل شده، با هزینه‌های بسیار بالاتری نسبت به سال‌های گذشته همراه هستیم و با توجه به قیمت پایین‌تر این قطعات، زمانی خرید آن منطقی است که در کاربردهای کم‌خطر و کم‌ریسک از آن استفاده کنید.
به عبارت دیگر، مهندسان عمران و متخصصین در این زمینه توصیه می‌کنند که به هیچ عنوان از این مقاطع در ساختمان‌سازی مسکونی و تجاری، به خصوص در مناطقی که خطر گسل و زلزله وجود دارد، استفاده نکنید.
بالا رفتن قیمت دلار یکی از عواملی است که بسیاری از افراد را به خرید تیرآهن دست‌دوم ترغیب می‌کند؛ زیرا قیمت محصولات نو معمولا بسیار بالا است و بطور قطع در بسیاری از فعالیت‌ها برای کارفرما به صرفه نیست که تیرآهن نو را خریداری کند.
اگر قصد خرید دارید، بهتر است ابتدا قیمت تیرآهن نو را از سایت‌هایی معتبری چون پیوان، استعلام کنید و سپس قیمت تیر آهن نو و دست دوم را با هم مقایسه کنید و بعد اقدام به خرید نمایید.

https://www.asianews.ir/u/eak
اخبار مرتبط
میلگرد و تیرآهن به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین مقاطع فولادی در صنایع مختلف از جمله ساختمان‌سازی به طور گسترده استفاده می‌شوند. کارخانه‌های فراوانی در سراسر ایران به تولید این قطعات مشغول هستند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید