صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۳ آبان ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۵
کد خبر: 6624
گزارشگر: 2
۱۲۷۷
۰
۰
۲
یک دعوای حقوقی

چه اقداماتی باید توسط زوجین در زمینه طلاق توافقی انجام شود؟

چه اقداماتی باید توسط زوجین در زمینه طلاق توافقی انجام شود؟
طلاق توافقی، نوعی از طلاق است که در آن زوجین برای طلاق و حل و فصل تمام وابستگی ‌های مالی و مسائل مربوط به فرزندان مشترک، توافق می کنند.

 به گزارش واحد تبلیغاتی آسیانیوز؛ بدون شک، طلاق یکی از پدیده هایی است که بروز و وقوع آن در هر شرایطی ناخوشایند و نامطلوب می باشد، اما باید توجه داشت که بسیاری از تلخی های به وجود آمده در این فرآیند ناشی از عدم آگاهی می باشد. طلاق توافقی، نوعی از طلاق است که در آن زوجین برای طلاق و حل و فصل تمام وابستگی ‌های مالی و مسائل مربوط به فرزندان مشترک، توافق می کنند. همچنین دریافت گواهی عدم امکان سازش، مقدمه انجام یک طلاق خلع یا طلاق مبارات را فراهم می ‌کند. در حال حاضر، طلاق توافقی یک قرارداد همه ‌جانبه میان زن و شوهر است. بر خلاف تصور، اقدام برای طلاق حتی نوع توافقی آن قدرها هم ساده نبوده و نیاز به رعایت اصولی دارد. زوجینی که بدون شرکت در جلسه مشاوره حقوقی و کمک گرفتن از یک وکیل پایه یک دادگستری ، برای انجام طلاق توافقی مراجعه می ‌نمایند به دلیل عدم تعریف درستی که از این عبارت دارند دچار سردرگمی شده و چیزی جز یک دعوای حقوقی دیگر به زندگی آن ها اضافه نخواهد شد.

 

چه زمانی در زمینه طلاق توافقی نیاز به مشاوره داریم؟


بهترین ایده در این ‌گونه از طلاق شرکت در جلسه مشاوره قبل از هر اقدامی است. اما با این وجود متقاضیان بایستی یک روند ثابت را پی گرفته و در صورت لزوم در مراحل مورد نیاز از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی یا حضوری استفاده نمایند. اولین مرحله اصلی در طلاق توافقی بعد از ثبت درخواست در سامانه‌ های مربوطه، تنظیم یک دادخواست برای ارائه به دادگاه است. مسلما تنظیم چنین دادخواستی که بار حقوقی دارد، نیاز به مشورت با یک وکیل پایه یک دادگستری داشته و بایستی از خدمات مشاوره حقوقی استفاده نمایید. از این گذشته روند پیگیری چنین پرونده ‌های برای کسانی که از تجربه کافی برخوردار نیستند، بسیار سخت شده و عدم آشنایی آن ها به قوانین پیچیدگی مراحل را بیشتر خواهد کرد. بنابراین در اینجا است که اهمیت حضور یک وکیل حقوقی مشخص می ‌شود.

مراحل درخواست طلاق توافقی


به طور کلی مراحل درخواست طلاق توافقی به شرح زیر می ‌باشد :

مراجعه به مرکز غربالگری : زوجین قبل از هر کاری در زمینه طلاق توافقی باید به سایت تصمیم مراجعه نموده و با ثبت نام در این سایت و تعیین وقت به مرکز غربالگری نزدیک محل سکونت خود رفته تا به یک روانشناس جهت طی جلسات مشاوره زوجین معرفی گردند. حداقل تعداد جلسات مشاوره زوجین 5 جلسه است. در صورتی که روانشناس تشخیص دهد که زوجین قادر به ادامه زندگی مشترک نیستند، گواهی عدم انصراف از طلاق را صادر می ‌کند.
 ثبت دادخواست طلاق توافقی : در این مرحله، زوجین و یا وکیل طلاق آن ها باید با همراه داشتن کارت ملی، شناسنامه، عقدنامه و گواهی عدم انصراف از طلاق جهت ثبت دادخواست طلاق توافقی، به دفاتر خدمات قضایی و یا واحد ثبت دادخواست مراجعه می کنند.
 تعیین محل دادرسی : پس از ثبت دادخواست طلاق توافقی، بر اساس محل سکونت مشترک زوجین، دادگاه صالح رسیدگی به موضوع تعیین، و تاریخ رسیدگی مشخص می گردد که از طریق پیامک به زوجین اطلاع داده می ‌شود.
 داوری و مراجعه به مرکز مشاوره : دادگاه به منظور صدور گواهی عدم امکان سازش به زوجین اعلام می‌ کند که از بین بستگان یا افراد مورد اعتماد خود داورانی به دادگاه نمایند. در صورت عدم معرفی داور از سوی زوجین، دادگاه راسا داور را انتخاب می‌ نماید. همچنین، قاضی زوجین را به منظور برقراری سازش به مراکز مشاوره‌ ای ارجاع می ‌دهد.
 صدور گواهی عدم امکان سازش : بعد از ارسال نظر مشاور و داور و بررسی توسط قاضی، گواهی عدم امکان سازش در سه نسخه صادر می شود. به هر کدام از زوجین یک نسخه داده خواهد شد. به منظور تسریع در روند صدور گواهی عدم امکان سازش می ‌بایست در جلسه دوم، حق تجدیدنظر خواهی و فرجام خواهی ساقط گردد.
 مراجعه به دفتر ازدواج و طلاق : پس از صدور گواهی عدم امکان عدم سازش زوجین می‌ تواند با در دست داشتن مدارک، برای ثبت طلاق اقدام کنند. قبل از اجرای صیغه طلاق می ‌بایست وضعیت باکره یا مدخوله بودن زوجه مشخص گردد. چنانچه در توافقات اولیه، زوجه اعلام کند که باکره است، می بایست گواهی سلامت بکارت صادر شده از سوی پزشکی قانونی را به دفتر ثبت طلاق ارائه دهد.

 

مهریه در طلاق توافقی

 

هزینه طلاق توافقی چقدر است؟


هزینه های تحت عنوان هزینه طلاق توافقی به طور معمول شامل مواردی نظیر هزینه ثبت دادخواست، هزینه مشاوره خانواده در دادگاه هزینه آزمایش بارداری، هزینه طلاق در محضر و هزینه یا حق الوکاله وکیل می باشد. با توجه به اینکه طلاق به صورت توافقی بوده، هزینه دادرسی در صورتی که دادخواست از سوی هر دو نفر ارائه داده شود این هزینه بین آنها تقسیم خواهد شد. پس از ثبت دادخواست و تعیین شعبه دادگاه و با توجه به این که داوری از طلاق توافقی حذف گردیده و جای آن را مشاوره خانواده گرفته است، واحد مشاوره دادگاه نیز هزینه ای بابت حق مشاوره از زوجین دریافت می کند که این هزینه در شهرهای مختلف کشور و مجتمع های خانواده متفاوت می باشد. برای اطلاع از هزینه معقول و همچنین ثبت درخواست طلاق توافقی به دادیاب مراجعه نمایید تا بهترین وکلا را با هزینه های متنوع به شما معرفی نمایند.

تعیین مهریه در طلاق توافقی


مهریه در طلاق توافقی بر اساس توافقی است که زوجین انجام داده اند که چند حالت دارد. اولین حالت این است که زوجه تمام مهریه خود را بذل می کند و چیزی بر عهده شوهر نمی ماند. و در حالت دوم بخشی از مهریه خود را می بخشد و طرفین توافق می کنند که باقی مهریه را یا به صورت یکجا و یا به صورت قسطی، شوهر به زن پرداخت کند. حالت دیگر این است که تمام مهریه درج شده در عقدنامه به صورت یکجا و یا قسطی به زوجه پرداخت شود.

طلاق توافقی چقدر طول می‌کشد؟


در پاسخ به این سوال که مراحل طلاق توافقی چقدر طول می‌کشد می‌توان گفت پس از این که زوجین در مورد مسائل مالی و غیر مالی به توافقات لازم رسیدند باید درخواست خود را به مراجع قانونی این امر ارائه دهند. مدت زمان طلاق توافقی با توجه به رویه حاکم در دادگاه های خانواده در شهرهای مختلف، تا حدودی متفاوت است و رویه یکسانی ندارد. بنابراین اگر طلاق توافقی بدون وکیل و به وسیله خود زوجین ثبت و اقدام شود معمولا حدود ۳ الی ۴ ماه زمان خواهد برد ولی اگر با داشتن وکیل این اقدامات انجام شود طلاق توافقی در مدت ۱ ماه به نتیجه می‌رسد.

نوید جمشیدی
https://www.asianews.ir/u/48q
اخبار مرتبط
زمانی که زنی مهریه خود را به همسرش بخشیده است، در خصوص مطالبه دوباره مهریه در چند حالت از لحاظ حقوقی بررسی می شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید