صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۱
کد خبر: 20435
گزارشگر: 464
۲۴۶
۰
۰
۱
گفت‌وگوی با رئیس هیئت مدیره انجمن لوله و اتصالات PVC؛

تلاش در راستای بهره‎مندی از تأسیسات ماندگار و ساختمان ایمن

تلاش در راستای بهره‎مندی از تأسیسات ماندگار و ساختمان ایمن
صنعت ساختمان کشور در دهه‌های گذشته شاهد تحولات بسیاری در حوزه فناوری و مهندسی ساخت بوده است.


به گزارش آسیانیوز؛ با این وجود این صنعت همچنان با چالش طول عمر پایین و ناایمن بودن بسیاری از ساختمان‌ها دست به گریبان است. پایین بودن کیفیت ساختمان‌ها که یکی از دلایل کاهش آن، کیفیت نامطلوب مصالح ساختمانی می‌باشد باعث هدررفت ۱۰ درصد از درآمد سالیانه هر ایرانی شده است. محصولات پلیمری از جمله مصنوعاتی می‌باشند که به‌طور گسترده در صنعت ساختمان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند، به‌گونه‌ای که ساختمان‌سازی و بخش‌های عمرانی جزء سه بازار اصلی مصرف مواد پلیمری می‌باشند.

متأسفانه استفاده غیراصولی از محصولات پلیمری در بخش تأسیسات کشور باعث شده تا ایمنی و طول عمر ساختمان‌ها کاهش یابد و ساختمان‌های کشور از استانداردهای جهانی فاصله زیادی پیدا کنند. انجمن لوله و اتصالات PVC به‌عنوان قدیمی‌ترین انجمن تخصصی صنعت پلیمر و پلاستیک کشور، در جهت هم‌اندیشی با زنجیره تأمین، نظارت تا بهره‌برداری صنعت ساختمان به‌منظور حفظ سرمایه‌های ملی و ارتقاء طول عمر ساختمان‌ها، اقدام به برگزاری همایشی با عنوان «لوله و اتصالات UPVC، تأسیسات ماندگار، ساختمان ایمن» نموده است. در همین زمینه، گفت‌وگو با عباسعلی متوسلیان؛ رئیس هیئت مدیره انجمن لوله و اتصالات PVCرا در ادامه می‌خوانیم:

* به‌عنوان رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات PVC، بفرمایید هدف از برگزاری این همایش چه بود؟

همان‌طور که از شعار این همایش پیداست هدف اصلی این همایش، داشتن تأسیسات ماندگار و ساختمان‌های ایمن است. این همایش در راستای روشن شدن نقش کلیدی تأسیسات مکانیک، فاضلاب و برق و همچنین مصارف پلیمرها در ساختمان‌ها طراحی شده است.

در دنیای امروز از نظر آسایش و رعایت بهداشت بیشترین اهمیت به تأسیسات داده میشود و در واقع این همایش بیشتر جهت آگاه‌سازی علمی مخاطبین برگزار شده و اتفاقاً از تمام زنجیره تولید برای حضور در این همایش دعوت به‌عمل آمد، از جمله: صنایع بالادست به‌عنوان تأمین‌کننده زنجیره‌ ارزش صنعت پتروشیمی، تولیدکنندگان لوله و اتصالات PVC که عضو انجمن PVC هستند، سازمان‌های نظام مهندسی، انجمن‌های مهندسی مکانیک، انجمن‌های تأسیسات و در مجموع اغلب اجزای زنجیره تولید در این همایش حضور داشتند.

* به عقیده شما تا چه اندازه میتوانید به اهدافتان در این همایش نزدیک شوید؟

به دنبال این هستیم تا حداقل در بخش تأسیسات که واقعا نقش موثری در بهبود زندگی، آسایش و آرامش مردم دارد و سرمایه‌ آتی زندگیشان محسوب میشود، بیشتر اطلاع‌رسانی کنیم و در زنجیره صنعت ساختمان، همبستگی مضاعفی ایجاد نماییم و دانش را انتشار دهیم.

کارهای آگاه‌سازی فنی که برگرفته از الگوهای کشوری، منطقه‌ای و جهانی است احتیاج به تسلسل و استمرار دارد. به‌نظر بنده در این زمینه احتیاج مبرمی به فرهنگ‌سازی وجود دارد و این همایش بسیار فرهنگی است، دلیل آن هم این است که ما در ایمنی ساختمان‌هایمان یک عقب‌گرد داشتیم چرا که در دهه‌ ۳۰ ساختمان‌های بلندمرتبه‌ای ساختهایم که هم‌دوش با کشورهای صنعتی جهان تمام مسائل فنی در آن رعایت شده بود، از جمله؛ ساختمان خانشقاقی که ۷۲ سال از عمر آن می‌گذرد و تاکنون در مقابل تمام تنش‌ها استوار و پایدار مانده است. جالب توجه است که حتی در آن زمان، اجرای آسانسور این ساختمان توسط یک مهندس ایرانی با فناوری و نبوغ ایرانی طراحی شده و همچنان در حال کار است. ما در دهه‌ ۵۰ شاهد ایجاد دومین شهرک مسکونی جهان به نام شهرک اکباتان بودیم که طراحی آن نیز توسط یک مهندس ایرانی صورت گرفته است.

این شهرک نیز در زمان خود از فناوری‌های روز برخوردار بوده و همچنان سرپا و ماندگار است. ولی چرا امروز عقب‌گرد داشته‌ایم و عمر ساختمان‌های ما به یک چهارم کشورهای صنعتی تقلیل پیدا کرده؟

باید به این نکته نیز اشاره کرد که یکی دیگر از دغدغه‌های ما ایجاد همگرایی و حمایت تولیدکنندگان صنعت لوله و اتصالات PVC از برگزاری این همایش ملی بوده است، چرا که تبیین اهداف برگزاری برای بنگاه‌های تولیدی عضو انجمن و زنجیره تأمین، نظارت تا بهره‌برداری، برنامه‌ریزی مسنجمی را می‌طلبید تا علاوه بر همراهی اعضاء بتوانیم از حضور مؤثر تولیدکنندگان نیز بهره‌مند شویم که خوشبختانه این موضوع نیز با همدلی اعضای محترم انجمن و هیئت مدیره محترم به سرانجام مطلوب رسید.

* در حال حاضر اگر بخواهید درددل یا گله‌ای با دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته باشید چه پیامی برای ایشان دارید؟

به‌واقع علاقهای ندارم که گلایه‌ای از کسی داشته باشم چون همه باید برای پیشرفت کشور به یکدیگر کمک کنیم، ولی به‌عنوان کسی که پنجاه سال در این صنعت مشغول به فعالیت هستم و حداقل بیست و چند سال از عمرم را در تشکل‌های کشوری سپری کردم، توصیهام این است که در هر صورت، انجمن‌ها به‌خصوص انجمن‌های تخصصی را به‌عنوان بازو های مشورتی‌شان قرار بدهند و میدان را برایشان بازتر نمایند. تشکلها نشان داده‌اند جزء سرمایه‌های اجتماعی بوده و شناسنامه دارند و دارای اعتبار نزد صنعتگران میباشند و شایسته است توجه بیشتری به انجمن‌های تخصصی شود. ما نیز قول می‌دهیم که وظیفه‌ خودمان در عرصه‌ تولید و خدمت‌رسانی به این آب و خاک را به نحو بهتری انجام دهیم.

* اگر بخواهید پیامی کوتاه از طرف اعضای انجمن بدهید، چه پیامی است؟

فقط می‌خواهم تمهیداتی اندیشه شود که تولیدکنندگان به واقع دلگرم‌تر شوند، اشتغال کشور را تأمین کرده و تولید ناخالص داخلی کشور را افزایش دهند.

باید صادرات کشور را که شایسته‌ یک تولیدکننده‌ ایرانی است و تنها راه نجات ماست، افزایش دهیم چرا که ما بزرگترین منابع هیدروکربنی را در میان کشورها داریم و نزدیک به هشت میلیون تن محصولات پلیمری داریم که شاید نیمی از آن صادر شود و اینها همه میتواند تبدیل به محصولی با ارزش افزوده‌ چند برابری شود و به این ترتیب باعث اشتغال و ارزآوری چند برابری برای کشور شود و درنتیجه میتوان از این وضعیت اقتصادی که در حال حاضر در آن قرار داریم، نجات یابیم، به شرط آنکه دولت تمرکزش را معطوف به دیپلماسی اقتصادی نماید و بتواند با عقد قراردادهای منطقه‌ای مسیر را برای تولیدکنندگان شناسنامهدار باز نماید.

* انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات PVC تاکنون چه اقدامات برجسته‌ای انجام داده و درحال حاضر چه فعالیت‌هایی در دست اجرا دارد و برنامه آینده آن چیست؟

می‌توان گفت انجمن‌هایی همچون انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصلات PVC بیانگر و تجمیع خرد جمعی صنعت است و اهدافی اساسی را پیگیری می‌کند از جمله:

- شناخت مشکلات اعضا و انتقال آن به مسئولین

- مشورت دادن به مسئولان در راستای انجام تسهیل‌گیری و حذف موانع صنعتگر

- استانداردسازی و محقق نمودن استاندارد از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید

- صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان

کار انجمن به نوعی فرهنگی است و هدف اعضای آن حفظ نمودن سرمایه‌های ملی و دفاع از حق مصرف‌کنندگانی است که درباره مسائل استانداردی آگاهی کمتری دارند. به‌نوعی میتوان گفت اعضای انجمن به‌عنوان وکیل و معتمد مصرف‌کنندگان هستند و میکوشند تا بهترین محصولات در یک محیط رقابتی تولید گردد.

* چشم‌انداز آینده انجمن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

یزدان را سپاس که در حال حاضر نسل دوم و سوم این صنعت که افرادی بسیار باهوش و علاقه‌مند هستند روی کار آمدند و هدف انجمن این است که از این افراد که خوشبختانه تاکنون کشور را ترک نکرده‌اند، استفاده نماید و از ایشان راهکار بگیرد. همچنین الگوهای کشورهای صنعتی را در دستور کار قرار دهد و با زدن میانبر از راهی که این کشورها به موفقیت رسیدند، اتفاقات بسیار عالی را برای میهنمان رقم بزند.

* در انتها اگر مطلبی قابل ذکر است بفرمایید؟

من واقعا به وجود اصحاب رسانه افتخار می‌کنم و می‌دانم ستون شفافیت هر اجتماعی هستند. ما خواهان این هستیم که همگی وظایفمان را با نگاه مثبت به جامعه انتقال دهیم، همگرایی بیش از پیش در جامعه ما ایجاد شود، به مصرف‌کنندگان بها بدهیم و مصرف‌کنندگان نیز در موقعیت فعلی قدر تولیدکنندگان را بدانند.

واقعا خوشحالم که همایش امروز با حضور دفتر صنایع تکمیلی پتروشیمی، پتروشیمی‌های تولیدکننده رزین PVC از جمله پتروشیمی اروند؛ دارنده بزرگترین زنجیره‌ تأمین در صنعت PVC، سازمان نظام مهندسی، سازمان ملی استاندارد؛ با حضور معاونت استانداردسازی و مدیرکل دفتر آموزش و ترویج استاندارد و اعضای دیگر، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان؛ با حضور مدیرکل نظارت بر کالاهای غیرفلزی، همچنین نخبگان صنعت ساختمان و تمامی حضار محترم برگزار شد. از یکایک این عزیزان که با حضورشان گرمابخش این همایش بودند سپاسگزارم.

از اعضای محترم و همیشه همراه انجمن که به‌واقع با تمام وجود تلاش و حمایت کردند نیز تشکر ویژه دارم.

https://www.asianews.ir/u/ec2
اخبار مرتبط
ٰ«آر اس گروپ» همان رهیاب اسپرت سابق است که بیش از ۱۵ سال به‌صورت تخصصی بر روی طراحی و دیزاین اتومبیل‌‌‌های خاص فعالیت می‌کنیم و از سال ۹۶ هم، در زمینه تجهیز خودروهای کمپر مسافرتی و خودروهای تشریفات متمرکز و فعال هستیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید