صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۳ اَمرداد ۱۳۹۸ / ۱۹:۰۸
کد خبر: 911
گزارشگر: 49
۸۳۲
۰
۰
۰

علت کاهش هزینه ی نیرو گاهی چیست ؟

وزیر نیرو از این که در تابستان امسال 3300مگاوات مصرف برق مدیریت شده است واین میزان صرفه جوئی از ساخت نیروگاهی به ظرفیت 5هزار مگاوات به مبلغ 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری جلوگیری کرده است از بابت صرفه جوئی مصرف کنندگان از ایشان قدردانی کرده است .( ایران : 12/5/98 )
وزیر نیرو از این که در تابستان امسال 3300مگاوات مصرف برق مدیریت شده است واین میزان صرفه جوئی از ساخت نیروگاهی به ظرفیت 5هزار مگاوات به مبلغ 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری جلو
گیری کرده است از بابت صرفه جوئی مصرف کنندگان از ایشان قدردانی کرده است .( ایران : 12/5/98 )
   قطعاً حمایت مردم به منظور استفاده ی بهینه در مصرف "کالاهای عمومی "که رقابت پذیر و استثناء پذیر نیستند ( مثل : محیط زیست سالم ) و کالاهائی که ریشه در مصرف انرژی های جبران نا پذیر دارند ، قابل تقدیر است ؛ اما کنجکاوی خواننده ی خبربا اعلان یک آمار صرف بر آورده نمی شود .
  می دانیم نیمی از تولیدات برق کشور مصرف خانگی دارند ومابقی در گرو مصارف بخش های صنعتی ، تجاری ، اداری و کشاورزی ... که همگی متاثر از تحریم های رو به فزونی در شرایط نا گواری بسر می برند ؛ برخی از بنگاه ها اگر ور شکست نشده باشند ، کلاً تعطیل کرده اند و برخی دیگر در آستانه تعطیلی هستند ویا بنگاه های اقتصادی خودرا روز به روز در آستانه  کوچکترشدن می یابند  .
رکود و کسادی ، ساعات کاری برخی از بنگاه های اقتصادی را به شدت کاهش داده است . طبعاً این عوامل به کاهش مصرف برق منجر شده است که الزاماً ناشی از صرفه جوءی مصرف کنندگان برق خانگی نیست .
اساساً تغییر عادات مردم درهر زمینه ای نیاز به کار فرهنگی گسترده دارد ؛ سزاوار بود وزیر محترم به منظور اثبات ادعای خود به حجم ومیزان این کار فرهنگی اشاره می کردند .
معمول این است که این کار فرهنگی بیشتر در نهادهای آموزشی رسمی انجام می شود؛ ازدوره های دبستان و دبیرستان و دانشگاه . معمول این است برای شروع به منظور ترغیب و تشویق مردم جوایزی در نظر گرفته می شود ؛ معمول این است آمارگران حرفه ای راه می افتند و بر اساس آمار وارقام چنین صرفه جوئی هائی را گزارش می دهند . لذا سزاوار این بود اگر چنین عملکردهائی صورت گرفته ، وزیر مربوطه یا کارشناسان مرتبط به آن ها اشارتی جدی می کردند .
  از موارد برشمرده بگذریم برخی از اصحاب نظر بر این باورند که اگر لوازم برقی مصرفی مردم با استانداردهای جهانی انطباق داشته باشند 30 درصد ( که رقم بسیار بالائی است )صرفه جوئی در مصرف انرژی و کاهش شدت آن را در بر خواهد داشت .
سوال جدی از حکمرانان اقتصادی مملکت ازوزارت نیرو گرفته تا وزارت صمت ، وزارت اقتصادی و دارائی ، گمرک وغیره این است ،  طی چهل سال سپری شده در این موارد چه کرده اند ؟
   همین که دولت ده ها میلیارد دلار یارانه ی سوخت در سال می پردازد ، همین که صنایع ما طی چهل سال سپری شده به روز و مدرنیزه نشده است و ساده ترین زیان آن مصرف بالای انرژی و کاهش راندمان است ؛ همین که کالاهای برقی مصرفی استاندارد نیستند یعنی 30 در صد ضرر خالص در مصرف انرژی ببار می آورند  ؛ با این کم کاری ها ی هولناک اگرهم  صرفه  جوئی مورد نظر مقرون به واقعیت باشد بهتر نیست به جای قدر دانی از مردم از رفتارهای خودمان در پیشگاه مردم طلب مغفرت کنیم ؟!
 
مسعود خوشابی
https://www.asianews.ir/u/1oM
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید