صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۲
کد خبر: 3839
گزارشگر: 213
۹۵۵
۰
۰
۵
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

ناخودآگاه مخاطب سبب تاثیر گذاری اثر هنری است

ناخودآگاه مخاطب سبب تاثیر گذاری اثر هنری است
نکته بسیار مهم و درخور توجه اینست که فرم ، محتوا، تکنیک و معنا همه و همه به مخاطب بستگی دارد. این ناخودآگاه مخاطب است که تعیین کننده تاثیر گذاری هریک از این عوامل در ساخت یک اثر هنری است.

محتوا سوژه یا ایده ای است که یک فیلم سینمایی درصدد بیان آن استهر آن چیزی که خالق هنر قصد دارد از طریق فرم اثر هنری خود به مخاطب ارائه کند محتوا تلقی می شود و فرم به مجموعه ابزارهایی گفته می شود که فیلمساز برای به تصویر کشیدن محتوای فیلم استفاده می کند. فرم در جهت چگونگی رساندن محتوای فیلم به مخاطب استفاده می شود.

انتخاب فرم مناسب برای محتوای مورد نظر، یا برگزیدن محتوای ایده آل برای فرم انتخابی است که هوش، توانایی یا عیار سینماگر را مشخص می کند و دست ما را هم برای تصمیم گیری درباره کیفیت فیلم باز می گذارد.

فرم و محتوا به عنوان عناصری تلقی می شوند که به نحو جدایی ناپذیری به هم گره خورده اند. بهترین و متعالی ترین محتواها بدون انتخاب فرم مناسب نمی توانند شکلی جذاب بر پرده سینما بگیرند. محتوای بدون فرم، اثر را شعار‌زده و سطحی می کند.

گاهی زاویه یک دوربین، اندازه نما، لحن دیالوگ ها و حتی میزان رنگ و نور نماها می تواند تاثیراتی تعیین کننده بر ایده های مد نظر فیلمساز بگذارند

فرم، ظرف و لایه بیرونی است که محتوا در آن ریخته شده و محتوای آن چیزی است که به قالب معنا می‌بخشد

محتوا فرم را می‌سازد و فرم محتوا را.

اما در این میان تکنیک عامل بسیار مهمی است که می تواند فرم و محتوا را به زیبایی در هم ترکیب کند. و بستری است که می تواند اثری زیبا خلق کند. هرچه تکنیک قوی‌تر و ظریف‌تر، اثر نهایی زیباتر می شود. تکنیک قوی می تواند بر قدرت فیلمنامه اثر بگذارد.

فرم، محتوا و تکنیک سه ضلع مثلث خلق یک اثر هنری است.

اما نکته بسیار مهم و درخور توجه اینست که فرم ، محتوا، تکنیک و معنا همه و همه به مخاطب بستگی دارد. این ناخودآگاه مخاطب است که تعیین کننده تاثیر گذاری هریک از این عوامل در ساخت یک اثر هنری است./

تهیه کننده سینما و عضو هیات مدیره جامعه تهیه کنندگان سینمای ایران
مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/23O
اخبار مرتبط
سینمای ایران به‌‌رغم ضعف های تکنیکی و ساختاری، در اندیشه، بینش و تفکر سرآمد تفکرات غربی است. آنچه سینمای ایران را از سایر سینماهای جهان متمایز و فاخر کرده است، حاصل نقش تفکر و جهان بینی سینمای ایران است؛ اما چرا این هنر بی بدیل هنوز به جایگاه قابل قبولی در میان مخاطبان دست نیافته است؟
قاچاق فیلم به یک معضل جدی در سال های اخیر تبدیل شده است. همزمان با رونق سینما به ویژه در یکی دو دهه اخیر، بسیاری از فیلم‌های موفق سینما پیش از اکران عمومی در دسترس عموم قرار گرفت و برخی نیز همزمان با اکران و برخی نیز پیش از توزیع رسمی در شبکه‌های نمایش خانگی، با بلای قاچاق روبه‌رو شدند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید