صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۷
کد خبر: 3648
گزارشگر: 2
۲۰۳۵۱
۲
۰
۱۰
قوانین تاخیر قطار ؛

از قوانین تاخیر قطارها چه می دانید؟

از قوانین تاخیر قطارها چه می دانید؟
ممکن است بارها شنیده باشید که پرواز هواپیما تاخیر دارد و یا چند ساعتی را در فرودگاه منتظر پرواز مانده اید. حقیقت این است که تاخیر در زمان حرکت فقط مختص هواپیما نیست. گاهی قطارها نیز با تاخیر مواجه می شوند و مسافران زیادی را در ایستگاه راه آهن منتظر می گذارند.

اگر قصد خرید بلیط قطار را دارید، بهتر است درباره قوانین تاخیر قطار، شرایط پرداخت خسارت و وظایف شرکت های حمل و نقل ریلی را بدانید. پس اگر به دانستن این مطلب علاقه مندید تا پایان این مقاله با ما باشید.

شرایط پرداخت خسارت تأخیر قطار

 
پرداخت خسارت تاخیر قطار دارای شرایط می باشد که در ادامه به آن می پردازیم:
تأخیر حرکت قطار از مبدأ: گاهی قطارها بعد از مسافر گیری و سوار شدن مسافران به داخل قطار دچار تاخیر در حرکت می شوند که در این موارد تاخیر آنها در مقصد محاسبه و برای پرداخت خسارت ملاک قرار داده می شود.
تأخیر بیش ‌ازحد قطارهای سریع السیر: اگر قطار به حدی تاخیر داشته باشد که ورود قطار به مقصد بعد از گذشت زمان وعده غذایی باشد از مسافران با یک وعده غذایی رایگان پذیرایی می شود. زمان محاسبه شده برای تاخیر قطارها در مسیرهای مختلف فرق می کند. معمولا در قطارها زمان پذیرایی صبحانه بعد از ساعت ۸ صبح، زمان ناهار بعد از ساعت ۱۳ و شام را بعد از ساعت ۲۰ در نظر می گیرند.
"بر طبق قوانین جدید اگر تاخیر قطار‌ دو برابر ساعت تعیین شده باشد، مسافر می تواند ۱۰۰ درصد مبلغ بلیط خود را بازپس بگیرد. در مسیر تهران – مشهد پرداخت خسارت تاخیر در حدود ۶ ساعت تعیین شده است. این بدان معناست که اگر تاخیر قطار‌ تا 6 ساعت باشد مسافر حق بازپس گیری صددرصد مبلغ بلیط قطار‌ خود را دارد." (منبع)
تأخیر قطاری که مسافر را از قطار بعدی نیز جا می گذارد: اگر قطاری بیش از زمان معین تاخیر داشته باشد به طوریکه مسافر از قطار بعدی جا بماند، چنانچه فاصله بین دو قطار قبلی و بعدی بیش از سه ساعت باشد و بلیط هر دو قطار به نام یک مسافر باشد، هزینه کامل بلیط قطار بعدی به وی پرداخت می شود و یا این که مسافر با قطار دیگری اعزام می شود. اما اگر تاخیر به صورتی باشد که منجر به اقامت در شب بشود، راه آهن ایران باید هزینه اقامت و غذا را به مسافر پرداخت کند.
اگر قطار بعدی از نظر کیفی درجه پایین تری باشد، مابه‌التفاوت بلیط به مسافر پرداخت می‌شود ولی در صورت اعزام با قطار درجه بالاتر، مبلغی از مسافر دریافت نمی شود.
تأخیر قطار و جا ماندن مسافر از هواپیما و یا اتوبوس: چنانچه تأخیر قطار بیش از سه ساعت باشد و و فاصله بین رسیدن قطار و حرکت هواپیما و یا وسیله‌ بعدی، بیش از 4 ساعت باشد، هزینه بلیط قطار و یا هواپیما به مسافر پرداخت می شود. این اقدام باارائه مدارک لازم از سوی مسافر به شرکت راه آهن انجام می گیرد و نباید تاخیر قطار بر اثر حوادث طبیعی باشد.
انصراف مسافر قبل از سفر به دلیل تاخیر حرکت قطار: درصورت تاخیر بیش از یک ساعت و اطلاع رسانی به مسافران هزینه کامل بلیط قطار در همان روز در مبدآ به مسافر بازگردانده می شود.
ابطال بلیط : در صورت تاخیر قطار حداکثر تا یک ساعت پس از صدور بلیط می توان آن را ابطال کرد به شرطی که مرکز فروش ابطال بلیط باز باشد. برای بلیط هایی که اینترنتی خریداری شده اند می بایست از قوانین استرداد آنلاین بلیط قطار پیروی کنید.

 

بلیط قطار ارزان

 

از کار افتادن سیستم تهویه: ۵۰درصد بهای بلیط بعد از کسر خدمات ارائه شده به مسافر حداکثر تا یک ماه پس از تاریخ حرکت، به مسافر پرداخت می شود.
تغییر اجباری صندلی مسافر به دلیل انفصال واگن در میانه مسیر: چنانچه مسافر به کوپه ای دیگر با درجه مشابه منتقل شود، ۵۰ درصد بهای بلیط بعد از کسر خدمات و درصورت انتقال به کوپه ای با درجه پایین تر ۱۰۰ درصد بهای بلیط بعد از کسر خدمات حداکثر تا یک ماه پس از تاریخ حرکت پرداخت می شود. مسافر می تواند حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از تاریخ حرکت قطار، با ارائه اصل بلیط و مدرک شناسایی به دفاتر فروش بلیط قطار مراجعه و خسارت خود را دریافت کند.

استرداد آنلاین بلیط قطار:

یکی از مزایای خرید اینترنتی بلیط قطار این است که در صورت بروز هر گونه مشکلی از طرف مسافر و یا تاخیر از طرف قطار به راحتی می توان نسبت به استرداد آنلاین بلیط قطار اقدام کرد. فقط کافیست به سایتی که بلیط قطار را از آن خریداری کرده اید، مراجعه کرده و نسبت به استرداد آنلاین بلیط اقدام کنید. سامانه های بسیار زیادی در زمینه فروش بلیط قطار در کشور فعالیت می نمایند. اما در بین این سامانه ها، تیک بان، علی بابا، مستر بلیط و قاصدک جز معتبرترین سایت های بلیط قطار به شمار می روند.
در این بین سامانه بلیط قطار‌ تیک بان با ارائه بلیط قطار ارزان گوی سبقت را از سایر سایت ها ربوده است. تیک بان یکی از به روزترین و معتبرترین سامانه های فروش بلیط قطار‌ است که انواع بلیط قطار را به مقاصد مختلف گردشگری ارائه می دهد. این سایت با ارائه خدماتی هوشمند و نوین می تواند انواع بلیط قطار رجا، بلیط قطار فدک، بلیط قطار 5 ستاره و بلیط قطار ارزان را در اختیار شما بگذارد. اگر قصد تجربه سفری اقتصادی و با کیفیت را دارید، تیکبان می تواند انتخاب اول شما باشد.
توصیه مهم: با شیوع بیماری کرونا در سراسر جهان، برای حفظ سلامتی و پیشگیری از سرایت ویروس بهتر است از سفر های غیر ضروری اجتناب کنید و در صورت انجام سفر، تمامی پروتکل های بهداشتی را به خوبی رعایت کنید. به فکر کادر درمانی کشور باشید.

نوید جمشیدی
https://www.asianews.ir/u/211
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
عبدالله زمانی
۱۳۹۹/۱۱/۱۳
0
0
1

سلام ممنون از نکات خوبی که عنوان کردین

ناشناس
۱۴۰۲/۰۲/۳۰
0
0
0

پدر سوخته ها یه جدول درست کرده که اگر قطار ۴ ساعت و ۸ ساعت تاخیر داشت .....یعنی براشون تا ۴ ساعت تاخیر مشکل نداره که مسافر بدبخت کل برنامه کار و سفرش نابود میشه


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید