صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۷:۵۴
کد خبر: 8760
گزارشگر: 360
۹۶۹
۰
۰
۲
اگر کسی می دانست رنسانس در راه است چه می شد؟

بیت‌کوین ونیز است

بیت‌کوین ونیز است
نوشتار زیر ترجمه مقدمه یک کتاب تازه و جذاب است با عنوان "بیت‌کوین ونیز است" نوشته آلن فارینگتون و ساشا مایرز، البته مقدمه این کتاب را الکس گلادشتاین از فعالان برجسته حقوق بشر نگاشته است ، ترجمه این مقدمه به مناسبت آغار به کار سرویس رمزارز آسیا نیوز آنلاین تقدیم مخاطبان می گردد،در سرویس رمزارز آسیا نیوزآنلاین تلاش خواهیم کرد علاوه بر ارائه اخبار،تحلیل و گزارش های به روز و دقیق حوزه رمزارزها و بلاک‌چین درباره اهمیت این حوزه از منظر آینده پژوهی نیز ایده های مهمی را با شما در میان بگذاریم

نوشتار زیر ترجمه مقدمه یک کتاب تازه و جذاب  است با عنوان "بیت‌کوین ونیز است"  نوشته آلن فارینگتون و ساشا مایرز، البته مقدمه این کتاب را  الکس گلادشتاین از فعالان برجسته حقوق بشر نگاشته است ، ترجمه این مقدمه به مناسبت آغاز به کار سرویس رمزارزِ بخش آنلاینِ آسیا نیوز  تقدیم مخاطبان می‌گردد،در سرویس رمزارز آسیا نیوزآنلاین تلاش خواهیم کرد علاوه بر ارائه اخبار،تحلیل و گزارش های به روز و دقیق حوزه رمزارزها و بلاک‌چین درباره اهمیت این حوزه، از منظر آینده پژوهی نیز ایده های مهمی را با شما در میان بگذاریم چرا که از اخبار و تحلیل های روزمره در این‌باره مهمتر آن است که بدانیم مقولات و نوآوری هایی چون بلاک‌چین،رمزارزها،امورمالی غیر متمرکز و همچنین وب3 می توانند حامل چه فلسفه و تحولات عمیقی در زیست آینده ما باشند، تحولاتی که تنها به حوزه اقتصاد محدود نخواهد بود و حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را نیز در بر می گیرند.

کتاب "بیت‌کون ونیز است" نیز از همین منظر به موضوع پرداخته است و ظهور بیت‌کوین و بلاک‌چین را چنان تاثیر گذار ارزیابی کرده است که از آن به عنوان رنسانسی دیگر یاد کرده است، بادهای رنسانس اولین بار از ونیز ایتالیا وزیدن گرفت به همین دلیل نویسندگان این کتاب بیت‌کوین را به ونیز تشبیه کرده‌اند.
 البته مواضع انتقادی زیادی دربرابر چینین دیدگاه های وجود دارد ولی حتی بدبین‌ترین منتقدان بیت‌کوین و بلاک‌چین نیز دیگر نمی‌توانند اهمیت تحولات در این زمینه را انکار کنند به همین دلیل از موضع مقابله برآمده اند و بر طبل ممنوعیت گسترش این نوآوری‌ها می کوبند، امید که سیاست گذاران در سرزمین ما به عادت مخالفت با هر چیز جدید و نو به مقابله با این حوزه جدید برنخزیند و ضمن رسد آسیب‌ها  از منظر واقع‌بینانه به فرصت های بیشمار این حوزه توجه کنند و متوجه تحولات عظیم آتی نیز باشند..
مقدمه کتاب بیت‌کوین ونیز است 
تصور کنید چه می شد اگر در سال 1400 میلادی و در آستانه رنسانس زندگی می کردید اما از رخداد رنسانس بی خبر بودید؟ اگر کسی در عین این بی‌خبری ناگهان کتابی جادویی به شما بدهد که توضیح دهد رنسانس آینده چیست، بی‌عدالتی‌ها و ناکارآمدی‌های سیستم قرون وسطی را آشکار کند، و پیش‌بینی کند که چرا و چگونه اوضاع در دهه‌های آینده تغییر خواهد کرد، آنوقت چه می‌کردید؟
خواننده عزیز، آنچه در دست شماست کتابی است که امروز با نزدیک شدن به رنسانس بیت کوین، دقیقاً این کار را برای شما انجام می دهد.
 
بشریت به طور بالقوه یک دگرگونی تاریخی همتراز با انقلاب های کشاورزی و صنعتی را آغاز کرده است، و شاید  حتی  با تأثیر بالقوه بیشتر.
 ممکن است  این امر عجیب به نظر برسد، اما این کتاب استدلال قانع کننده ای دارد که در واقع درست است. همانطور که ونیز قرون وسطی زمینه را برای رهایی مردم اروپا از امپراتوری و گذار از رعیت به آزادی و از بردگی مالی به حاکمیت مالی فراهم کرد، امروز بلاک‌چین و  بیت کوین راهی برای رهایی هستند از ناپایداری ها،شسکت‌ها و بحران‌هایِ اقتصاد سیاسیِ پس از سال 1971.
در رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها،روزنامه ها و تلویزیون ها به ما می‌گویند نگران تورم نباشید، به ما می گویند اشتغال مهمتر از پس انداز است و شما بدون اینکه صاحب چیزی باشید می توانید احساس خوشبختی کنید. به عبارت دیگر، ما باید راضی باشیم که برای ثروتمندان کار کنیم، همچنانکه که شاهد رشد و تمرکز ثروت آن‌ها هستیم ،باید احساس رضایت کنیم از اینکه برای آن‌‌‌‌‌ها کار می‌کنیم، در حالی که می‌بینیم که هر چه در می‌آوریم در اثر تورم از ارزشش کاسته‌ می‌شود و  و راه خروج از بدهی‌هایمان را از بین می‌برد.
این کتاب یک نقد خیره کننده این  نئوفئودالیسم نوظهور و مدیران آن است.در طول دهه گذشته، دولت‌ها، اقتصاددانان و روزنامه نگاران بی وقفه در ذهن مردم و مخاطبان خود کوبیده‌اند که بیت‌کوین خطرناک و مخاطره‌آمیز است، که برای جنایتکاران است، که این یک طرح پونزی است و دارد سیاره رو نابود می‌کند.
با این حال، زمان نشان داده است که اتفاقا نداشتن و نگهداری نکردن بیت کوین( بهترین دارایی مالی جهان در حال حاضر)‌ خطرناک و مخاطره‌آمیز بوده است.اما برخلاف واقعیت، مقامات هنوز به طور معمول به کاربران بیت‌کوین می‌گویندکه اعتقاد و انتخاب آنها ( یعنی اعتقاد و انتخاب یک صلح آمیز به یک سیستم پولی جدید صلح‌آمیز،عادلانه و بی‌طرف ) اشتباه، غیراخلاقی یا حتی خیانت‌آمیز است.
همانطور که نویسندگان این کتاب استدلال می‌کنند، واقعیت این است که سیستم مالی جهان هزارتوی بی‌رحمانه‌ای است، و همه ما در آن گرفتار شده‌ایم، در شرایطی گیر کرده‌ایم که فردا با امروز معامله می‌شود، جایی که سرمایه به هر قیمتی بدون توجه به آینده انباشت می‌شود. آینده نه تنها به عنوان زمان بلکه به عنوان  جایی است که پول ما توسط مراکز قدرت تصمیم‌گیری بی‌ارزش می شود، جایی که آزادی‌های ما به طور فزاینده‌ای از بین می رود، و از زندگی ما جاسوسی می شود و ما را برای سازگاری و وابستگی بیشترمهندسی می‌کنند.
 
 
بلاک‌چین و شبکه‌ای مانند شبکه بیت‌کوین می‌تواند به ما امکان مواجهه با همه این  محدودیت‌ها را بدهد و به ما کمک کند که  از این مهلکه بدون خشونت راه فراری درست کنیم . این «شمشیر تسئوس(قهرمان و حامی اسطوره‌ای شهر آتن) نیست که با مینوتور( هیولایی اسطوره ای با سر گاو و بده انسان) بجنگد، بلکه نخی است که باید برای خروج از هزارتو به دنبالش رفت»
چرا که ما به مینوتور بدهکار نیستیم. بگذاریم این جانور از گرسنگی بمیرد. ما راه خود را پیدا خواهیم کرد و از هزارتوخارج می شویم
این راه نوع جدیدی از ونیز دوران رنسانس در فضای مجازی است که در دسترس هر کسی در جهان صرف نظر از ثروت، طبقه، نژاد، مذهب، جنسیت، ملیت یا شغل است. جایی که همه ساکنین این کره خاکی با دسترسی به اینترنت می توانند به این انقلاب متصل شوند، بخشی از آن باشند و حتی صاحب بخشی از آن شوند. این همان چیزی است که این انقلاب را بسیار متفاوت از انقلاب های قبلی می کندچرا که  بیت کوین از طریق تمرکززدایی جهان را تغییر خواهد داد.
همانطور که بیشتر و بیشتر مردم شروع به درک این موضوع می کنند که بیت‌کوین درست جلوی چشمان ما در حال کسب درآمد است و جایگزینی واقعی برای سیستم سرمایه داری منحط و ایجاد می کند که ما مجبور به مشارکت در آن شده‌ایم، نباید با کوته‌بینی نسبت به رژیم قدیمی احساس دین و بدهی کنیم ، رژیمی با ویژگی های زیر: برنامه ریزی از بالا به پایین، مصرف گرا، دچار وسواس رشد، قدرت بلامنازع بانک مرکزی، کمک های مالی به افراد و شرکت‌های ثرتمند، رانت جویی، مقررات زدائی، انتقال ریسک، جهانی‌گرایی و...
 
در عوض، ما باید چشمان خود را به آینده ای متشکل از تفکر بلندمدت، همکاری همتا به همتا، معماری منبع باز، همیاری ، به اشتراک گذاری ریسک، منطقه گرا و رشد سرمایه مولد معطوف کنیم، جایی که کشاورز بذرهای خود را به جای خوردن آنها می کارد و از مازاد برداشت در آینده لذت می برد.
برای درک آنچه در راه است، به یک راهنما نیاز داریم. کتاب بیت‌کوین ونیز است از نمونه های کمیاب چنین راهنمایی است.
 
از درک خیره کننده ای که فرد هنگام خواندن فصل سوم"این سرمایه داری نیست" دریافت می کند، تا روشنایی ارائه شده توسط فصل پنجم، "معدن استریپ سرمایه"، نویسندگان کتاب در جای جیای متن به چیزی رهیافت های خارق‌العاده ای ارائه می‌دهند.
سطور روشنگر و پر جنب و جوش این کتاب  همه زوایای تاثیر بیت کوین بر جهان را بررسی می کنند، به ویژه در رابطه با سرمایه‌گذاری، ارتباطات، فرهنگ، استفاده از انرژی، پایداری محیط زیست، و نحوه ایجاد جوامع خود.
در اوج کتاب، فصل ششم، «بیت‌کوین ونیز است»، ما یک فراخوان واضح برای آینده‌ای بهتر،فراگیرتر، با استثمار کمتر، پر از انتخاب، دلیل و شفقت دریافت می‌کنیم، آینده ای شامل یک سیستم مالی بدون تقلب، همراه با مردم،تحت کنترل مردم،طلای دیجیتال، پول نقد دیجیتال، و حقوق مالکیت واقعی برای همه.
شاید برای شما تعجب آور خواهد  بود که از یک مدافع حقوق بشر خواسته شد که مقدمه کتابی در مورد امور مالی و اقتصاد بنویسد. اما کتاب را بخوانید و متوجه خواهید شد که چرا این وظیفه به من محول شد تا شما را برای این سفر آماده کنم.
این کتاب  صرفاً به نحوه کارکرد پول و امور مالی مربوط نمی شود - اگرچه در طول مسیر چیزهای زیادی در مورد آن یاد خواهید گرفت -  بلکه کتابی است در مورد اینکه چگونه می‌توانیم و چگونه باید از قدرت بیت‌کوین برای ایمن سازی آزادی در عصر الکترونیک استفاده کنیم. .
هم‌اکنون که این مطلب را می‌خوانید، ده‌ها میلیون نفر در سراسر جهان وجود دارند که به‌طور مسالمت‌آمیز بیت‌کوین را انتخاب می‌کنند. نه فقط در دیکتاتوری‌ها و اقتصادهای از هم گسیخته، که در آن 4.3 میلیارد نفر تحت حاکمیت اقتدارگرایان و 1.6 میلیارد نفر تحت تورم دو یا سه رقمی رنج می‌برند، بلکه در غرب نیز. حتی سرسخت ترین شکاکان نیز اعتراف می کنند که بله، بیت کوین در جایی کاربرد دارد.
اما چرا؟ چرا هر روز افراد بیشتری از سیستم مالی موجود خارج می‌شوند و به چیز جدیدی وارد می‌شوند؟ این کتاب علت این پرسش را توضیح می‌دهد که چرا افراد از سیستم قدیمی سرمایه‌داری منحط مبتنی بر پول سنتی  خارج می‌شوند؟ زیرا در آن سیستم پول آنها مال آنها نیست، مال دیگران است و صاحبان قدرت  از چاپگر پول سوء استفاده می‌کنند.
 
این کتاب راهنمایی است برای  بررسی تأثیرات مخرب سیستمی که چگونه  همواره از ماشین چاپ پول به نفع خود کار می‌کشد و با ایجاد حجم عجیبی از بدهی در جریان سرمایه جهانی ارزش را از نسل‌های آینده می‌دزدد و به چگونه طور مخفیانه ارزش ایجاد شده توسط عموم مردم کم‌درآمد به سوی  اقلیت ثروتنمند منتقل می کند.
 
اما مهم‌تر از همه این کتاب  یک چشم‌انداز الهام‌بخش از پولِ بهتر است که پایه‌های آینده‌ای روشن‌تر را می‌سازد. هر چقدر هم که ممکن است خیال‌پردازانه  به نظر برسد، نویسندگان توضیح خواهند داد که چرا این فقط یک رویا نیست و چیزی است که می‌تواند و احتمالاً - در نتیجه یک ساختار انگیزشی زیبا - محقق شود، چیزی که  بیشتر مردم دنیا هنوز چندان درباره آن را اطلاعات ندارند.
من با طیب خاطر اعلام می کنم که این کتاب در پنج سال، ده سال، و بیست سال بعد از امروز بسیار بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.
محتوای فوق الزاما تمام و کمال موضع رسمی آسیا نیوز در این‌باره نیست بلکه جهت اطلاع مخاطبان از تحولات و در زمینه مورد بحث به اشتراک گذاشته شده. 
 
https://bitcoinmagazine.com/culture/the-bitcoin-renaissance-is-coming
https://www.asianews.ir/u/5ua
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید