صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ / ۲۲:۳۹
کد خبر: 20569
گزارشگر: 464
۲۳۸
۱
۰
۲
در آستانه سال جدید؛

مسکن در منگنۀ رکود و نرخ ارز

مسکن در منگنۀ رکود و نرخ ارز
بازار مسکن در حالی به استقبال سال جدید می‌رود که رکود از سویی و افزایش نرخ ارز از سوی دیگر، دو عامل مهمی است که در سال ۱۴۰۳ این بازار را متأثر از خود خواهد کرد. براساس اعلام مرکز آمار در دی‌ماه ۱۴۰۲ قیمت هر متر خانه در تهران ۷۷ میلیون تومان بوده است.

به گزارش آسیانیوز؛  تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران هم در ماه مذکور به عدد ٤٦,٥ درصد رسید که در مقایسه با ماه قبل (٥٧.٥ درصد) ١١ درصد کاهش را نشان داد. البته برخی کارشناسان به‌درستی بر این واقعیت انگشت می‌گذارند، که کاهش نسبی قیمت‌ها متأثر از رکود فراگیری است که ماه‌هاست بازار مسکن در آن فرورفته است.

* عوامل اثرگذار بر بازار مسکن در سال ۱۴۰۳

در همین راستا، عضو هیات رییسه اتحادیه مشاوران املاک گفت: «عوامل متعددی بر بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ اثرگذار است که از جمله آن می‌توان به هزینه‌های ساخت، تعداد معاملات، فعالیت‌های سوداگرانه، نوسانات بازار ارز، بودجه دولت، تسهیلات بانکی، مالیات‌های حوزه مسکن، نرخ رشد نقدینگی و اثرات آن بر تورم عمومی اشاره کرد.

مهدی کرباسیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: «آمارها و داده‌های موجود در سطوح مختلف اقتصادی تا حدودی مسیر و چشم‌انداز بازار مسکن در سال آینده را مشخص می‌کند. بخش دیگر به عملکرد و برنامه‌های دولت در سال ۱۴۰۳ و همچنین حرکت بازارهای موازی مربوط می‌شود.»

کرباسیان در بخش دیگری از سخنانش گفت: «وقتی آمار و ارقام سال جاری را می‌بینیم به اعدادی می‌رسیم که می‌تواند تا حدودی افق بازار مسکن در سال آینده را به تصویر بکشد. امسال تورم ۴۵ درصدی مصالح ساختمانی را داشتیم. با تورم عمومی ۴۳ درصد مواجه بودیم و قیمت مسکن شهر تهران نیز تقریبا در همین محدوده به میزان ۴۶ درصد افزایش داشت. لذا می‌بینیم که در این سه حوزه اعداد و ارقام به هم نزدیک است.»

وی با اشاره به نوسانات قیمت ارز در سال جاری گفت: «نرخ دلار در بازار آزاد از حدود ۵۰ هزار تومان در ابتدای سال جاری به حدود ۶۰ هزار تومان در پایان سال رسیده که رشد ۲۰ درصد را نشان می‌دهد. یعنی دلار کمتر از نصف تورم عمومی، نهاده‌های ساختمانی و رشد قیمت مسکن افزایش داشت که علت آن کنترل بازار ارز توسط بانک مرکزی بود.»

* مسئله تأمین مالی پروژه‌ نهضت ملی مسکن


از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد طرح‌های این دولت و همچنین دولت‌های پیشین نتوانسته است وضعیت نابه‌سامان بازار مسکن را بهبود بخشد. این واقعیتی است که حتی مدیران نیز خود بر آن معترف‌اند.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح ۵٢٣٠ مسکن مهر پردیس، در بخشی از سخنانش با بیان اینکه امسال ١۶ هزار واحد مسکن مهر در پردیس تحویل شد گفت: «امروز کلید واحدی از مسکن مهر را به خانواده‌ای تحویل دادم که در زمان ثبت‌نام سرپرست خانوار شاغل بود اما امروز بازنشسته شده بود و نوه داشت.»
وزیر راه و شهرسازی گفت: «تامین مالی در پروژه نهضت ملی مسکن بسیار مهم است، اظهار داشت: «امسال میزان تسهیلات مسکن راز ٣۵٠ میلیون به ۵۵٠ میلیون تومان افزایش یافت و باز هم به دنبال افزایش وام مسکن هستیم و همچنین تسهیلات بانکی هم افزایش یافت بطوریکه در ۶ ماه گذشته به اندازه ٢ سال گذشته وام دادند اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم. از دیگر اقدامات کاهش نرخ سود از ٢٣ به ١٨ درصد است اما به سود ١٨ درصدی وام مسکن راضی نیستیم و به دنبال کاهش نرخ سود هستیم.»

* مشکلات شرکت‌های تعاونی مسکن‌سازی‌

بذرپاش در بخش دیگری از سخنانش گفت: «۲۴۰ هزار مسکن مهر باقیمانده به دولت ارث رسیده که این واحدها ریالی آورده مردمی و وام نداشت و ما توانستیم از محل مولدسازی دارایی وزارت راه پشتیبانی مالی مسکن مهر را انجام دهیم و منابع مالی را تامین کنیم از این رو توانستیم ١٢۴ هزار مسکن مهر به مردم تحویل دهیم. ما هم مانند دولت قبل می‌‌توانستیم بگوییم موضوع مسکن مردم به ما ربطی ندارد و مردم خودشان بسازند اما رییس جمهوری شجاعانه وارد موضوع مسکن شد.»

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ٨٠ درصد شرکت‌های تعاونی مسکن‌سازی‌ با مشکل مواجه هستند، گفت: «مشکل تعاونی‌ها نه به این معنا تعاونی‌ها افراد نادرست باشند، اما با مشکلات پیچیده متعددی مواجه هستند.»

https://www.asianews.ir/u/eee
اخبار مرتبط
از ابتدای مرداد ماه رئیس بنیاد مسکن اعلام کرد متقاضیان دریافت وام مسکن روستایی ۲۰۰ میلیون تومانی می‌توانند از هشتم مرداد ماه به دفاتر بنیاد مسکن مراجعه کنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
احمد بیات
۱۴۰۲/۱۲/۲۶
0
0
1

سلام . تحلیل قیمت متوسط مسکن بر اساس 77 تومن برای هر متر مربع ، اشتباه و معلوم نیست که از جه فرمول و یا تجربه ای براورد شده . برای براورد متوسط قیمت ملک مسکونی در تهران ، میتونیم از یه روش ساده اتفاده کنیم . مناطق شهر آرا و ستارخان ، آریا شهر ، امیرآباد ، فاطمی ، مطهری و تا حدی محدوده بلوار کشاورز و کریمخان رو میتونیم برای مثال مناطق متوسط شهر تهران حساب کنیم که در اعداد 40 تا 50 درصد موقعیت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی قرار میگیرند ، مثلا پیروزی - نارمک ، دروازه شمیران ، جمهوری ، بهارستان ، خیابانهای اطراف امجدیه سابق و طالقانی رو هم میتونیم در محدوده 40 تا 45 درصد موقعیت مذکور ارزیابی کنیم . مناطق 22 و تهران پارس و جنت آباد و اکباتان بدلیل موقعیت خاصی که از باب عرضه و تقاضا پیدا کردند در طبقه بندی ما جای ندارند و جداگانه و بر اساس تحقیقات میدانی باید به یک عدد رسید . واحدهای نوساز در طبقات متوسط شهر تهران که کمتر از 130 معامله نمیشود و واحدهای چند سال ساخت هم حداقل 100 میلیون تومان برای هر متر مربع پیدا نمیکنین . زمین و یا املاک کلنگی هم در همین مناطق کمتر از 170 میلیون نیست


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید