صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۳
کد خبر: 3667
گزارشگر: 213
۱۴۶۳
۰
۰
۲
بعد از 8 روز کاری

پایان سیزدهمین کنگره ملی حزب کمونیست ویتنام/آغاز دوران توسعه نوین

پایان سیزدهمین کنگره ملی حزب کمونیست ویتنام/آغاز دوران توسعه نوین
سیزدهمین کنگره ملی حزب ویتنام بعد از 8 روز کاری در اول فوریه به پایان رسید. در مجموع 1587 نماینده به نمایندگی از پنج میلیون و صد نفر از اعضای حزب در این کنگره شرکت داشتند. کنگره ملی هر پنج سال یکبار برای انتخاب رهبرجدید وتعریف سیاست‌ها وخط مشی های کلی تشکیل می‌شود.

سیزدهمین کنگره ملی حزب ویتنام بعد از 8 روز کاری در اول فوریه به پایان رسید. در مجموع 1587 نماینده به نمایندگی از پنج میلیون و صد نفر از اعضای حزب در این کنگره شرکت داشتند. کنگره ملی هر پنج سال یکباربرای انتخاب رهبرجدید وتعریف سیاست‌ها وخط مشی های کلی تشکیل می‌شود.

در خصوص رهبری جدید، کنگره سیزدهمین تصدی کمیته مرکزی را انتخاب کرد که بالاترین مقام در حزب کمونیست ویتنام بین دو کنگره است. این کمیته متشکل از 200 عضو از جمله 180 عضو رسمی و20 عضو جایگزین است. سیزدهمین کمیته مرکزی حزب کمونیست اولین مجمع عمومی خود را در 31 ژانویه2021 برای انتخاب کمیته اجرایی حزب کمونیست، متشکل از 18 عضورسمی تشکیل داد که شامل دبیر کل حزب آقای نگوین فوترونگ رییس جمهور ویتنام، آقای نگوین ژوان فوک نخست وزیر کشورورییس کمیسیون سازمان حزب آقای فام مین چی وآقای وونگ دین هو دبیر کل حزب شهرداری بود. در مجمع عمومی آقای نگوین فوترونگ مجددا به عنوان دبیر کل حزب انتخاب شد. دبیر کل حزب آقای فوترونگ متولد 1944 در هانوی، دارای مدرک دکترای معماری، عضو کمپین مبارزه با فساد است. او از سال 2011 این سمت را به عهده گرفته است واکنون این سومین دوره ریاست وی است. در اواخر ماه می انتخابات عمومی برای مجمع پانزدهم مجلس شورای ملی برگزار می‌شود که رییس جمهور و نخست وزیر ایالت انتخاب شده و نخست وزیر سپس اعضای جدید کابینه را تعیین می‌کند.

به نمایندگی از کمیته مرکزی حزب سیزدهم دبیر کل حزب آقای نگوین فو ترونگ در پایان سخنرانیش تاکید کرد که کمیته مرکزی حزب متعهد می‌شود که حداکثر تلاش خود را برای غلبه برهردشواری برای انجام وظایف انجام دهد. رهبرحزب همچنین متذکر شد که کنگره دریک گزارش سیاسی اجماع وعزم حزب را برای اجرای اهداف مردمی واقدامات دردوره جدید واجرای قاطعانه اهداف توسعه تعیین شده نشان داده است.

دبیر کل حزب آقای نگوین فو ترونگ ازکمیته ومردم ویتنام وارتش خواست تا میهن پرستی، عزت نفس و وحدت بزرگ ملی را درجهت اجرای موفقیت آمیز مصوبات سیزدهمین کنگره افزایش دهند.
قطعنامه کنگره که در جلسه اختتامیه به تصویب رسید این طورعنوان می‌کند که که دستاوردهای 35 ساله سیاست Doi moi(سیاست گشایش واصلاح اقتصادی) و 30 سال اجرای برنامه پلتفرم 1991، به ویژه برنامه 10 ساله ای که در سال 2011 تکمیل وتوسعه یافته است، همگی تایید کننده این مهم هستند که حزب مسیری متناسب با واقعیت در کشوروروند اهداف توسعه درجهان را انتخاب کرده است.

این قطعنامه اهداف کلی از قبیل تقویت رهبری حزب، ظرفیت حاکمیت حزب را برای ایجاد حزبی قوی وسیستم سیاسی عاری از فساد در جهت تثبیت اعتماد مردم به حزب ودولت وارتقا نواوری ها ،اهداف وچشم اندازها در جهت توسعه ملی ووحدت بزرگ ملت وپیشبرد سیاست Doi Moi به روشی جامع و منسجم وتوسعه سریع وپایدار کشوردر جهت دفاع قاطعانه از اهداف ملی وحفظ صلح وثبات را در نظر گرفته است تا این کشور را از اواسط قرن 21 به یک کشورسوسیالیست توسعه یافته تبدیل کند.

این قطعنامه اهداف مشخصی را در مورد نقاط عطف مهم کشور به شرح زیر بیان می‌کند:

تا سال 2025 ویتنام به یک کشور توسعه یافته با صنعت مدرنیته گرا واز سطح درامد متوسط روبه پایین به بالا هدایت خواهد شد. تا سال 2030 هنگامی که حزب صدمین سالگرد تاسیس خود را جشن می‌گیرد، ویتنام تبدیل به کشوری با صنعت مدرن و درآمد متوسط به بالا خواهد بود. در سال 2045 هنگامی که جمهوری دموکرات ویتنام ودرحال حاضر جمهوری سوسیالیست ویتنام 100 ساله می‌شود، کشورکاملا پیشرفته شده ودارای درآمدی بالاست.
این قطعنامه همچنین اهداف اصلی را در مورد توسعه اقتصادی_اجتماعی برای دوره جدید ازسالهای 2021 تا 2025 با متوسط نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در حدود 5.7 تا 6 درصد و تولید ناخالص داخلی سرانه به 4700 تا 5000 دلار درسال تا سال 2025 پیش بینی کرده است.
تحت این مصوبه و بر اساس آن ویتنام برای حفظ استقلال، کیفیت واثر بخشی روابط خارجی و ادغام بین المللی، ایجاد نقاط قوت امنیتی دفاعی، تمامیت ارضی، محافظت قاطعانه از استقلال ملی، حاکمیت، اتحاد پایدارو صلح آمیز در جهت اهداف توسعه تلاش می‌کند.

اهداف کلی واختصاصی تعیین شده توسط کنگره به عنوان مبنایی پایه برای تعیین جهت گیری‌ ها، وظایف وراه حل های ساخت ملی، توسعه و دفاع کشور از اکنون تا اواسط قرن 21 به کارمی‌روند. بنابراین انتظار می‌رود نتیجه موفقیت آمیز سیزدهمین کنگره حزب ملی تاثیر گسترده‌ای داشته و آغازگردوره توسعه جدیدی برای این کشور درزمان آینده باشد./


بهناز حکیمانه
https://www.asianews.ir/u/21i
اخبار مرتبط
تولد جمهوری دموکراتیک ویتنام و استقلال این کشور از فرانسه روز دوم سپتامبر و در چنین روزی رخ داده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید