صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۹
کد خبر: 22174
گزارشگر: 2
۱۶۸
۰
۰
۱
بررسی عملکرد بزرگترین شرکت های بازار سهام

شاخص های بورس جهانی؛ [معرفی مهم ترین شاخص های جهانی]

شاخص های بورس جهانی؛ [معرفی مهم ترین شاخص های جهانی]
شاخص های بورس جهانی در دنیا کم نیستند؛ اما تنها تعدادی از آن ها را می توانیم جزو برترین ها در نظر بگیریم.

با توجه به این که اقتصاد کشورهای جهان به هم وابسته است، بسیاری از تحلیلگران، سرمایه گذاران و حتی سیاستمداران به ابزاری نیاز دارند که بتواند وضعیت سلامت اقتصادی را بررسی کنند. بازار سهام در هر جای دنیا برای آن کشور و حتی دیگر دولت ها، اهمیت بسیار ویژه ای دارد؛ به خصوص که شرکت های بزرگ حاضر در آن می توانند در تعیین وضعیت اقتصاد نقش حیاتی داشته باشد. بنابراین شاخص های بورس جهانی به وجود آمدند تا با بررسی عملکرد بزرگترین شرکت های بازار سهام در هر کشور، اطلاعات دقیقی از وضعیت کلی اقتصاد ارائه کنند. در این مطلب قصد داریم تا با معرفی بهترین شاخص های بورس جهانی، شما را بیشتر با آن ها آشنا کنیم.

انواع شاخص های بورس جهانی؛ معرفی مهم ترین شاخص های جهانی

شاخص های بورس جهانی نقش تعیین کننده ای در تحلیل وضعیت اقتصادی کشور های مختلف دارند؛ بسیاری از سرمایه گذاران با استفاده از آن ها، می توانند تصمیمات بهتری برای معاملات خود بگیرند. این شاخص ها عملکرد سهام و حتی کالاهای حاضر در بازار بورس هر کشور را بررسی می کنند و با واحد های مختص به خود، روی چارت به نمایش در می آیند. در ادامه می توانید با مهم ترین شاخص های جهانی آشنا شوید.

شاخص داوجونز صنعتی (Dow Jones Industrial Average – DJIA)

این شاخص که در سال ۱۸۹۶ تاسیس شد، شامل ۳۰ شرکت بزرگ صنعتی آمریکایی است. نماد شاخص داوجونز [DJIA] به عنوان یکی از شاخص های سنتی و مهم بورس آمریکا شناخته می شود و معیاری برای ارزیابی عملکرد بخش صنعتی این کشور محسوب می گردد. محاسبه این شاخص بر اساس قیمت سهام صورت می گیرد.

شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ (S&P 500)

این شاخص که در سال ۱۹۵۷ معرفی شد، متشکل از ۵۰۰ شرکت بزرگ آمریکایی با بالا ترین ارزش بازار سهام است. نماد s&p در فارکس [S&P 500] به عنوان یکی از شاخص های اصلی بازار سهام آمریکا شناخته می شود و بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری از آن به عنوان بنچ مارک استفاده می کنند. این شاخص بر اساس ارزش بازار شرکت ها وزن دهی می شود.

شاخص نزدک ۱۰۰ (NASDAQ-100)

این شاخص که در سال ۱۹۸۵ معرفی شد، شامل ۱۰۰ شرکت غیر مالی بزرگ فناوری سهام عام عضو بورس نزدک است. نماد نزدک در فارکس [Nasdaq] به عنوان شاخصی از صنعت فناوری آمریکا شناخته می شود و شرکت هایی مانند اپل، مایکروسافت، آمازون، فیسبوک و گوگل در آن حضور دارند. این شاخص نیز بر اساس ارزش بازار شرکت ها وزن دهی می شود.

شاخص FTSE 100 انگلستان

این شاخص که در سال ۱۹۸۴ معرفی شد، شامل ۱۰۰ شرکت بزرگ بورس لندن از نظر ارزش بازار سهام است. [FTSE 100] حدود ۸۰ درصد از کل ارزش بازار سهام بریتانیا را پوشش می دهد و نماینده ای از اقتصاد این کشور محسوب می شود. شرکت های مالی، نفت و گاز، و کالا های مصرفی سهم بزرگی در این شاخص دارند.

شاخص DAX 30 آلمان

این شاخص که در سال ۱۹۸۸ معرفی شد، متشکل از ۳۰ شرکت بزرگ و با نقد شوندگی بالا در بورس فرانکفورت آلمان است. نماد دکس در فارکس [DAX 30] به عنوان شاخص اصلی بازار سهام آلمان شناخته می شود و وضعیت اقتصادی این کشور را منعکس می کند. شرکت های حوزه مواد، خدمات مالی و خودروسازی سهم عمده ای در این شاخص دارند.

شاخص Nikkei 225 ژاپن

این شاخص که در سال ۱۹۵۰ معرفی شد، شامل ۲۲۵ شرکت برتر بورس توکیو از نظر میزان معاملات است. [Nikkei 225] به عنوان شاخص اصلی بازار سهام ژاپن شناخته می شود و معیاری برای ارزیابی عملکرد اقتصادی این کشور محسوب می گردد. بخش های حمل و نقل، مواد، فناوری و بانک ها سهم عمده ای در این شاخص دارند.

شاخص CAC 40

CAC 40 از چهل شرکت با بیشترین ارزش بازاری در بورس فرانسه تشکیل شده است. Cac به صورت وزنی محاسبه می شود؛ به این معنی که اگر شرکتی ارزش بالاتری داشته باشد، تاثیر بیشتری نیز در تغییرات شاخص خواهد داشت. معامله گران از این index برای بررسی سلامت بازار سهام یورونکست فرانسه استفاده می کنند.

شاخص هنگ سنگ

Hang seng index به عنوان نشان دهنده عملکرد شرکت های بزرگ در بورس هنگ کنگ شناخته می شود. هنگ سنگ از ۸۲ شرکت هنگ کنگی تشکیل شده است. عوامل زیادی از جمله وضعیت اقتصادی چین به عنوان اقتصاد مادر، می تواند در آمار هنگ سنگ تاثیر گذار باشد. لیست شرکت ها در این شاخص هر ۳ ماه یک بار بروزرسانی می شود.

اگر مایل هستید بیشتر درباره شاخص های بورس جهانی و سایر موضوعات تخصصی حوزه ترید مانند نمادهای معاملاتی فارکس، نماد شاخص دلار در تریدینگ ویو، بهترین شاخص های برای ترید در فارکس و بهترین بروکرهای فارکس برای ایرانیان مطالعه کنید، می توانید از منابع متعبر حوزه ترید مانند ریبیت کانال VIP فارکس سیگنال رایگان کپی ترید بیزنس copytrade، اینوستینگ Investing.com، بلومبرگ Bloomberg و سایر منابع معتبر و تخصصی استفاده کنید.

آیا در صرافی آبان تتر می توانیم شاخص های بورس جهانی را معامله کنیم؟

به طور کلی شاخص های جهانی فارغ از این که به کجا تعلق داشته باشند، صرفا نشان دهنده وضعیت بزرگترین شرکت های حاضر در بورس آن کشور هستند. برای معامله شاخص ها، باید سهام شرکت های مربوطه را به تنهایی و یا در قالب صندوق های قابل معامله خرید و فروش کنید. اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا در صرافی آبان تتر امکان معامله این سهام وجود دارد یا خیر.

بررسی معامله انواع شاخص های بورس جهانی در آبان تتر

مجموعه آبان تتر یکی از صرافی های ارز دیجیتال است که در آن نمی توانید به معامله سهام بپردازید.

از آن جا که صرافی آبان تتر پلتفرمی برای معامله ارز های دیجیتال است، طبیعتا امکان معامله سهام در آن وجود ندارد. در جدول زیر می توانید ویژگی های AbanTether را مشاهده کنید.

 نام صرافی  آبان تتر | Abantether
 لینک ثبت نام در صرافی آبانتتر
 https://abantether.com/
 تلگرام صرافی آبانتتر  https://t.me/s/abantether
 سال تاسیس  ۱۳۹۷ | 2018
 کشور صرافی  ایران
 دفتر مرکزی  تهران
 تعداد توکن های ارائه شده  بیش از ۳۰۰
 کارمزد معاملات  حداکثر ۰/۳ درصد
 اپلیکیشن اختصاصی  دارد
 معامله بدون احراز هویت  ندارد
 سقف برداشت بدون احراز هویت  ندارد
 کپی تریدینگ  ندارد
 شماره تماس پشتیبانی  021-91009682
 ساعت کار پشتیبانی  ۹ الی ۰۰:۰۰ (هر روز)
 مدیر عامل   فرهاد فلاح
 معاون عملیات  امید امین زاده
 YouTube  https://youtu.be/CNiqR2OWD_I
 Aparat  https://aparat.com/v/gpnp65w

نتیجه گیری:

یکی از موثر ترین فاکتورهای اقتصادی در هر کشوری، شاخص های بورس جهانی هستند؛ به دلیل وابستگی بالا میان اقتصاد مناطق مختلف در دنیا، بررسی بازار سهام هر کشوری برای سرمایه گذاران یک ضرورت محسوب می شود. از بهترین شاخص های بورس جهانی می توانیم به شاخص داوجونز، نزدک، CAC 40، FTSE 100، S&P 500، Nikkei ژاپن و DAX 30 آلمان اشاره کنیم که وضعیت و نمودار هر کدام آن ها را می توانید در پلتفرم های تحلیلی اقتصادی مختلف مشاهده کنید. به هر حال باید قبل از سرمایه گذاری در بازار سهام، دانش خود در این زمینه را افزایش دهید. شما می توانید نظرات و تجربیات خود از انواع شاخص های بورس جهانی را در کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

منابع:

ریبیت کانال VIP فارکس سیگنال رایگان کپی ترید بیزنس copytrade، یاهو فایننس finance.yahoo.com، بیزنس اینسایدر markets.businessinsider.com

سوالات متداول:

مهم ترین شاخص های جهانی چه مواردی هستند؟
شاخص های داو جونز، نزدک، FTSE انگلیس و DAX 30 آلمان از مهم ترین شاخص های جهانی به شمار می آیند.

عوامل تاثیر گذار در شاخص های جهانی چیست؟
سرمایه گذاری های دولتی، نرخ ارز و قیمت گذاری محصولات از جمله عوامل موثر در شاخص های بورس جهای هستند.

آیا در صرافی آبان تتر امکان معامله شاخص های جهانی وجود دارد؟
خیر؛ آبانتتر صرفا یک صرافی مخصوص خرید و فروش ارزهای دیجیتال است و معامله سهام در آن امکان گذیر نیست.

https://www.asianews.ir/u/eEj
اخبار مرتبط
در بازه ۲۰ سال گذشته، بورس پربازده‌ترین بازار مالی ایران بوده است اما این گفته بدین معنی نیست که با خرید هر سهمی در بورس می‌توان به سود رسید. خرید و فروش سهام در بازار سرمایه ایران یکی از روشهای سرمایه‌گذاری است که در صورت تسلط افراد بر نحوه تحلیل سهام، می‌تواند نسبت به سایر بازارهای مالی در ایران یعنی طلا، دلار، خودرو و مسکن بازدهی بیشتری نصیب افراد کند. با این حال برخی افراد بدون توجه به قواعد معامله‌گری وارد بورس شده و ضرر می‌کنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید