صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۲۱ آبان ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۰
کد خبر: 6592
گزارشگر: 306
۶۵۷
۰
۰
۰
رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد خبر داد

برگزاری همایش ملی حکمت اسلامی و هنر متعالی به میزبانی دانشگاه آزاد یزد

برگزاری همایش ملی حکمت اسلامی و هنر متعالی به میزبانی دانشگاه آزاد یزد
یزد - اولین همایش علوم انسانی و حکمت اسلامی که توسط معاونت علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی از ۸ابان ماه ۱۴۰۰به صورت ویدئو کنفرانس آغاز به کار کرد ه تا 23 آبانماه ادامه و مراسم اختتامیه آن ۲۶ آبان ماه خواهد بود
آسیا نیوز - یزد ؛ اولین همایش علوم انسانی و حکمت اسلامی که  توسط معاونت علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی از ۸ابان ماه ۱۴۰۰به صورت ویدئو کنفرانس آغاز به کار کرده در محورهای حکمت اسلامی و تعالی روانشناسی، حکمت اسلامی و تعالی جامعه شناسی، حکمت اسلامی و تعالی تعلیم و تربیت، حکمت اسلامی و تعالی علوم سیاسی، علوم اقتصادی، حکمت اسلامی و تعالی مدیریت، حکمت اسلامی و تعالی فقه و حقوق، حکمت اسلامی و تعالی ادبیات و زبان شناسی، حکمت اسلامی و تعالی هنر، حکمت اسلامی و تعالی معماری و شهرسازی، حکمت اسلامی و تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی، حکمت اسلامی و تعالی خانواده، حکمت اسلامی و تعالی فضای مجازی همراه با پنل های بین المللی برگزار می شود.
 
امروز هم دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد میزبان کمسیون تخصصی حکمت اسلامی و تعالی هنر به صورت مجازی در سالن کنفرانس خبری این دانشگاه بود.
 
دکتر دهقانی اشکذری در ابتدای این مراسم با بیان اینکه همایش حکمت اسلامی و هنر متعالی به میزبانی یزد و  در سطح دانشگاه های آزاد کشور در حال برگزاری است گفت: این همایش در راستای متعالی سازی علوم انسانی و هنر که یکی از مولفه های جدی تمدن اسلامی است  به ابتکار  دانشگاه آزاد یزد در حوزه هنر متعالی اجرایی می شود.
 
رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان افزود: تاکنون ۱۱۵مقاله به دبیرخانه ایت همایش ارسال شده که ۷۸مورد آن پذیرش شده و از این تعداد ۱۰ ارائه مقاله به صورت سخنرانی است که در حال برگزاری است‌.
 
وی تصریح کرد: در حوزه گفتمان سازی نیاز به برگزاری همایش هابی است که ما را با این مفاهیم آشنا کند و به همین جهت این همایش در دو محور روزآمدی  و بومی سازی علوم اسلامی به ما کمک می کند.
 
رئیس دانشگاه آزاد یزد خاطر نشان ساخت:  چون معتقدیم یزد  هم به جهت اینکه شهر پیوند اب، خاک و حکمت اسلامی است ظرفیت الگو شدن را داشته و هم به جهت اینکه در تاریخ یزد تجاربی نهفته بوده که می تواند در عرصه این همایش بزرگ ما را به سمت تمدن بزرگ اسلامی سوق دهد برگزار کننده این رویداد شده است.
 

حجه الاسلام عبدالحسین خسرو پناه معاون علوم اسلامی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی و در بخش پنل کمیسیون تخصصی حکمت اسلامی و تعالی هنر که امروز به میزبانی دانشگده هنر و معماری واحد یزد انجام شد با بیان اینکه عنصر «زیبایی» با هنر همراه است گفت: «هنر» با اثر و ساخت انسانی است که خلق میشود و خلق آثار هنری و زیبایی هنرمندانه زاییده تخیل انسان است .

 

وی تصریح کرد: فیلسوفان از ایران و یونان با پرسش های بسیار، به موضوع «فلسفه و هنر» پرداختند که از جمله آنان  «افلاطون» بود که «هیپیاس» پرداخته ذهن او بود و هیپیاسی که «سقراط» در مورد آن میگوید مدتی است در این شهر لنگر انداخته است.

 

دکتر خسرو پناه با اشاره به اینکه سقراط تک تک «زیبایی» را نقد میکند.اظهار داشت:  به طور مثال «سودمندی، ایجاد لذت و ….» که در مفهوم زیبایی پیچیدگیهای زیا…

حجت الاسلام  کمال خواجه پور بنادکی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی یزد در ارائه مقاله ای با موضوع کارکرد قوه متصرفه در خلق و ابداع آثار هنری از منظر حکمت اسلامی گفت:  نفس در حکمت هنر اسلامی علت اصلی تمام ادراکات، تحریکات و تصوفات می باشد. نفس با وحدتی که دارد با تجلی در مراتب مختلف پدید آورنده قوای مختلف مدرکه و عامله می باشد و قوه متصرفه عمل تصرف در مدرکات را انجام می دهد.

 

وی افزود: در کارکرد قوه متصرفه و نقش آن در خلق و ابداع اثر هنری باید به چهار روش؛ تصرف در صورت های حسی،تصرف در معانی جزئی(وهمی)، تصرف در صور و معانی خیال منفصل، تصرف در مفاهیم و ایجاد مفاهیم کلی اشاره کرد .

 

دکتر خواجه پور در تشریح این تصرفات ابراز داشت: در تشریح تصرف در صورت های حسی میتوان گفت؛ قوه متصرفه به حجم گسترده ای از صور انباشته در قوه خیال دست می یابد و به تجزیه و ترکیب صورت ها می پردازد و صورت های نوینی می آفریند ؛ هنرهای تزئینی مانند هنرهای تجسمی 

 

وی ادامه داد: در تصرف در معانی جزئی(وهمی)نیز شکل گیری این معانی یا به صورت تبدیل علم حضوری به حصولی انکان پذیر است یا با ادراک معانی جزئی که در نزد دیگران پدید آمده یا از طریق ؛ هنرهای ترکیبی( تجسمی و تلفظی) 

 

این استاد دانشگاه تصرف در صور و معانی خیال منفصل را سومین تصرف خواند و ابراز داشت: در تشریح این تصرف باید گفت؛ حد فاصل میان مادیات و مجردات صرف؛ نفس نمی تواند صور خیالی موجود در عالم مثال را خلق و ابداع کند و آن را در خواب و بیداری مشاهده نماید.

تصرف در مفاهیم و ایجاد مفاهیم کلی از دیگر مبحث این استاد دانشگاه بود که در بیان آن اظهارداشت: قوه متصرفه در صور و مفاهیم جزئی اشراق شده بر نفس انسان که به صورت الهامات یا مکاشفات بر انسان تجلی می کند، دخل و تصرف کرده، صورت هایی در قالب پیش ساخته های ذهنی ایجاد می کند اضافه بر اینکه می تواند از آنجه از خیال منفصل دریافت کرده، مفاهیم و صور جدیدی ابداع کند.

گفتنی است اولین همایش علوم انسانی و حکمت اسلامی از ۹تا 23 آبان ماه برگزار و مراسم اختتامیه آن ۲۶آبان ماه خواهد بود.

سید محمد جواد عرفانفر

برگزاری همایش ملی حکمت اسلامی و هنر متعالی به میزبانی دانشگاه آزاد یزد  , دکتر دهقانی اشکذری رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد , سید محمد جواد عرفانفر

https://www.asianews.ir/u/47v
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید