صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۲
کد خبر: 8809
گزارشگر: 2
۱۶۲۶
۰
۱
۶
آیین‌های نوروزی و آغاز سال نو

آداب و رسوم جالب شمالی ها برای استقبال از نوروز

آداب و رسوم جالب شمالی ها برای استقبال از نوروز
بهار فصل نو شدن هاست و ایرانیان از دیرباز به مناسبت این نو شدن، روز اول بهار را نوروز نامیده و هر سال این روز را جشن می‌گیرند. نوروز، میراث مشترک و نماد وحدت فرهنگی ایرانیان، در طول تاریخ همواره با آداب و رسوم و آیین‌های ویژه‌ای برگزار می‌شده است. اگرچه آیین‌های نوروزی و آغاز سال نو ریشه جهانی دارد، اما‌ آیین‌های نوروزی ایرانیان بومی و مختص این سرزمین است. این آیین ها در هر نقطه‌ای از ایران در فرم و شکل های متفاوت و با محتوایی نزدیک به هم برگزار می شوند.

از میان همه آیین ها، رسم و رسوم و آداب اهالی شمال جذابیت و رنگ و روی بیشتری دارند. شمال هم که همیشه مقصد اصلی مسافران است و در تعطیلات نوروز شلوغ تر از همیشه. از این رو شما می توانید با اجاره ویلا و سفر به شمال شاهد این مراسم و آئین های زیبا باشید. برای آشنایی بیشتر با این آیین ها و آداب رسوم در ادامه با ما همراه باشید تا تعدادی از این مراسم را با هم مرور کنیم.

 

۱- نوروز خوانی

تعطیلات نوروز

 

نوروز خوانی یکی از شناخته ‌شده‌ ترین آیین‌های قبل از آمدن نوروز است. این آیین در شمال ایران رنگ و بوی ویژه‌ای دارد. با آغاز اسفند نوروز خوانان که قاصد بهار بودند ترانه‌هایی زمزمه می‌کردند که آمدن آفتاب و بهار و روزهایی سراسر شادی و امید را نوید می‌داد. طنین صدای آنان بشارت‌ دهنده رویش سبز و شکوفایی گل‌ها بود آن‌ها پیام‌آور دوستی، نوزایی و تجدید مهربانی بودند. این آیین هنوز هم در برخی از روستاهای گیلان، مازندران و گلستان برگزار می‌شود.

اگر می خواهید شاهد نوروز خوانی شمالی ها باشید بهتر است پیش از شروع تعطیلات و در اسفند ماه راهی سفر شوید. برای تماشای نوروز خوانی و لذت بردن از این آیین جذاب در شمال، بهترین گزینه اجاره ویلا در قائم شهر است. چراکه نوروز خوانی در قائم شهر حال و هوای خاصی دارد.

نوروز خوانان به طور معمول پانزده روز قبل از فرارسیدن عید نوروز به داخل روستاها می‌آیند و با خواندن اشعار در مدح امامان و ترانه‌های محلی، فرا رسیدن سال نو را به مردم مژده می‌دهند. نوروز خوانان چند نفر هستند. یک نفر اشعار را می‌خواند، یک نفر ساز می‌زند، نفر دیگر که به آن کوله کش (بارکش) می‌گویند به در خانه‌های مردم می‌رود و می‌خواند:

باد بهار بیومه/ عید بزرگون بیومه/ مژده‌ هادین‌ ای یارون/ نوروز سلطون بیومه.

صاحب خانه نیز با دادن پول، شیرینی، گردو، تخم مرغ و نخود، کشمش و... از آنان پذیرایی می‌کند.

 

۲- چهارشنبه سوری

 

یکی دیگر از آیین هایی که در ایران برگزار می شود، چهارشنبه سوری است. اگر قصد دارید پیش از تحویل سال به شمال سفر کنید، پیشنهاد ما این است که برای مراسم چهارشنبه سوری خودتان را به آستارا برسانید و با اجاره روزانه خانه در آستارا خودتان را به یک جشن باشکوه دعوت کنید.

 

۳- تحویل سال

اجاره روزانه خانه

هنگام تحویل سال افراد خانواده دور سفره هفت سین که با ظرافت و سلیقه خانم خانه چیده شده می نشینند و در حالیکه پدر خانواده دعای تحویل می خواند منتظر سال نو می شوند. در گذشته که امکانات ارتباطی مانند رادیو و تلویزیون نبود با تیراندازی یا گفتن اذان سال جدید را به همه اعلام میکردند. بعد از این که سال نو شد کسی که به عنوان مادرمه انتخاب شده با مجمعی که در آن قرآن، آیینه، آب، سبزه و شاخه های سبز جوان قرار دارد وارد خانه می شود چهارگوشه اتاق ها را آب می پاشد قرآن را کنار سفره هفت سین می گذارد و شاخه های سبز (درخت آلوچه) را به این نیت که سال سرسبز و خوش و خرمی برای خانواده باشد، جلوی در اتاق آویزان یا روی طاقچه اتاق می گذارد. دراین روز مادر خانه، غذای عید، سبزی پلو با مرغ یا گوشت درست می کند.

علاوه بر آن غذایی به عنوان خیرات برای اموات می پزند و بین مردم پخش می کنند . در غروب شب اول سال به این اعتقاد که چراغ خانه آن‌ها همیشه روشن و نورانی باشد، به سر در خانه ها شمع یا شعله آتش آویزان می کنند.

اگر لحظه تحویل سال را مهمان شمالی ها باشید و یا حتی با اجاره ویلا در تنکابن خودتان را میهمان این شهر کرده باشید، شما هم از لطف مادرمه و طعم بینظیر سبزی پلوی تنکابن بی نصیب نمی‌مانید.

 

لیدوماتریپ همراه امن شما در ایام نوروز

اجاره ویلا

 

تعطیلات نوروز بهترین فرصت برای سفر است و بیشتز افراد از قبل برای سفرهای نوروزی خود برنامه ریزی می کنند، اما یکی از مسائل مهم به خصوص برای سفر در این ایام، تامین اقامتگاه است. می دانید که در ایام نوروز همه اقامتگاه ها با سراعت پر می شوند، پس باید زودتر دست به کار شوید. لیدوماتریپ این امکان راب رای شما فراهم آورده که بتوانید پیش از شروع سفر اقامتگاهتان را انتخاب و رزرو کنید. تنهای کافی است اینترنت در اختیار داشته باشید و به نشانی اینترنتی www.lidomatrip.com مراجعه کنید.

لیدوماتریپ یکی از وبسایت های معتبر در زمینه رزرو آنلاین انواع اقامتگاه در سراسر کشور است که می‌توانید با خیال راحت به آن اعتماد کنید. این سایت خدمات اجاره سوییت، ویلا، آپارتمان، هتل و اقامتگاه بومگردی را به اشکال مختلفی ارائه می‌دهد.

برای رزرو آنلاین در لیدوماتریپ، کافی است نام شهر مورد نظرتان را در نوار جستجو وارد کرده و اطلاعات مربوط به تاریخ سفر و تعداد نفراتتان را به قسمت های مشخص شده اضافه کنید. لیدوماتریپ تمام موارد موجود برای اقامت با توجه به اطالاعات درخواستی شما را نشان می‌دهد. همچنین در صفحه معرفی اقامتگاه ها نیز می‌توانید با استفاده از فیلترهایی که در بالای صفحه قرار دارد جستجوی نهایی خود را با جزئیات بیشتر و مطابق با خواسته‌هایتان انجام دهید.

نوید جمشیدی
https://www.asianews.ir/u/5vn
اخبار مرتبط
یزد- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از محدودیت تردد در ایام نوروز در بافت تاریخی خصوصا عرصه جهانی برای خودروها و موتورسیکلتها خبر داد
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید