صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۳:۰۳
کد خبر: 9897
گزارشگر: 2
۱۷۶۷
۰
۰
۳
علل کاهش ازدواج جوانان

تاثیر گرانی بر ازدواج جوانان و خواستار اقدام اساسی از سوی دولت

تاثیر گرانی بر ازدواج جوانان و خواستار اقدام اساسی از سوی دولت
تاثیر گرانی بر ازدواج جوانان و علل کاهش ازدواج جوانان و به تاخیر افتادن آن چقدر به دولت و گرانی ربط دارد..؟! که در ادامه این مطلب در این رابطه بحث خواهیم کرد.

تاثیر گرانی وعلل کاهش ازدواج جوانان و به تاخیر افتادن آن

 

امروزه تاثیر گرانی بر ازدواج جوانان و معیشت خانواده ها تاثیر بسزایی گذاشته است که اصلی ترین علت کاهش ازدواج، تورم و گرانی میباشد و جوانان بخاطر این مسئله از ازدواج دوری میکنند زیرا معتقدند توانایی برنامه ریزی برای آینده‌ی خود را ندارند چه برسد به اینکه بخواهند تشکیل خانواده بدهند و میگویند این تورم هر چقدر هم که کار کنیم و پس انداز کنیم پول مان روز به روز بی ارزش تر میشود تا حدی که فقط بتوانیم اجاره یک خانه را بدهیم و هرگز نمیتوانیم خانه دار شویم؛ نظر دیگر افراد این است که جوانان این سرزمین شغل متناسب با مدرک تحصیلی و مهارت هایشان را ندارند و همین امر باعث تضعیف کارایی و روحیه آنها میشود و دلگرمی آنها را نسبت به تشکیل خانواده کمتر میکند.
گرانی و تورم باعث بوجودآمدن مشکلات اقتصادی و اجتماعی بسیار زیادی خواهد شد به گونه ای که جوانان مان برای دوری از این استرس و شرایط روحی روانی به سمت مصرف مواد مخدر و فساد اجتماعی و فحشا میروند و در آخر هم به ازدواج های موقتی تن میدهند.
رسانه های اجتماعی بطور مکرر به تبلیغ ازدواج دائم و فرزند آوری میپردازند ولی تا زمانی که شرایط اقتصادی و اجتماعی را برای جوانان محیا نکنند این تبلیغات فایده ای نخواهد داشت، در حال حاضر رشد جمعیت در کشورمان بسیار کم شده است و با توجه به شرایط موجود درصد جمعیت جوان کشور بیشتر از پیش پایین خواهد آمد.
از دیگر دلایل کاهش ازدواج، نبود انگیزه و وجود ترس برای تشکیل خانواده در جوانان میباشد، جوانان ما به دلایل ذکر شده و نداشتن درآمد کافی و مسکن از تشکیل خانواده واهمه دارند و انگیزه خود را از دست داده اند و از ازدواج فرار میکنند آنها فکر میکنند با یک (بله) گفتن خود را در باتلاقی انداخته اند که در آن دست و پا خواهند زد و در آخر به تباهی کشیده میشوند؛ به طور کلی میتوان گفت این افکار باعث مشکلات روحی و روانی و همچنین جسمی در جوانان شده که خود معضل بسیار بزرگی به شمار میرود، جدا از اینکه دولت باید فکری برای مشکلات جوانان بکند، خانواده ها نیز باید برای رهایی جوانان شان از این افکار از مشاوره آنلاین روانشناسی در مراکز معتبری همچون وبسایت روانشناسی گپچه بهره ببرند.

 

طبق افکار سنجی که با جوانان انجام داده ایم دریافتیم که:

 

۶۰ درصد جوانان ازدواج را ضروری میدانند.

۹/۳۴ درصد جوانان علت تاخیر در ازدواج را بالا بودن هزینه های ازدواج میدانند.

۳۰ درصد جوانان علت را نبود شغل مناسب میدانند.

۳/۲۶ درصد جوانان ترس از ازدواج ناموفق را دلیل تاخیر در ازدواج افراد میدانند.

 

اما تمامی دلایل تاخیر در ازدواج جوانان را نمیتوان بر گردن دولت و جامعه انداخت زیرا گاهی اوقات دیر شدن سن ازدواج بخاطر دلایل شخصی افراد است یا دلایل دیگر را خانواده ها به وجود می آورند که تاثیر بسیار زیادی در ازدواج نکردن جوانان دارد، دلایلی مانند:

 

- به بلوغ نرسیدن به موقع جوانان

- تغییر ذائقه جوانان

- عدم شناخت کافی

- سختگیری و سنگ اندازی های خانواده ها و ...

 

نوجوانانی که به خاطر دلایل شخصی و خانوادگی از ازدواج دوری میکنند میتوانند با کمک مشاوره ازدواج مشکلات خود را برطرف کنند.

 

علت مجرد ماندن جوانان و ترس از ازدواج از نظر روانشناسان گپچه

 

ترس های تجرد شامل:

 

- ترس از قبول مسئولیت زندگی

- ترس از اینکه اطرافیان او را تنها بگذارند

- ترس از سربار بودن

- ترس از اینکه دیگران به او برچسب های ناشایست بزنند

- ترس از تنها ماندن تا آخر عمر

- ترس از دست دادنِ روابط با دیگر افراد

- ترس از اینکه نکند مانند یک مانع و مزاحم بر سر راه ازدواج خواهر یا برادرم باشم

- ترس از دست دادن علایق و دلبستگی ها

 

با درک بیشتر جوانان مان خواهیم فهمید که آنها تا حدودی حق دارند که از ازدواج فرار کنند زیرا علاوه بر سنگ انداختن های خانواده ها و سخت گیری شرایط ازدواج، باید مسئولیت و مدیریت یک زندگی را برعهده بگیرند، برعهده گرفتن یک زندگی مشترک یعنی فراهم کردن مسکن، خوراک، پوشاک و مسائل دیگر زندگی؛ زمانی که یک فرد جوان هیچ شغل و درآمد کافی برای تامین نیازهای اولیه زندگی اش را ندارد چگونه میتواند یک زندگی مستقل تشکیل دهد و با آرامش زندگی کند.

بالا بودن سطح تحصیلات یکی از طرفین بخصوص دختران، از دیگر دلایل تاخیر در ازدواج جوانان میباشد؛ دختری که از سطح تحصیلات بالایی برخوردار است مسلما تن به ازدواج با فردی که از لحاظ فرهنگی و تحصیلی کمتر از خود باشد نمیدهد و توقعات بالاتری نسبت به دختری که تحصیلات کمتر دارد خواهد داشت، همین امر باعث میشود سن ازدواج در اینگونه افراد بالا برود و هرگز تن به چنین ازدواجی ندهند.
رفتارهای نادرست والدین و کشمکش و طلاق کاری در خانواده ها نیز باعث ترس و دوری فرزندان از ازدواج میشود؛ اکثر والدین بدون آگاهی داشتن از فرزند پروری و همچنین نداشتن روابط صحیح زناشویی و خانوادگی باعث میشوند فرزندان نیز درست تربیت نشوند و ترس از جدایی بعد از ازدواج و کشمکش های زناشویی را داشته باشند، توصیه‌ی ما به خانواده ها برای رفع این مشکل کمک گرفتن از روانشناس آنلاین میباشد.

از دیگر مطالب ما بهره ببرید..

پیش نیاز ازدواج برای داشتن زندگی موفق

سوالات آشنایی قبل از ازدواج + روش پرسش سوالات قبل از ازدواج

https://www.asianews.ir/u/6p4
اخبار مرتبط
پیشنهاد مستقل،‌ میزان وام ازدواج جوانان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ حذف شده است و به جای آن دولت برای تسهیلات تکلیفی اختیار کلی درخواست کرده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید