صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۳ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۴۵
کد خبر: 5512
گزارشگر: 300
۱۱۹۵
۰
۰
۲
امیر حسین علیزاده از مدیران پروژه فولکس واگن آلمان؛

اسرار موفقیت امپراطورهای خودرویی آلمان

اسرار موفقیت امپراطورهای خودرویی آلمان
به گزارش آسیانیوز، خودروسازی در آلمان از حدود 131 سال پیش با قدم گذاشتن کارل بنز برای تولید خودرو در آلمان برداشته شد که از نظر قدمتی، می تواند به بلند بودن قدمت این صنعت در آلمان اشاره کند.
به گزارش آسیانیوز، خودروسازی در آلمان از حدود 131 سال پیش با قدم گذاشتن کارل بنز برای تولید خودرو در آلمان برداشته شد که از نظر قدمتی، می تواند به بلند بودن قدمت این صنعت در آلمان اشاره کند.

 

صنعت خودروسازی در آلمان به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای صاحب سبک در این صنعت، از تولید در خارج برای کاهش هزینه‌های خود بهره‌گیری کرده و هم‌اکنون واحدهای تولیدی بسیاری در آسیا، کشورهای اروپای شرقی و حتی جنوب آمریکا ایجاد نموده است. در واقع، هر بخش از صنعت خودروسازی آلمان در مقیاس وسیع جهانی عمل می‌کند.
 
ویژگی‌های منحصر به فرد محصولات شامل تکنولوژی پیشرفته طراحی، دوام و قابلیت اعتماد مصرف‌کننده و روند پیچیده مونتاژ و تولید که بر اساس تکنیک‌های دانش محور بنا شده‌اند، این صنعت را در آلمان از قدرت رقابت جهانی برخوردار می‌سازند . گفتنی است، ۱۲ درصد از کل شاغلان بخش صنعت در این کشور، در صنایع خودروسازی مشغول به کار هستند و بیش از ۲۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های صنعتی نیز به این بخش تعلق دارد . همچنین، وجود زیرساخت‌های مربوط به حمل و نقل، ارتباطات و تسهیلات ارایه شده برای فعالیت‌‌های تحقیقاتی، آلمان را برای سرمایه‌گذاران، بسیار جذاب و مناسب ساخته است.

 

با تمام این اوصاف، هم اکنون صنایع خودروسازی آلمان به دلیل افزایش فشار رقابت از سوی کشورهای اروپای مرکزی، با بحران مواجه شده‌اند. در حال حاضر مونتاژکاران و تولیدکنندگان قطعات و تجهیزات، به سختی تلاش می‌کنند تا نیروی کار ارزان را حفظ و حتی‌المقدور آن را ارزان‌تر نیز بسازند، چراکه صاحبان صنایع خودروسازی، این موضوع را برای حفظ و توسعه مزیت نسبی در صنعت خودروسازی آلمان ضروری می‌دانند .

 

همچنین می توان گفت مهم ترین پیشرفت صنعت خودرو در آلمان، رابطه ی تنگاتنگ دانشگاه با این صنعت و وجود شرکت های کوچک و بزرگی است که سعی می کنند تا از دانشجویان به عنوان یک نیروی کار مفید و آشنا به کارشان بهره گیرند. این قضیه را می توان در مورد اکثر صنایع در آلمان نیز تعمیم داد. نمایشگاه صنعت خودرو فرانکفورت از جمله نمایشگاه های پر طرفدار آلمان نیز میباشد.

 

صنعت خودروسازی در آلمان توانسته است در حجم بسیار زیادی از نیروی کار فعال را مشغول به کار کند که می توان این مهم را از گزارشی که در سال 2009 میلادی منتشر شد و نشان می داد که بیش از 747 هزار نفر در این زمینه مشغول اند، درک نمود.

 

امروزه صنعت خودروسازی آلمان یکی از بزرگترین کارفرمایی در جهان است. همچنین  این کشور به عنوان تولید کننده ی پیشرفته ترین و باکیفیت ترین ماشین هایی که توسط بشر خلق می شود، شناخته می شود.

 

امروز مهم ترین اولویت خودرو سازان آلمان مصرف سوخت است. برای این کار به دو موضوع چشم دوخته اند : یک اینکه فناوری سوخت رسانی موتور را تغییر ده ند و دیگر اینکه با کمک ایرودینامیک به این هدف برس ند . زیاد در بین عموم این مطلب گفته نمی شود، شرکت بنز ایرودینامیک هست: مدل جدید کلاس B ، ضریب ایرودینامیکی 24/0 را کسب کرده است که یک رکورد است و به این خودرو چهره ای از یک قهرمان بخشیده است .
 
دومین اولویت خودرو سازان آلمانی توسعه سیستم ضدتصادف است. (سیستمی راداری که در هنگام خطر ترمزها را خود به خود به کار می اندازد). این تکنولوژی خیلی مهم است.

 

شاید ویژگی های کلاسیک خاص آلمانی ها نیز در موفقیت خودروسازان این کشور نقش داشته است، ویژگی هایی مانند اشتیاق و علاقه شدید به کار و دقت به جزییات. شعار گوتلیب دایملر، خالق برند مرسدس بنز و همکار همیشگی اش، ویلهلم می باخ نیز این بود : «Das Beste oder یعنی «یا بهترین یا هیچ». برای آن ها خوب بودن کافی نبود و این چیزی است که به گفته آلمانی ها در مورد تمامی 82 میلیون جمعیت کنونی کشور صدق می کند.
 
با پیشرفت صنعت خودروسازی در آلمان، این صنعت با ظهور و سقوط و ادغام شدن و جدایی کمپانی های مختلف شکل گرفته که در آن ها همواره برای بدست آوردن بالاترین جایگاه در زمینه مهندسی خودروسازی رقابتی سخت در جریان بود.

 

خودروسازان آلمان را در میان همه فعالان صنعت خودرو در جهان می‌توان به رانندگان با اعتمادبه‌نفسی تشبیه کرد که بدون توجه به اطراف تنها پا روی گاز گذاشته و می‌رانند .
 
فولکس واگن و به اختصار به معنی خودروی ملی شد اگرچه قبل از جنگ جهانی دوم  تاسیس
ا ین کنسرن چند ملیتی خودروسازی که مرکز آن در شهر ولفس‌بورگ آلمان است، حالا مالک برندهای فولکس‌واگن، آئودی، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی، سیات، اشکودا، مان، اسکانیا، پورشه، ایتال‌دیزاین و دوکاتی است .این خودروساز آلمانی که در سال 2018 به تاج بزرگترین خودروساز دنیا را بر سر خود گذاشت.

 

ک شورهایی که دستی بر آتش صنعت خودرو دارند در دوره های زمانی مختلف به دلیل شرایط روز یا هدفگذاری راهبردی که داشته اند، سیاست های حمایتی را تدوین و اجرا کرده اند. برخی حمایت از خودروسازان را یا به بیان اقتصاددانان «سمت عرضه» را محور خود قرار داده اند. که برای نمونه می توان به پرداخت وام های چندین میلیارد دلاری در زمان بحران اقتصادی اشاره کرد که سعی شده است صنعت خودرسازی را سرپا نگه دارند .

 

اما در مقابل کشورهای هستند که کمک به افزایش قدرت خرید مصرف کننده یا سمت تقاضا را کانون توجه و حمایت قرار داده اند. اجرای معافیت های مالیاتی برای خریداران خودرو و تزریق منابع به شرکت های لیزینگ از جمله این برنامه هاست .

 

بسیاری از تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که تجربه موفق کشورهایی مانند فرانسه، چین، روسیه، کانادا، برزیل، اسپانیا، آلمان، ایتالیا و ترکیه نشان می دهد که تنها با یک لبه قیچی نمی توان به جنگ مشکلات این صنعت چهارچرخ رفت. با بررسی های که درخصوص موفقیت کشورهای خودروساز انجام شده است، راز موفقیت برنامه های حمایتی از صنعت خودرو در این کشورها، اتخاذ سیاست های هم زمان برای ایجاد تحرک در دو سمت عرضه و تقاضا است .

 

برنامه دولت آلمان برای خودرو سازان تخصیص 1.5 میلیارد یورو تسهیلات به شرکتهای خودروساز-معافیت های مالیاتی برای خودروسازان و برای مصرف کنندگان ارائه یارانه 2500 یورویی برای تعویض خودروهای فرسوده(9 سال به بالا)
 
 
امیر حسین علیزاده از مدیران خودرویی کشور
 
https://www.asianews.ir/u/3f3
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید