صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۵
کد خبر: 20469
گزارشگر: 464
۲۴۴
۰
۰
۱۲
مهندس عیسی دین محمد، مدیرعامل شرکت صنعتی «سخت پوشش»:

صنعت هوایی به حمایت احتیاج دارد

صنعت هوایی به حمایت احتیاج دارد
شرکت ما در زمینه ساخت و بازسازی انواع قطعات صنعتی از جمله قطعات صنعتی هواپیمایی و بازسازی کلی آن‌ها فعالیت می‌کند.


به گزارش آسیانیوز؛ همایون فدایی ـ در نخستین روز از نخستین نمایشگاه صنعت هوایی در فرودگاه پیام کرج با مهندس عیسی دین محمد، مدیرعامل شرکت صنعتی «سخت پوشش» به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه از نطرتان می‌گذرد:

* برگزاری نمایشگاه را چه‌طور ارزیابی می‌کنید؟

خوشبختانه نمایشگاه خوبی برگزار شد. به این خاطر ‌که صنعتگرانی که در این زمینه با هم همکاری دارند، یکدیگر را پیدا می‌کنند و با هم آشنا می‌شوند، ولی از نظر مکانی نسبت به شهر مسافت زیادی دارد و این مسأله مطمئنا سختی‌‌های خودش را ایجاد می‌کند.

* شما در حال حاضر چه فعالیتی دارید و چه خدماتی انجام می‌دهید؟

شرکت ما در زمینه ساخت و بازسازی انواع قطعات صنعتی از جمله قطعات صنعتی هواپیمایی و بازسازی کلی آن‌ها فعالیت می‌کند. این بازسازی شامل مراحل مختلفی می‌شود؛ مثلاً ما اول قطعات را آنالیز و ترک‌یابی می‌کنیم. سپس آزمایش‌‌های متعددی را بر روی آن انجام می‌دهیم و اگر لازم باشد ماشین‌کاری‌‌های مختلف، یا پوشش‌‌های مختلف از قبیل آبکاری‌‌ها و پوشش‌‌های دیگر را هم بر روی آن انجام می‌دهیم تا مانند روز اولش نو و تقریباً سالم باشد.

شرکت صنعتی «سخت پوشش»

* این کارها را روی چه قطعاتی از هواپیما انجام می‌دهید؟ یا در زمینه تولید، چه قطعاتی را تولید یا بازسازی می‌کنید؟

ما در سه زمینه از سازمان هواپیمایی کشوری برای این نوع قطعات گواهینامه داریم. درواقع تنها سازمان و شرکتی هستیم که در زمینه پوشش‌دهی و ماشین‌کاری گواهینامه رسمی دریافت کرده‌ایم و این سه زمینه شامل قطعات: ۱: قطعات مربوط به ارابه فرود یا اصطلاح انگلیسی‌اش Landing gear یعنی ارابه فرود. در واقع ارابه فرود همان جایی است که موقع فرود و برخاستن هواپیما، چرخ‌‌ها به آن بسته و جمع می‌شود که هر نوع قطعه‌ای باشد ما تعمیراتش را انجام می‌دهیم.

شرکت صنعتی «سخت پوشش»
شرکت صنعتی «سخت پوشش»

* برای چه نوع هواپیماهایی؟

برای اکثر هواپیماها می‌توانیم این خدمات را انجام بدهیم ولی هواپیمای سری ام دی، بوئینگ 737، ایرباس همه اینها در لیست توانایی‌‌های ما هست. ردیف دوم کارهای ما مربوط به قطعات موتورهای مختلف است. موتورهایی که در این هواپیماها وجود دارد شامل قطعات مختلف مثل دیسک‌‌ها و پره‌‌هاست که ممکن است در اثر کار و اصطکاک، دچار خوردگی شده باشد که ما با روش‌‌هایی میزان خوردگی آن‌ها را اندازه‌گیری می‌کنیم و اگر قابل اصلاح باشد با پوشش‌‌هایی آن‌ها را ترمیم می‌کنیم. سری سوم کارهای ما اصطلاحاً روی سطوح فرامین یا فلایت کنترل است که درواقع در هواپیما قطعات و قسمت‌‌هایی وجود دارد مثل بال هواپیما و قسمتی به نام فلپ‌ها که آن را جلو و عقب می‌کند و یا هر قطعه‌ای که که قطعاتی را به حرکت در می‌آورد، یعنی قسمت‌‌های متحرک.

* شما خدمات پس از فروش هم دارید؟

خدمات پس از فروش ما، در واقع گارانتی کار است. اما نصب و راه‌اندازی در دست ما نیست. شرکت‌‌های هواپیمایی در واقع قطعات را باز می‌کنند و قطعات را برای ما می‌فرستند که آزمایشات را انجام ‌دهیم که آیا قطعه سالم است یا خیر، و اگر قابل اصلاح باشد، اصلاحات را انجام می‌دهیم و مثل روز اول نو می‌کنیم و برایشان می‌فرستیم تا آن قطعات را ببندند و متصل کنند. حالا اگر مثلا قطعه‌ای معیوب باشد، ما آن را گارانتی می‌کنیم. یک گواهی‌نامه‌ در امور هواپیمایی به نام «فرم وان» مرسوم است که این برای هر قطعه‌ای به‌عنوان تأئیدیه است. ما طبق شماره فنی‌اش این فرم وان را صادر می‌کنیم.

* از سابقه و سال تأسیس شرکت و انگیزه راه‌اندازی آن برایمان بگویید.

بنده تقریباً ۴۰ سال است که در این صنعت فعال هستم. حدود ۱۴ سال در صنایع هواپیمایی به‌عنوان مسئول پوشش فلزات فعالیت داشتم که همزمان در دو سه سال آخر کارگاه خصوصی داشتم. وقتی از آنجا بیرون آمدم، خدماتی را برای همه صنایع غیر از صنایع هوایی و برای صنایع نفت، پتروشیمی، گاز، صنایع دریایی و غیره به انجام رساندیم. یعنی هر قطعه‌ای که نیاز به پوششی داشته باشد تا در مقابل خوردگی و زنگ‌زدگی قطعه را مقاوم کند، ما آن را انجام می‌دهیم. از نظر توانایی، ما می‌توانیم قطعاتی را تا طول ۱۰ متر و قطر ۵/۱ متر با دستگاه تراش و ماشین‌کاری و سنگ‌کاری بتراشیم و بر روی آن‌ها پوشش‌های مختلف را اعمال‌کنیم. اینها از جمله فعالیت‌های ماست. زمان تأسیس شرکت ما به حدود ۲۷ سال قبل برمی‌گردد. البته قبل از آن، چند سالی هم به‌عنوان کارگاه خصوصی فعالیت داشتیم.

* چه طرح‌‌هایی برای آینده دارید؟

ما از روزی که این کار را شروع کردیم با یک دستگاه سنگ و یک واحد آبکاری کوچک آغاز کردیم و الان جزء توانمندترین‌های صنایع آبکاری، صنایع ماشین‌کاری و صنایع تراش‌کاری هستیم و می‌خواهیم هر روز دستگاه‌‌ها و ماشین‌آلات و علم نفرات و پرسنل ما رو به رشد و بهبود کیفیت باشد و بتوانیم خدمات بهتر و مفیدتری ارائه بدهیم. ما با گذراندن سختی‌های بسیار توانستیم گواهی‌نامه هواپیمایی کشوری که به نام پارت ۱۴۵ معروف است را دریافت کنیم.

* در عرصه صادرات هم فعال هستید؟

ما خودمان مستقیماً صادراتی را تا به حال انجام نداده‌ایم ولی برای شرکت‌‌هایی که دستگاه‌‌ها یا ماشین‌هایی را می‌سازند و به یک‌سری پارت‌‌ها و قطعات احتیاج دارند، ما خدماتی ارائه می‌دهیم و کارهای تعمیرات را انجام می‌دهیم. که حالا ممکن است آن ماشین‌آلات صادر ‌شود یا مثلاً برای شرکت‌‌های هوایی این خدمات را ارائه می‌کنیم که هواپیمایشان مربوط به کشورهای دیگر است و می‌خواهند آن را بازسازی ‌کنند.

* اگر در پایان نکته‌ای باقی مانده است، بفرمایید؟

نکته خاصی باقی نمانده اما باید خاطرنشان کنم که به هر حال در این صنعت، همواره احتیاج به حمایت دولت و سازمان‌های حمایتی دولتی وجود دارد. در پایان مایلم از مدیران، کارکنان، متخصصان و کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری تشکر می‌کنم که در راه گرفتن این گواهینامه همکاری لازم را کردند، آقایان شهماری، رضایی، ذکری و کربلایی که همکاران گرامی ما بودند که در استقرار پارت 145 به ما یاری رساندند. همچنین از کلیه پرسنل و همکاران شرکت هم کمال قدردانی را دارم. از روزنامه آسیا هم که همواره حامی صنعت و تولید داخلی بوده است، سپاسگزاری می‌کنم.

عکس: خدیجه جعفری

https://www.asianews.ir/u/ecy
اخبار مرتبط
ٰ«آر اس گروپ» همان رهیاب اسپرت سابق است که بیش از ۱۵ سال به‌صورت تخصصی بر روی طراحی و دیزاین اتومبیل‌‌‌های خاص فعالیت می‌کنیم و از سال ۹۶ هم، در زمینه تجهیز خودروهای کمپر مسافرتی و خودروهای تشریفات متمرکز و فعال هستیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید