صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۷
کد خبر: 20870
گزارشگر: 464
۲۸۴
۰
۰
۰
یادداشت| پروفسور سیدحسن امین

نوسان‌های فکری دشتی و زرین‌کوب

نوسان‌های فکری دشتی و زرین‌کوب
۱۱ فروردین زادروز علی دشتی (۱۲۷۶-۱۳۶۰)، روزنامه نگار، نویسنده و سیاستمدار معروف عصر پهلوی بود که در عراق متولد شده بود و تحصیلات طلبگی داشت و با عمامه و عبا و قبا، قبل از کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ به ایران آمد و وارد عالم سیاست شد.



به گزارش آسیانیوز؛ دشتی در دوران سردار سپه به زندان افتاد و ایام محبس را نوشت. بعد نماینده مجلس شد و در شهریور ۱۳۲۰ در مجلس علیه رضاشاه نطق کرد و هشدار داد که باید مواظب بود که شاه مستعفی جواهرات سلطنتی را با خود از ایران نبرد.

دشتی در عصر محمدرضا شاه سناتور شد. حزبی هم به نام حزب عدالت به همراهی احمد هومن و ابراهیم خواجه نوری تأسیس کرد و ده‌ها کتاب ادبی نوشت. نفسی گرم و اعتماد به نفسی قابل داشت. یک پای او در سیاست و آن دیگری در ادبیات بود‌ و با داشتن تحصیلات طلبگی ملحدی تمام عیار شده بود.

دشتی نویسنده کتاب «۲۳سال» در نقد پیامبر اسلام است و همین موجب زندانی شدن او و همکارش علینقی منزوی بعد از انقلاب شد. با این‌همه کسی نمی داند که دکتر عبدالحسین زرین کوب، نویسنده «دو قرن سکوت» و «بامداد اسلام»، ردیه ای بر ۲۳ سال دشتی در عظمت پیامبر نوشت با عنوان «انسان الهی» که به دلایلی احتیاط کرد و نشر آن را به پس از مرگش موکول کرد. برادرش عظیم زرین‌کوب می‌گوید که این کتاب را دیده است.

https://www.asianews.ir/u/ej5
اخبار مرتبط
انجمن پادشاهی فلسفه گلاسگو، به سال ۱۸۰۲ میلادی (دقیقاً ۲۲۲ سال پیش) تأسیس شده و همچنان در زمینه‌های مختلف اندیشگی و ربط انسان و جهان فعال است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید