صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۳ مهر ۱۴۰۰ / ۲۳:۴۰
کد خبر: 6125
گزارشگر: 306
۱۱۹۷
۰
۰
۱
رئیس اداره آموزش عمومی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی یزد

هفته ناجا فرصتی است تا دست آوردهای نیروهای انتظامی ارائه شود

هفته ناجا فرصتی است تا دست آوردهای نیروهای انتظامی ارائه شود
یزد - هفته ناجا فرصتی است تا دست آوردهای این نیروی مردمی و خدمتگزار به جامعه بزرگ، فرهنگی، استوار، عزیز، دلاور، محب اهل بیت رسول الله و ولایی ارائه گردد

 

آسیا نیوز / یزد ؛   « مهدی حمیدی » با اشاره به اینکه قبل از تأسیس نظمیه­ ی ناصرالدین­ شاهی، امور انتظامی تهران برعهده­ ی قراول­ ها بود که زیر نظر کلانتر تهران خدمت می­ کردند تصریح کرد : اندیشه­ ی تأسیس نظام نوین ایجاد نظم و امنیت در شهرها و مناطق مختلف کشور یا همان سازمان پلیس در ایران، نخستین بار در دوره­ ی ناصرالدین­ شاه قاجار به وجود آمد. شاه در سفر دوم خود به فرنگ، نظم و ترتیب پلیس وین را پسندید و «کنت دومونت فور» ایتالیائی را - که در وین خدمت می­کرد برای ایجاد تشکیلات پلیس در ایران به خدمت گرفت.

وی گفت : نخستین تابلوی شهربانی تهران در روز 16م ذی­قعده­ ی 1295ق، پس از ­ورود کنت، بر سردر عمارتی واقع در خیابان الماسیه(باب همایون) نصب گردید. بر روی تابلو، عبارت «ادارۀ جلیلۀ پلیس دارالخلافه و احتسابیه» نقش بسته بود که نشان می­ دهد در ابتدای تأسیس، وظیفه ­ی شهربانی و شهرداری تهران در یک واحد تمرکز داشته است. مـدتی بعد این اداره به وزارت نظمیه تبدیل شد.

حمیدی بیان داشت : در زمان علاء­الدوله، تعدادی مستشار نظامی برای ژاندارمری به خدمت گرفته شد. این گروه با سرپرستی وستداهل، مستشار سوئدی، اصلاحاتی در نظمیه به وجود آورد. مستشاران سوئدی، به آموزش اهمیت زیادی می­دادند و آموزشگاه­ هائی برای آژان­ها و صاحب­ منصبان(افسران) در تهران و قزوین به وجود آوردند. همچنین در این دوره، ژاندارمری و پلیس تأمینات(آگاهی) نیز به سبک نوین و به همت مستشاران سوئدی در تهران ایجاد شد.

رئیس اداره آموزش و مشارکت عمومی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان یزد در ادامه گفت : پس از ورود رضاخان به عرصه­ ی سیاسی کشور، نظمیه به وزارت جنگ منتقل شد. از دیگر تغییرهای صورت گرفته در این دوره، تغییر رسمی نام نظمیه به شهربانی و تغییر نام­های درجه­ ها و سازمان­ها و ادارات تابعه­ ی نظمیه در دوره­ ی ریاست سرپاس مختاری است. پلیس ایران در دوره­ ی پهلوی دوم نیز، از دو قسمت مهم پلیس شهرى(شهربانی) و ژاندارمرى(مرزى و روستائى) تشکیل شده بود.

وی بیان داشت : بعد از پیروزى انقلاب، کمیته­ ی انقلاب اسلامى نیز به عنوان یکى از ارکان مهم حفظ نظم و امنیت و دفاع از ارزش­هاى انقلاب در داخل کشور به این مجموعه افزوده شد. در سال 1370، مجلس شوراى اسلامى، با ادغام این سه نیرو در یکدیگر موافقت و تأسیس تشکیلات پلیس واحد را تصویب کرد. اکنون سرواژه­ی «ناجا» (نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) معرف پلیس ایران است.

این مقام مسئول با بیان اینکه : بر اساس قانون جدید، پلیس ایران، جزئى از ستاد نیروهاى مسلح و وابسته به وزارت کشور و در تبعیت از رهبری معظم نظام قرار دارد گفت: از سال 1378 با درخواست نیروی انتظامی و تصویب مقام معظم رهبری، فرمانده کل قوا زمان برگزاری هفته نیروی انتظامی از تیرماه به مهرماه انتقال یافت. قبلاً 27 تیر به مناسبت سالروز تصویب قانون ادغام نیروی انتظامی به نام روز نیروی انتظامی و سپس هفته آخر تیرماه به نام هفته نیروی انتظامی نامگذاری شده بود و در این روز و هفته، مراسم ویژه ‏ای برای بزرگداشت این نهاد انتظامی برگزار می‏گردید. ولیکن بعد از بررسی‏ها و جمع‏ بندی نظرات و دیدگاه‏ها و پیشنهادهای مختلف مقرر شد هفته نیروی انتظامی در مهر ماه، برگزار شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : در سال جاری با عنایت به مناسبت های و برنامه های اجتماعی_ فرهنگی اربعین حسینی و ایام سوگواری پایان ماه صفر، هفته ناجا از روز شنبه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۰ آغاز و در روز جمعه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۰ به پایان خواهد رسید.

 حمیدی در خاتمه تاکید کرد  : هفته ناجا فرصتی است تا دست آوردهای این نیروی مردمی و خدمتگزار به جامعه بزرگ، فرهنگی، استوار، عزیز، دلاور، محب اهل بیت رسول الله و ولایی ارائه گردد. از این رو شعار هفته ناجا در سال ۱۴۰۰ «# پلیس_هوشمند_امنیت_پایدار» تعیین گردیده است.

سید محمد جواد عرفانفر

هفته ناجا فرصتی است تا دست آوردهای نیروهای انتظامی ارائه شود ,  مهدی حمیدی مسئول اداره آموزش و مشارکت عمومی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی یزد , سید محمد جواد عرفانفر

https://www.asianews.ir/u/3vg
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید