صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۷ اَمرداد ۱۳۹۸ / ۱۹:۲۷
کد خبر: 897
گزارشگر: 49
۱۲۵۲
۰
۰
۱

تصمیمات سرمایه گذاری در بازارهای پیچیده

شاید یکی ازمهمترین و پیچیده ترین تصمیماتی که افراد با آن مواجه هستند تصمیم به سرمایه گذاری منابع مازادی است که به هر طریقی ایجاد شده است .
شاید یکی ازمهمترین و پیچیده ترین تصمیماتی که افراد با آن مواجه هستند تصمیم به سرمایه گذاری منابع مازادی است که به هر طریقی ایجاد شده است . از محل فروش دارایی ها ،پس اندازهای بانکی، ارث و منابع دیگری که باید برای حفظ ارزش آن در شرایط تورمی کاری کرد ،زیرا در شرایط تورمی سرمایه گذاری یک الزام است نه یک انتخاب و کسب بازده بالاتر از تورم و متناسب با ریسک هدفی است که باید برای ان برنامه ریزی نمود . 
چالش اول جایی است که این تصمیم باید در محیط اقتصادی ایران گرفته شود که با توجه به شرایط خاص وعدم اطمینان های موجود موضوع را سخت تر هم می نماید. بازارهای زمین و مسکن ،طلا و ارز،خودرو،بانک و اوراق بدهی و بازار سرمایه باید ارزیابی و با توجه به بازده و ریسک آن ها ،نرخ تورم مورد انتظار و سطح ریسک سرمایه گذار تصمیم صحیحی اتخاذ گردد . چالش دوم این است که در شرایط عدم اطمینان که منجر به واکنش های خاص مردم می شود و تفاوت قیمتها با ارزش های ذاتی را نیز شدت می بخشد این تصمیم توسط چه کسی گرفته شود .با پذیرش اهمیت این موضوع ،متفاوت بودن این تصمیم برای افراد مختلف و پیچیده بودن ذاتی تصمیم گیری در شرایط کنونی ،در ادامه به راهکاری می پردازیم که می تواند تا حدود زیادی به حل چالش های پیش گفته کمک کند.
 سرویس مدیریت دارایی سالهای سال است که در جهان راهکار مواجهه با چالش های پیش گفته است . هدف این سرویس خلق ثروت با رویکردی بلند مدت و منطبق با اهداف مالی تعیین شده توسط سرمایه گذاران است . واقعیت این است که تصمیمات سرمایه گذاری روز به روز پیچیده تر و سخت تر می شوند و تبعات تصمیمات اشتباه  شامل هزینه ی فرصت از دست رفته هم بیشتر می شود . مدیران دارایی با بررسی و تحلیل بسیاری از داده ها و اطلاعات اقتصادی ، سیاسی و مالی می توانند بهتر از عموم مردم واقعیتهای اقتصادی و چگونگی بهره برداری از آن ها  را درک کرده و با ایجاد پرتفوی سرمایه گذاری بهینه  تصیمات بهتر و کم خطا تری بگیرند که نتیجه ی آن ایجاد ثروت می باشد . 
 بگذارید تعدادی از متغیرهایی که همین روزها برای یک تصمیم سرمایه گذاری باید بررسی شوند را  با هم مرور کنیم . خالی از لطف نیست که ببینیم آیا واقعا" به این متغیرها توجه کافی داریم؟ و اگر داشته ایم روابط متقابل آن ها و اثر و وزن هر یک بر تصمیم خودمان را تحلیل کرده ایم ؟ این موضوع از آنجا اهمیت دارد که بدانیم خیلی از افراد در نتیجه ی عدم توجه کافی و بموقع به این متغیرها، یا دیر به بازارهای  برنده وارد می شوند و یا زودتر از موعد از آن خارج می شوند و یا اساسا" در بازار بازنده باقی می مانند لذا زیان های جبران ناپذیری می بینند و یا فرصتهایی را از دست می دهند .  این طبیعی است که کنترل متغیر های اقتصادی در اختیار ما نیست اما اقداماتی که ما می توانیم در قبال تغییرات آن ها انجام دهیم کاملا" در کنترل و اختیار ماست و اگر توزیع منابع ما در بازارها به درستی انجام شده باشد ، کاری که شرکتهای مدیریت دارایی برای سرمایه گذاران انجام می دهند ، می توانیم از این فرصت ها برای حفط ارزش دارایی در وحله ی اول و سپس کسب سود بالاتر از تورم بهره برداری کنیم و اما برخی از این متغیر ها در ادامه بیان می شود . 
جنگ تجاری امریکا و چین ،سیاستهای فدرال رزرو امریکا در خصوص نرخ بهره ،قیمتهای جهانی کالاهای پایه ،انس جهانی طلا ، وضعیت رشد نقدینگی ،سرعت رشد نقدینگی و تورم در ایران ،نرخ ارز نیما و بازار آزاد، وضعیت حجم معاملات و همچنین ساخت و ساز مسکن،نرخ بازدهی بدون ریسک در ایران ،نرخ رشد اقتصادی در ایران ، وضعیت صادرات نفت و میعانات ، بودجه دولت و وضعیت شاخص بورس اوراق بهادار و صنایع پرپتانسیل این بازار و اطلاع از گرایش و جریان سرمایه های خرد. اینها تنها بخش کوچکی از متغیرهای تاثیر گذار بر تصمیمات فردی است که در ایران زندگی می کند و قصد دارد منابع مالی خود را در یکی از بازارهای ذکر شده در ابتدای این مطلب سرمایه گذاری کند و طبیعتا" با هر دو چالش مواجه است .
این موضوع حقیقت دارد که افراد برای بیماری به پزشک مراجعه می‌کنند، برای مسائل حقوقی از وکلا مدد می‌گیرند، برای فهم بسیاری از موضوعات به آموزش می پردازند اما متاسفانه برای مدیریت بهتر سرمایه ‌‎های خود که به زحمت و در طی زمان طولانی ایجاد کرده‌اند، در اکثر موادر نه اموزش می بینند و نه به متخصص آن مراجعه می‌کنند! افراد زیادی ‌در بسیاری مواقع با کمی بررسی، دریافت مشورت های نه چندان دقیق و توصیه های مالی سنتی و بعضا" غیر دقیق راساً تصمیم گیری و اقدام می‌کنند. بسیاری از زیان های ایجاد شده، از دست دادن ثروت، عقب ماندن از کسب بازدهی مناسب از بازارها یا توزیع های نادرست منابع مالی ، ناشی از اجتهادهای شخصی، عجله های بی مورد، نداشتن صبر کافی و رفتارهای توده‌وار بدون هر گونه تحلیل و آگاهی کافی است. در اینجا به عبارتی از رابرت کیوساکی اشاره می کنم که مصداق مواردی است که بیان شد: “بیشتر مردم هرگز ثروتمند نمی شوند. زیرا آن ها هرگز برای استفاده از موقعیتهایی که جلوی چشمشان است آموزشی ندیده اند.”و به آن اضافه می کنم که به دلیل عدم اطلاع ، از خدمات تخصصی افرادی که برای اینکار آموزش دیده اند هم استفاده نمی کنند . 
راهکار پیشنهادی که علی الخصوص برای افرادی که منابع قابل توجهی دارند توصیه می شود این است که در شرایط کنونی از سرویس مدیریت دارایی شرکتهای سبد گردانی معتبر استفاده کنند . شرکتهایی با سابقه که تجربه کار با منابع مردم را در بلند مدت به دست آورده و با تجهیز نیروهای انسانی متخصص در حوزه های مالی، اقتصادی و سرمایه گذاری، در محیطی شفاف تصمیماتی مطمئن تر، بموقع تر و با ریسک متناسب برای سرمایه گذاریهای شما می گیرند. این نهادهای مالی سرویس مدیریت دارایی را تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه می دهند .ایجاد سبد سرمایه گذاری منطبق با شرایط روز اقتصادی و سطح ریسک پذیری سرمایه گذار با ترکیبی متنوع از دارایی ها در بازار سهام ، بازار طلا ، اوراق بهادار کالایی ، اوراق با درآمد ثابت و انواع صندوق های سرمایه گذاری می تواند تا حدود زیادی به حفظ ارزش دارایی و کسب ثروت در شرایط مختلف  اقتصادی منجر شده و درهای زیان و از دست رفتن فرصتها را به روی شما ببندد.
 
مهدی گودرزی
https://www.asianews.ir/u/1hl
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید