صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ / ۰۸:۴۹
کد خبر: 416
گزارشگر: 1
۹۳۶
۰
۰
۰

دیپلماسی جذب سرمایه

مهدی زال زاده در میان تحلیلگران اقتصادی و در حوزه جذب سرمایه از سایر کشورها، نام کشور جوان و بلندپرواز قزاقستان شایع بوده و ایجاد مرکز مالی بین المللی آستانه نیز یکی از مصادیق موید آن است. مرکزی که اکنون فرصت اقتصادی منحصر به فرد کشورهای مشترک المنافع شده است. این مرکز که دادگاه و داوری مستقل داشته و بورس و تدابیر تنظیم بازار ویژه خود را دارد، می کوشد تا مرکز جذب سرمایه های خارجی به اقتصاد قزاقستان شود.

با توجه به اوضاع پسا شوروی آسیای میانه، تا سال 2014، انتقادات بسیاری از سوی کارشناسان اقتصادی درخصوص امکان ایجاد مرکز مالی بین المللی در این منطقه آنهم بر اساس حقوق مستقل انگلیس، متوجه دولت قزاقستان بود که با آغاز فعالیت این مرکز، انتقادات یاد شده نیز پایان یافت.
صاحبنظران اقتصادی، نورسلطان نظربایف رییس جمهور این کشور را مبدع این مرکز می دانند. وی در یکی از سخنرانی های خود درباره (برنامه ملت، 100 قدم برای 5 اصلاح اساسی)، ایجاد مرکز مالی بین المللی آستانه را بر اساس زیرساختهای اکسپو 2017 آستانه و بر اساس الگوی مرکز مالی دبی پیشنهاد داد. وی تاکید کرد: تصویب رژیم حقوقی این مرکز مالی در قانون اساسی کشور، تبدیل این مرکز به هاب مالی کشورهای مشترک المنافع، آسیای میانه و خاورمیانه، ایجاد سامانه حقوقی مستقل و تشکیل هیات داورانی از کارشناسان بین المللی از اولویت های ایجاد مرکز مالی بین المللی آستانه است و قرار گرفتن در لیست 20 مرکز مالی پیشرو جهان، چشم انداز پیش روی آن باید باشد.
در ژانویه 2018 و پس از آنکه پارلمان قزاقستان رژیم حقوقی مرکز مالی آستانه را تصویب نمود، این مرکز آغاز به کار کرد. جاذبه مرکز یاد شده برای سرمایه گذاران خارجی، تضمین دادرسی عادلانه و بی طرفانه بر اساس تسهیلات ویژه و نیز رژیم مالی مستقل بر اساس شاخصهای بین المللی است. با توجه به شهرت قوانین انگیس در حوزه حقوق بین الملل، برخی از متخصصین انگلیسی شناخته شده در حوزه اقتصاد نیز در این مرکز اشتغال دارند.
رژیم حقوقی فارغ از قوانین قزاقستان و مبتنی بر قوانین بین الملل، زبان انگلیسی رایج در این مرکز و رویکرد حقوقی قضات مبنی بر تامین حقوق سرمایه گذاران خارجی، بخشی از تاکیدات دولت قزاقستان جهت کسب اعتبار برای مرکز مالی آستانه و فراهم ساختن شرایط مناسب فعالیت شرکتهای چند ملیتی است.
بنا بر اعلامیه صادره از سوی دبیرخانه این مرکز، سرمایه گذاران تا اول ژانویه 2066 از پرداخت مالیات بر درآمد فردی و شرکتی معافند. برای کارکنان خارجی این مرکز و خانواده آنان ویزای 5 ساله صادر می شود و نیز شهروندان کشورهای عضو سازمان توسعه همکاریهای اقتصادی، امارات متحده عربی و مالزی و سایر کشورهای تعیین شده از سوی دولت قزاقستان، بدون اخذ روادید قادر به ورود 30 روزه به این کشور خواهند بود. یکی دیگر از مزیت های این مرکز امکان اجاره رایگان دفاتر کلاس A در 2 سال اول فعالیت است.
ایجاد فرصتهای مناسب برای سرمایه گذاران، یکی از اولویت های سیاسی و اقتصادی کشور قزاقستان است. تشکیل وزارت خانه توسعه سرمایه گذاری در این کشور بخشی از اقدامات صورت گرفته برای حل مسائل کارآفرینان بین المللی و تسهیل ارائه خدمات دولتی به سرمایه گذاران و کاهش موانع اداری بود که تا پایان سال 2017 ماموریت خود را به انجام رساند و سپس منحل شد و ماموریت آن به وزارت اقتصاد ملی و وزارت امور خارجه جمهوری قزاقستان واگذار گردید. دیپلماسی چندجانبه نورسلطان نظربایف رئیس جمهور این کشور طرفداران بسیاری را جذب پیشنهادهای اقتصادی قزاقستان کرده است. پیشنهادهایی که در سفرهای دیپلماتیک به سایر کشور و ملاقاتهایی در سطوح عالی آغاز می شود
و در آستانه و با برگزاری همایشهای کسب و کار و انعقاد قراردادهای جدید به فرجام می رسند.
قبل از افتتاح مرکز مالی بین المللی "آستانه" بیش از 55 شرکت در آن ثبت نام کردند. به گفته قایرات کلیمبتوف رئیس مرکز مالی بین المللی "آستانه"، تا سال 2020 تعداد ثبت نام شدگان از 500 شرکت فراتر خواهد رفت.
وی می گوید: "با در نظر داشتن اینکه ما از موسسات مالی مالیات دریافت نمی کنیم، برای ما شاخص اصلی کارایی، حجم سرمایه گذاری خارجی جذب شده خواهد بود. این سرمایه ها به مبلغ ده ها میلیارد دلار باعث اشتغالزایی و افزایش قدرت خرید در کشور می شود".
بختجان ساغینتایف نخست وزیر قزاقستان در سخنرانی مراسم افتتاحیه همایش "Astana Finance Days" مرکز مالی بین المللی "آستانه" را عاملی برای گسترش فعالیت های بین المللی آستانه دانست. وی تاکید کرد: "قزاقستان مرکز مالی بین المللی "آستانه" را بخشی از نظام مالی جهانی می داند. شبکه جهانی مراکز مالی که گردش پول در جهان را مدیریت می کنند، هرکدام جایگاه خاص خود را دارند".
مرکز مالی بین المللی "آستانه" که موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی دارد، امکان ورود به بازارهای آسیای میانه، اتحادیه اقتصادی اوراسیا، قف
قاز و کشورهای خاورمیانه را فراهم می کند.
ساغینتایف می گوید: آستانه یکی از حلقه های کلیدی مسیرهای جدید فراقاره ای در طرح جهانی "یک کمربند یک جاده" است. بنابرین مرکز مالی بین المللی "آستانه"پل مالی و اقتصادی بین غرب چین، مغولستان و کشورهای اروپا خواهد بود. اینها دسترسی به بازاری بزرگ با بیش از 1 میلیارد نفر را فراهم می سازد.
محافل اقتصادی در غرب نیز از ایجاد پل جدید مالی بین اروپا و آسیا استقبال کرده اند. طبق پیشینی های قبلی رسانه ها، مرکز مالی بین المللی "آستانه" می تواند میلیاردها دلار سرمایه به اقتصاد این کشور جذب کند. این طرح اگرچه عظیم می نماید اما با توجه به وضعیت کنونی، قابل اجراست. رقابت برای جذب سرمایه گذاران روز به روز افزایش می یابد و تنها آن مقصد سرمایه گذاری موفق است که مطابق مقتضیات و واقعیات کنونی اقتصاد جهانی باشد. قزاقستان در تلاش برای این تطابق است.

https://www.asianews.ir/u/1v1
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید