صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۱
کد خبر: 21397
گزارشگر: 306
۱۰۰
۰
۰
۲
مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد مطرح کرد

صنایع مشمول شیوه نامه های ابلاغی باز تخصیص باید از آب غیر متعارف تامین شوند / 140 میلیون متر مکعب تولید آب استان است

صنایع مشمول شیوه نامه های ابلاغی باز تخصیص باید از آب غیر متعارف تامین شوند / 140 میلیون متر مکعب تولید آب استان است
یزد - مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تصریح داشت : براساس آخرین شیوه نامه های ابلاغی صنایعی مشمول بازتخصیص می شوند که تخصیص اولیه آب آنها بیش از 10 لیتر بر ثانیه معادل 300 هزار متر مکعب آب در سال باشند. این صنایع باید بروند از آب غیر متعارف مانند پساب و آب دریا تامین شوند

 

آسیانیوز / یزد ؛ «جواد محجوبی » در گفتگوی با آسیانیوزبا بیان اینکه در استان یزد 31 مجموعه شامل این موضوع شده اند افزود : مدت زمانی که به اکثر این صنایع داده شده است تا زیرساخت های لازم برای آب بازتخصیص را فراهم کنند شهریور 1404 است اما تعدادی از صنایع که از آب خلیج فارس بهره مند بودند آب کیفی آن ها در اسفند 1402 از دسترس خارج شد و از دریا استفاده می کنند و آب کیفی آن ها برای شرب مردم اختصاص یافته  .است .

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد تعداد چاه های کشاورزی در سراسر استان را  2272 حلقه  اعلام و گفت : که 2132 حلقه چاه یعنی 94 درصد اچاه های کشاورزی استان به کنتور هوشمند مجهز هستند .

وی در ادامه افزود : همچنین 720 چاه صنعت و خدمات داریم که  594 حلقه چاه یعنی 82  درصد از از این چاه ها به کنتور هوشمنذ مجهز شده اند و نیزاز 450 حلقه چاه شرب 25 حلقه یعنی 60 درصد به کنتور هوشمند تجهیز گردیده اند .

محجوبی  با بیان اینکه در حوزه کشاورزی بخشی از سفره آب زیرزمینی از چاه های حفر شده  برداشت می شود خاطرنشان کرد : در حال حاضر حدود 760 میلیون متر مکعب آب در حال برداشت است  که از این مقدار 560 میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی و 55 میلیون متر مکعب آب در بخش صنعت و مابقی در شرب وبهداشت در حال برداشت است و بیشترین مصرف آب  را در حوزه کشاورزی ذکر کرد .

به گفته مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد حدود 140 میلیون متر مکعب تولید آب استان است که 8 میلیون متر مکعب آن مربوط  به سفره های آب زیرزمینی و 60 میلیون متر مکعب مربوط به آب انتقالی از کوهرنگ است.

محجوبی با اشاره به اینکه در سال گذشته 59 حلقه چاه غیر مجاز شناسایی شده است  اظهار داشت : از سال 1394 تا سال 1402 تعداد 483 حلقه چاه غیر مجاز شناسایی شده و در این سال ها 524 انسداد داشتیم که اگر این عدد بیشتر است تعدادی از انسداد چاه ها مربوط به سنوات گذشته است که فرایند انسداد آن ها طول کشیده است .

وی با بیان اینکه در سال 1402 تعداد 59 حلقه چاه شناسایی ولی تعداد 73 حلقه انسداد شده است تصریح داشت : حجم آبی که از سال 1394 تا سال 1402 صرفه جویی شده است حدود 9 میلیون متر مکعب است

این مقام مسئول  با بیان اینکه شناسایی چاه های کشاورزی و صنعتی دشوار است ولی چاه های صنعتی به دلیل آنکه در محیط بسته قرار دارند شناسایی آن ها سخت تر و پیچیده تر است و عمده چاه های شناسایی شده در مناطق ییلاقی هستند ؛ تاکید داشت : بیشتر چاه های شناسایی شده خانگی هستند که این چاه ها در سفره های آب زیرزمینی نیستند و عمیق هم نیستند .

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد در پایان با بیان اینکه  استان یزد شهر قنات قنوت قناعت بوده که اگر این سه مورد را در حوزه آب استفاده کنیم کفایت میکند و بهترین الگو سازگاری با طبیعت یزد هست ؛ توصیه کرد: از آنجائیکه  یزد در وسط کویر واقع شده است و مردم یزد نیزدر طول تمدن کاریزی خویش ثابت کرده اند با کم آبی سازگار بوده و بایستی با کم آبی سازگار بود و نسل جدید مانند نسل قدیم باید قدر آب را بداند و نیاز آیندگان را نیز مد نظر داشته و خیلی نسبت به سفره های آب زیرزمینی حساس باشد .

سید محمد جواد عرفانفر

 صنایع مشمول شیوه نامه های ابلاغی باز تخصیص باید از آب غیر متعارف تامین شوند / 140 میلیون متر مکعب تولید آب استان است ، جواد محجوبی  مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد

.

https://www.asianews.ir/u/erU
اخبار مرتبط
یزد - مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای از نصب 2400 کنتور هوشمند آب و برق بر روی چاه های آب در سراسر استان خبر داد
یزد - مدیر عامل آب منطقه‌ای با اشاره به محدودیت شدید موجودی آب از آغاز بهره‌برداری رسمی بازار آب استان و فعالیت آن در دشت یزد – اردکان به عنوان بزرگترین دشت استان خبر داد
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید