صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۵:۱۵
کد خبر: 3658
گزارشگر: 213
۱۱۰۱
۰
۰
۲
در پی در دست گرفتن قدرت توسط ارتش

کودتا در میانمار با اعتراض جهانی مواجه شد/ تهدید آمریکا به تحریم ارتش و ضرورت ادامه دموکراسی

کودتا در میانمار با اعتراض جهانی مواجه شد/ تهدید آمریکا به تحریم ارتش و ضرورت ادامه دموکراسی
رهبران غرب کودتای ارتش میانمار علیه دولت آنگ سان سوچی را محکوم کردند و صدها هزار نفر از هواداران وی نیز در شبکه‌های خشم خود را نسبت به این اقدام نظامیان میانمار ابراز داشتند.

رهبران غرب کودتای ارتش میانمار علیه دولت آنگ سان سوچی را محکوم کردند و صدها هزار نفر از هواداران وی نیز در شبکه‌های خشم خود را نسبت به این اقدام نظامیان میانمار ابراز داشتند.

میانمار (برمه سابق) بامداد دوشنبه شاهد کودتای ارتش این کشور بود که در جریان آن، آنگ سان سوچی، رهبر غیرنظامی کشور، همراه با شمار دیگری از مقامات این کشور بازداشت شدند. ارتش میانمار به مدت یک‌سال حالت فوق‌العاده اعلام کرده و گفته است که این اقدام واکنشی بوده به آن‌چه «تقلب انتخاباتی» نامیده.

آنگ سان سوچی

این تحول ناگهانی همه تلاش‌ها در این سال‌ها برای برقراری دموکراسی در میانمار را از مدار خارج کرده و به پرسش‌ها درباره سرنوشت پناهجویان روهینگیای دامن زده است که چه زمانی و چگونه می‌توانند به این کشور بازگردند.

شورای امنیت سازمان ملل روز سه‌شنبه و در حالی که درخواست برای واکنش قدرتمند به ارتش میانمار بالا گرفته است، نشستی در این زمینه خواهد داشت که البته چین به عنوان متحد میانمار و عضو شورای امنیت نقشی کلیدی در آن خواهد داشت.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا این کودتا را ضربه‌ای به حاکمیت قانون و گذار میانمار به دموکراسی دانست و مقامات ارتش این کشور را به تحریم تهدید کرد.

در بیانیه رئیس‌جمهوری آمریکا آمده است: «ایالات متحده در یک دهه گذشته، در راستای پیشروی به سوی دمکراسی اقدام به رفع تحریم‌های وضع‌شده علیه برمه کرد.»

بایدن تاکید کرده است که «نقض این روند» نیازمند «بازبینی فوری» قوانین تحریم و اجرای اقدامات متناسب با آن است.

این بیانیه می‌افزاید: «هر جا که دمکراسی هدف حمله قرار گیرد، ایالات متحده به دفاع از آن برخواهد خاست.»

مین آنگ هلینگ، ژنرال بازنشسته که قدرت را در میانمار در اختیار گرفته وعده انتخابات آزاد و عادلانه و انتقال قدرت به برنده انتخابات داده. او اما مشخص نکرده که این انتخابات چه زمانی برگزار خواهد شد.

اتحادیه ملی برای دموکراسی به رهبری آن سانگ سو چی که انتخابات پارلمانی اخیر را با ۸۳ درصد آرا برده اعلام کرد که او خواستار تظاهرات مردم علیه این اقدام ارتش شده. این حزب می‌گوید که خانم سو چی پیش‌بینی کودتا را می‌کرد و پیشاپیش یادداشتی در این رابطه نوشته است.

اما خیابان‌ها سراسر شب تنها در اختیار نیروهای نظامی و پلیس ضدشورش بود که در نایپیداو، پایتخت میانمار، مستقر شده‌اند. ارتباطات تلفنی و اینترنتی نیز در پایتخت و شهر یانگون، مرکز تجاری برمه، قطع است. با این حال بسیاری از شهروندان میانمار از طریق شبکه‌های اجتماعی خشم خود را نسبت به این کودتا ابراز کردند.

اطلاعات فیسبوک نشان می‌دهد که بیش از ۳۳۴ هزار نفر از هشتگ #SaveMyanmar استفاده کرده‌اند. بسیاری نیز عکس پروفایل خود را در حمایت از اتحادیه ملی برای دموکراسی سیاه کرده‌اند.

سازمان ملل متحد در محکومیت کودتای میانمار پیشگام بود و خواستار آزادی بازداشت‌شدگان و برقراری دموکراسی در این کشور شد. نطیر این پیام را دولت‌های بریتانیا، استرالیا، هند، ژاپن، اتحادیه اروپا و ایالات متحده نیز صادر کردند.

آنگ سان سوچی ۷۵ ساله و برنده جایزه نوبل صلح، سال ۲۰۱۵ پس از سال‌ها زندان خانگی به قدرت رسید.

خانم سو چی که به خاطر مبارزات خود برای دموکراسی در ابتدا چهره‌ای مورد حمایت جامعه بین‌المللی بود طی سال‌های اخیر به دنبال عملیات ارتش میانمار علیه اقلیت مسلمانان روهینگیا و حمایت از این عملیات، وجهه بین‌المللی خود را از دست داد. با این حال او همچنان در داخل کشور محبوبیت بسیاری دارد./

https://www.asianews.ir/u/21b
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید