صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ / ۲۱:۱۸
کد خبر: 20846
گزارشگر: 464
۱۹۸
۰
۰
۱
با آغاز ماه آوریل؛

طلای زرد و سیاه در اوج

طلای زرد و سیاه در اوج
با آغاز ماه آوریل، قیمت جهانی طلا رکوردشکنی کرد و روز دوشنبه، به بالاترین رقم خود رسید و از مرز ۲۲۶۰ دلار عبور کرد.

  به گزارش آسیانیوز، به اذعان کارشناسان و صاحبنظران، احتمال بالای پایین آوردن نرخ بهره توسط فدرال رزرو، مهم‌ترین دلیل این رکوردشکنی قیمت جهانی طلا بود. از سوی دیگر، این روزها، بازار جهانی نفت هم با افزایش تقاضا و قیمت روبه‌رو شده است. قیمت نفت در معاملات بازار آسیا تحت‌تأثیر نشانه‌های بهبود تقاضا در چین و آمریکا و بروز نگرانی‌ها نسبت به تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه، افزایش یافت.

* بازار جهانی طلا بر مدار صعود

به گزارش رویترز، قیمت طلا در روز سه‌شنبه (۲ آوریل) به دلیل کاهش بازدهی خزانه‌داری ایالات‌متحده، پس از ثبت رکورد در نخستین روز ماه آوریل، به دلیل افزایش انتظارات مبنی بر کاهش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا برای اولین بار در ژوئن، ثابت ماند و توانست افزایش قیمت را حفظ کند.

تحلیلگران بر این عقیداند که بالا نرفتن شاخص هزینه‌کرد مصرف فردی در آمریکا بیش از پیش از قیمت طلا حمایت کرده و آن را تا یک رکورد جدید بالا برده است. این شاخص در حال حاضر به پایین‌ترین رقم طی دو سال گذشته رسیده است. بدین ترتیب فدرال رزرو می‌تواند روند کاهش نرخ بهره را هرچه زودتر آغاز کند. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا با اشاره به احتمال کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن گفته است: «آخرین گزارش‌های تورم آمریکا مطابق با انتظار ما بوده است.»

تاجران در حال حاضر ۶۹ درصد احتمال می‌دهند فدرال رزرو نرخ بهره را در ماه ژوئن پایین بیاورد. این رقم در روز جمعه برابر با ۶۴ درصد بود. پایین آمدن نرخ بهره، هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیرسودده را کاهش داده و تمایل برای خرید آن را بالا می‌برد. بالا رفتن احتمال کاهش نرخ بهره، تمایل به خرید طلا به عنوان یک سرمایه‌گذاری ایمن و افزایش خرید بانک‌های مرکزی باعث شد طلا بزرگترین افزایش قیمت ماهانه خود طی سه سال گذشته را تجربه کند.
از سوی دیگر، شاخص بازدهی خزانه‌داری ۱۰ ساله ایالات‌ متحده کاهش یافت و جذابیت طلای بدون بازده را افزایش داده است. تولید ایالات ‌متحده برای اولین‌بار در یک سال و نیم در ماه مارس رشد کرد، زیرا تولید و سفارشات جدید به شدت افزایش یافت، اما اشتغال در کارخانه ها کم بود و قیمت نهاده‌ها بالاتر رفت. بانک فدرال رزرو نیویورک هم روز دوشنبه اعلام کرد که فشارهای تورمی اساسی در ماه فوریه تضعیف شده است. همه این عوامل باعث شده است، قیمت جهانی طلا، روزهای پرشکوهی را تجربه کند.

* افزایش قیمت و تقاضای طلای سیاه

طلای سیاه هم، با آغاز ماه آوریل و در سایه افزایش تنش‌های خاورمیانه و به‌ویژه عدم آش بس در غزه، با افزایش قیمت روبه‌رو شده است. روز گذشته، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوئن، ۴۱ سنت افزایش یافت و به ۸۷ دلار و ۸۳ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم برای تحویل در ماه مه، با ۴۱ سنت افزایش، به ۸۴ دلار و ۱۲ سنت در هر بشکه رسید.

ییپ جون رونگ، استراتژیست بازار شرکت آی جی در ایمیلی به رویترز گفته است:‌ «عوامل مثبت برای رشد قیمت نفت با شرایط اقتصادی بهتر از حد مطلوب در چین و آمریکا، همچنان اضافه می‌شوند و همزمان، تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، شدت می‌گیرد.»

در مارس، فعالیت تولیدی چین برای نخستین بار در ۶ ماه اخیر، رشد کرد و در آمریکا، فعالیت بخش تولید برای نخستین بار در یک سال و نیم گذشته، توسعه پیدا کرد که به معنای رشد تقاضا برای نفت در سال میلادی جاری خواهد بود. چین بزرگترین واردکننده نفت در جهان و آمریکا بزرگترین مصرف کننده نفت در جهان است. از سوی دیگر در خاورمیانه، حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه، نگرانی‌هایی را نسبت به احتمال متأثر شدن عرضه نفت برانگیخته است.

در این بین، نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس برای بازبینی بازار و پایبندی اعضا به محدودیت عرضه، روز چهارشنبه برگزار می‌شود. انتظار می‌رود در این نشست، تغییر در سیاست تولید اوپک پلاس که در حال حاضر تولیدش را ۲.۲ میلیون بشکه در روز محدود کرده است، پیشنهاد نشود. تولید نفت اوپک در ماه میلادی گذشته، ۵۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و نشان می‌دهد محدودیت عرضه داوطلبانه، تاثیر داشته است.

 

* احتمال رسیدن نفت به قیمت ۹۰ دلاری

بر اساس گزارش رویترز، سورو سرکار، مدیر تیم بخش انرژی بانک دی بی اس در بررسی سیاست‌گذاری‌های اوپک و اوپک پلاس گفته است: «انضباط بالاتر در اعمال محدودیت عرضه توسط اعضای اوپک پلاس، ملموس بوده و بازار هم کاهش بیشتر تولید از سوی روسیه در سه ماه آینده را لحاظ کرده است. این امر به همراه رویدادهای ژئوپلیتیکی اخیر از جمله حمله به کنسولگری ایران در سوریه، ممکن است قیمت نفت را در کوتاه مدت، به حدود ۹۰ دلار در هر بشکه برساند.»

 

https://www.asianews.ir/u/eiF
اخبار مرتبط
مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران از برنامه افزایش تولید حداکثری نفت خام این شرکت خبر داد و آن را اولویتی راهبردی و خدشه‌ناپذیر خواند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید