صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۷
کد خبر: 4201
گزارشگر: 2
۵۱۹۲
۰
۰
۷
تغذیه مناسب پرندگان خانگی

ویژگی بهترین غذای پرندگانی مانند پرندگان زینتی و طوطی چیست ؟

ویژگی بهترین غذای پرندگانی مانند پرندگان زینتی و طوطی چیست ؟
پرندگان زینتی و خانگی با داشتن یک تغذیه نامناسب دچار مشکلات جسمانی و روحی خواهند شد. بنابراین غذای این پرندگان از جمله غذای طوطی دارای اهمیت می‌­باشد و هر پرورش ­دهنده وظیفه دارد تا اطلاعات نسبتاً کامل و جامعی را درباره‌ی نحوه نگهداری و رژیم غذایی مناسب برای پرنده یا پرندگان زینتی خود داشته باشد.

توجه کنید که محیط زندگی تمامی پرندگان، در اصل در طبیعت بوده که توسط انسان‌­ها به پرندگان خانگی تبدیل شده­‌اند. از این ­رو عدم توجه و رسیدگی به این پرندگان زیبا و ارزشمند علاوه بر اینکه کار درستی نمی­‌باشد بلکه سلامت و حیات آنها را به خطر می‌­اندازد. غذای طوطی مانند غذای تمامی پرندگان زینتی وظیفه رساندن انرژی، ایجاد آرامش، تقویت بدنی و مصون ماندن پرنده از انواع بیماری­‌ها را دارد. غذای طوطی بایدها و نبایدهایی دارد. آنها نمی­‌توانند از همه نوع مواد خوراکی برای تغذیه استفاده نمایند و یا مواد خوردنی که باید بخورند به یک میزان نباید باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره بهترین غذای مناسب برای پرندگان زینتی مانند طوطی توضیحاتی را خدمتتان ارائه دهیم.

خرید غذای طوطی چه اهمیتی دارد؟

غذای طوطی در طبیعت با تغذیه‌­ای که ما در قفس برای آنها در نظر می‌­گیریم متفاوت می‌­باشد. پرندگان زینتی از غذاهای متنوعی در طول روز استفاده می‌­کنند و این طور نیست که هر روز در یک ساعت مشخص غذای معینی را بخورند. این پرندگان از حشرات، گیاهان، دانه­‌ها و میوه­‌ها تغذیه می­‌کنند و نیازهای لازم برای بدن خود را از همین طریق کسب می‌­کنند. از طرفی تمامی چیزهایی که آنها در طبیعت استفاده می‌­کنند در قفس کاربردی ندارد، زیرا طوطی‌­ها و دیگر پرندگان زینتی در قفس تحرکی ندارند که بتوانند غذا را هضم کنند. بنابراین قبل از خرید غذای طوطی باید اطلاعاتی را در این زمینه کسب کنید و بدانید چگونه با او رفتار کنید و چه محیطی را برایش فراهم کنید. طوطی‌­ها در گونه‌­های مختلفی مانند طوطی سبز، طوطی برزیلی، کاسکو، مرغ عشق، عروس هلندی، طوطی ملنگو و... وجود دارند که از لحاظ تغذیه تقریباً مثل هم هستند.

در هنگام خرید غذای طوطی چه نکاتی را باید توجه کنیم؟

پرندگان خانگی

از جمله چیزهایی را که نباید در لیست غذای طوطی قرار دهیم شامل: آووکادو( به دلیل چربی زیاد)، هسته میوه­‌هایی مانند هلو، گیلاس، آلو، زردآلو، سیب( به دلیل وجود سیانور، نمک و غذاهای شور، ریواس، سیر و پیاز خام یا پخته (از بین برنده سلول­‌های قرمز خون)، سیب ­زمینی، شکلات، کاکائو، بیسکوئیت، غذاهای چرب، پنیر، خامه، ماست، کرفس، نوشیدنی­‌های حاوی الکل و... می­‌باشد. اما غذای طوطی متشکل از چه موادی باید باشد؟ دانه­‌هایی مانند ارزن، جو دوسر، گندم سیاه، تخم ­کتان، تخم ­آفتابگردان، تخم­ کدو، شاهدانه، دانه­‌های قناری و سایر دانه‌­ها که حداکثر باید یک چهارم غذای طوطی را تشکیل دهند و باید به صورت مخلوط در اختیار طوطی قرار داد تا پرنده به اختیار از آنها بر دارد و خوردن دانه­‌ای به او تحمیل نشود. باید بدانید ذائقه طوطی‌­ها با هم یکی نیست. پلت­‌های فاقد رنگ و قند که باید به میزان حداقل یک­ چهارم جیره غذایی طوطی خانگی باشد. پلت به دانه‌­هایی می­‌گویند که بعد از مرحله کنسانتره به شکل دانه‌­های گرانول در می‌­آیند و از ترکیبات بسیار مغذی و مفید تشکیل شده‌­اند.

میوه‌­ی تازه باید به طور روزانه در لیست غذای طوطی لحاظ گردد. از جمله این میوه‌­ها می‌­توان به سیب، موز، خیار،انبه، انار، آناناس، هلو، نارگیل، انگور، پشن­فروت، آلبالو، گیلاس، انواع مرکبات اشاره کرد که باید این میوه­‌ها ارگانیک، کاملاً شسته و خشک شده باشند. همچنین سبزیجاتی مانند مارچوبه، چغندر، ذرت، کلم بروکلی، انواع فلفل‌­ها، کدو سبز، هویج، گل­ کلم، لوبیا سبز، خیار، کاهو(به میزان کم)، گشنیز، شاهی، جعفری، گوجه ­فرنگی، قارچ، بادمجان، بامیه، تره­‌فرنگی، سیب ­زمینی شیرین، کدو حلوایی برای طوطی مفید و مقوی می‌­باشد. به یاد داشته باشید که سبزیجات ضدعفونی و به خوبی شسته و خشک شده باشند زیرا موجب عفونت روده­ای پرنده می­‌شود. حبوبات به شکل پخته، نم‌دار یا جوانه­‌زده(سرشار از ویتامین­‌ها، مواد معدنی و آنتی ­اکسیدان) مانند لوبیا چشم ­بلبلی، لوبیا سبز، عدس، نخود، نخودفرنگی نیز باید جزو خوراک طوطی باشد. در خرید غذای طوطی به بهداشتی بودن و سالم بودن آنها توجه کنید.

خرید غذای طوطی 


رژیم غذای پرندگان زینتی و خانگی مانند طوطی­سانان دارای اهمیت ویژه­ای می­‌باشد، زیرا سلامتی، طول عمر، انرژی، رفتار و روحیه خوب پرنده را برعهده دارد. اگر رژیمی که برای غذای طوطی در نظر می­‌گیرید اصولی و استاندارد نباشد طوطی دچار سوءتغذیه و انواع بیماری‌­ها مانند عفونت­‌های مزمن، رشد بیش از حد منقار و ناخن­‌ها، تغییر شخصیت پرنده و... خواهد شد. همان طور که دانه مارکت نیز اشاره کرده است، دانه‌ها می‌توانند حداکثر یک چهارم از رژیم روزانه و غذای طوطی شما را تشکیل دهند اما نباید تنها غذای طوطی باشند.

غذای طوطی

نوید جمشیدی
https://www.asianews.ir/u/2cW
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید