صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۰:۵۱
کد خبر: 21760
گزارشگر: 306
۱۰۷
۰
۰
۳
مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی یزد خبر داد

برگزاری ۴۰ برنامه متنوع به مناسبت روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث‌فرهنگی در استان یزد

برگزاری ۴۰ برنامه متنوع به مناسبت روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث‌فرهنگی در استان یزد
یزد - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت : میراث فرهنگی، مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی شعار هفته میراث فرهنگی است که با محوریت ۴۰ ویژه برنامه دنبال می‌شود

 

آسیانیوز / یزد ؛ « سیدمحمد رستگاری » در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی گفت: روز جهانی موزه‌ها با شعار موزه‌ها برای آموزش و پژوهش ۲۹ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و رویکرد اصلی برنامه‌های استان یزد نیز حول محور همین شعار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد با بیان اینکه افزون بر ۲ هزار اثر از استان در فهرست آثار ملی کشور و ۱۱ اثر هم در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است افزود : اولویت امسال این اداره کل ، ثبت جهانی درختان دیر زیست با محوریت سرو ابرکوه ، مساجد جامع یزد فهرج و ابرکوه است که در چند روز گذشته درخت چنار کهنسال طزرجان در فهرست آثار طبیعی ملی کشور به شماره ثبتی ۱۲۵۰ به ثبت رسید.

رستگاری با بیان اینکه سعی شده تا مردمی سازی موزه‌ها و افزایش رفت و آمد مردم در موزه ها، سرلوحه برنامه‌ها قرار گیرد بر ضرورت مشارکت مردم به منظور حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی تاکید کرد.

وی محور این برنامه ها را مردمی سازی ذکر کرد و گفت : سعی شده که مردم در برنامه ها درگیر شوند و خود مردم پاسداشت قوانین و مراقبت از ابنیه تاریخی داشته باشند.

این مقام مسئول  با اشاره به اینکه :  سهمیه استان برای ثبت ملی سالانه ۴۰ اثر است از شناسایی ۶ هزار اثر واجد ارزش تاریخی برای ثبت ملی در این استان خبر داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد افزایش سواد میراثی جامعه و آگاهی رسانی عمومی، مردمی سازی و توسعه مفهوم و رویکرد‌های شناخت، حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی با مشارکت مردم و توسعه و تبیین مسئولیت اجتماعی و حقوق عامه مبتنی بر حفاظت از میراث فرهنگی را برخی از اهداف برنامه‌های هفته میراث فرهنگی عنوان کرد

رستگاری نشست مجموعه‌داران، موزه‌داران، مرمت گران و کنشگران و دوستداران میراث فرهنگی، دیدار با خانواده شهدا در روز دفاع مقدس و تجلیل و تقدیر از خانواده‌های شهدای ساکن در بافت تاریخی و پی گیری معضلات و مشکلات آن‌ها، برگزاری نشستهای متعدد در استان با موضوع طریق الرضا هم‌زمان با ولادت حضرت امام رضا (ع) به عنوان میراث دینی و معنوی ما، برخی از ویژه برنامه‌های هفته جهانی موزه و میراث فرهنگی در این هفته عنوان کرد .

سرانه اعتبار مرمت هر بنای تاریخی کمتر از یک میلیون تومان است

"عبدالمجید شاکری " معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان یزد نیز در این نشست  با بیان اینکه : یکی از مدارکی که لازم است بنای تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت برسد در واست رضایت مالک است و بدون رضایت مالک امکان پذیر نیست.

وی گفت : در محدود بافت تاریخی شهر یزد ۳۵ هزار پلاک اعم تاریخی و تجاری وجود دارد که سرانه اعتبار مرمت هر بنا کمتر از یک میلیون تومان است و این اعتبار ناکافی است.

شاکری در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران تصریح داشت : متاسفانه بنای تاریخی «کلاه فرنگی» منطقه محمودآباد شهر یزد به رغم دارای ارزش تاریخی و تاکید میراث فرهنگی استان بر حفظ آن، به بهانه ثبت ملی نبودن و حتی قرار نگرفتن آن در محدوده عرصه و حریم بافت تاریخی، مشمول ضوابط شهرداری قرار گرفته و تخریب شده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان یزد در مورد مطالب منتشر شده در زمینه پیدا شدن گنج در بقعه سلطان شیخداد یزد با بیان اینکه : در اکتشاف با ستان شناسی خبری از گنج نبود و این اثرمربوط به هفتم و هشتم ه‍جری قمری است و مربوط به دوره ایلخانی است ؛ خاطرنشان کرد : این بقعه متعلّق به «دادا محمّد» مشهور به «سلطان شیخداد» است در محله شیخداد واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۴۳۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

وی افزود : در یک اتاق ضلع جنوبی این بقعه ظروف سفالی سالم، قطعات سفالی لعابدار، قطعات کاشی معرق و چند جسد پیدا شده است و از آنجائیکه این بنا یک گنج برای ما محسوب می شود بعد از مطالعات بر روی اشیا و اجساد پیدا شده ااقدام به مرمت و استحکام بخشی بنا خواهد شد .

۳۳ موزه فعال و مابقی غیر فعال هستند

'الهه خاکباز الوندیان' کارشناس مسئول موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد هم در این نشست

تعداد موزه های استان را ۳۶ باب ذکر کرد و گفت: از این تعداد ۳۳ مورد فعال و مابقی غیر فعال هستند.

وی از 60 درصد پیشرفت فیزیکی  موزه بزرگ شهر در مجموعه صدرالعلماء خبر داد و افزود : برای تکمیل آن به بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

الوندیان موزه علوم طبیعی یزد  و مروست و نیز موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده که از موزه های فاخر استان است  راغیرفعال عنوان کرد و اضافه کرد: موزه علوم طبیعی یزد که زیر نظر آموزش و پرورش است از جمله موزه های منحصر بفردی در کشوراست که اکثرا تعطیل و فقط تعدادی محدود از دانش آموزان با هماهنگی با مسوول مربوطه از آن بازدید می کنند.

کارشناس مسئول موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد اظهار داشت :  موزه علوم طبیعی یزد  از بخش های جانور شناسی، گیاه شناسی، زمین شناسی، نجوم، فیزیک، تاریخی طبیعی و کارگاه تاکسیدرمی تشکیل شده است

الوندیان با ابراز تاسف ازاینکه به علت غیر فعال بودن اشیا این موزه در حال از بین رفتن است گفت : بر اساس پیگیریهای بعمل آمده علت غیر فعال بودن آن عدم تامین نیرو از سوی اداره کل آموزش و پرورش می باشد .

سید محمد جواد عرفانفر

 

برگزاری ۴۰ برنامه متنوع به مناسبت روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث‌فرهنگی در استان یزد، سیدمحمد رستگاری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ، عبدالمجید شاکری " معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان ، الهه خاکباز الوندیان' کارشناس مسئول موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد

https://www.asianews.ir/u/exz
اخبار مرتبط
یزد - مدیر کل میراث فرهنگی، صنابع دستی و گردشگری استان گفت : پانزدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی استان یزد از ۲۴ تا ۲۹ اردیبهشت ماه به مدت شش روز در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی یزد برگزار خواهد شد
یزد - مشاور استاندار گفت : یزد به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی در سال ۲۰۲۴ میلادی، میزبان مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی (ACD) خواهد بود
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید