صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۹
کد خبر: 10251
گزارشگر: 2
۹۹۸
۰
۰
۵
بهترین نتیجه برای گیاهان

کودهای مایع و خواص آنها

کودهای مایع و خواص آنها
چرا باید از کود مایع برای گیاهان خود استفاده کرد؟

کود مایع حاوی این عنصر اولیه است:

 

در برخی موارد، نیتروژن مایع به شکل آمونیاک (NH3) وجود دارد. آمونیاک موجود در کود مایع با ذرات خاک پیوند محکمی دارد. با چنین سفتی، شستن کود توسط برف، آب یا باران بسیار دشوار است. تماس محکم بین ذرات فشرده خاک و مواد مغذی حاصل از کود مایع باعث انعطاف پذیری کاربرد کود می شود. از آنجایی که شستن آن با آب باران سخت است، بسته به فصلی که ترجیح می دهند، می توان کود مایع را در تابستان یا زمستان استفاده کرد. در حالت ایده آل، کود مایع برای عمق خاک بین ۱۰ تا ۱۲ سانتی متر بهترین است. برای آمونیاک مایع بدون آب، باید آن را به عمق ۲۰-۱۵ سانتی متر وارد کرد و بر اساس وضعیت سختی مکانیکی خاک تنظیم کرد. محلول های اوره و نیترات آمونیوم حاوی آمونیاک نیستند. بنابراین باید آنها را در قسمت بالایی پانسمان قرار دهید و بعد روی سطح خاک اسپری کنید. کود مایع SNS مانند Micro Mix Micronutrient Formula فرمول‌های خود را بر اساس نیتروژن تشکیل می‌دهد و این کودها مانند کودهای نیتروژنی جامد هستند. برای ذخیره سازی آمونیت ها از مواد فولادی ضد زنگ، پلاستیک، آلومینیوم یا سایر ظروف با پوشش ضد خوردگی استفاده می کنند. کودهای مایع نیتروژن دار بسیار مقرون به صرفه تر از کودهای جامد هستند. استفاده از کودهای نیتروژن به نیروی کار کمتری نیاز دارد که در دراز مدت هزینه را به حداقل می رساند.

 

اما این کودها چقدر پیچیده هستند؟

 

کود مایع پیچیده یک محلول آبی حاوی تقریباً ۲۷ درصد پتاسیم، نیتروژن و فسفر است. برخی از شرکت های کود مایع کودهای پیچیده را با برخی از افزودنی های تثبیت کننده ارائه می دهند. مواد افزودنی کود مایع عبارتند از: خاک رس کلوئیدی بنتونیت این افزودنی ها می توانند نقش مهمی در جلوگیری از کریستالیزه شدن کود داشته باشند. اعتقاد بر این است که این افزودنی های پیشگیرانه افزایش غلظت ماده غذایی در کود مایع را تا ۴۰ درصد برای کاربران آسان تر می کند. شرکت لبوسل آلمان یکی از تامین کننده کود مایع آلی است که از خاک رس و بنتونیت استفاده نمی کند. کود مایع پیچیده فاقد نیتروژن آزاد است. برای جبران این امر، کشاورزان و کشاورزان اغلب آنها را در حین شخم زدن، مقدس کردن، کشت و کار یا حتی در حین کاشت با استفاده از ردیف مته، روی سطح اعمال می کنند.

 

دلیل و زمان استفاده از این محصولات:

 

کشاورزان فقط به خاطر استفاده از مایعات از آنها استفاده نمی کنند. کودها در مقایسه با محصولات دانه ای بسیار سریع عمل می کنند. سرعت جذب سریع آنها را برای اهداف مناقصه ای ایده آل می کند. در زیر به برخی از دلایلی که چرا باید از کود برای گیاهان خود استفاده کرد اشاره شده است. هنگامی که نهال ها از مواد مغذی دانه های جوانه زده استفاده می کنند، از مقدار کمی کود در خاک بهره مند می شوند. اگر از مخلوطی بر پایه پیت یا هر مخلوط شروع کننده بذر بدون خاک دیگری استفاده کنید، این امر قابل استفاده است. این مخلوط‌ها تنها مقدار محدودی از مواد مغذی را در کنار جلوگیری از ریختن عناصر ضروری فراهم می‌کنند. کودها همچنین برای موفقیت نهال های کشت شده در ظرف مفید هستند. این نهال ها تقریباً برای همه چیز کاملاً به باغبان خود بستگی دارند از جمله: مواد مغذی مرطوب سبک گردش هوای مناسب آنها با تغذیه سبک مداوم از کودها بسیار خوب عمل می کنند.

شرکت دلتا بعنوان یکی از تامین کننده های کودهای مایع در ایران و نمایندگی فروش محصولات کالتیفورت، لبوسل ، نوبل و داتیس با بکارگیری کارشناسان و متخصصان این حوزه میکوشد تا بهترین و با کیفیت ترین محصولات را در اختیار کشاورزان قرار دهد. سابقه درخشان ما باعث شده تا کشاورزان بیشماری در سراسر ایران با ما همکاری کنند و این یک افتخار برای مجموعه ما بشمار میرود.

 

چگونه به بهترین نتایج دست یابیم؟

 

هنگامی که بین کود خشک و کود مایع آلی یکی انتخاب می شود، اولین نکته میزان جذب مواد مغذی است. کود آلی که به صورت خشک وجود دارد برای جذب توسط ریشه باید وارد خاک شود. سپس ریشه ها آنها را به ساقه، برگ ها و گل ها منتقل می کنند. در چنین شکلی، دریافت مواد مغذی بسیار کند است و فرآیند جذب ممکن است بین ۱۲ روز تا ۳ هفته طول بکشد، که برخی از آنها بر اساس نوع کود و سایر شرایط رشد مانند pH بیش از 12 هفته طول می کشد. دمای خاک و دریافت آب از طریق انواع خاص گیاهان نیز از جمله عوامل مهمی هستند که سرعت دریافت کود خشک از محصولات را کاهش می دهند.
گیاه را با استفاده از قوطی آب اسپری کنید، به خصوص اگر از مایع به عنوان خوراک برگی استفاده کنید. مایعات را روی گیاه بپاشید تا مواد مغذی در سمت گیاه در دسترس باشد. با این کار، گیاه تقریباً بلافاصله شروع به جذب مواد مغذی می کند. هنگام پاشش مستقیم مایعات با سیستم کود دهی، گیاهان مواد مغذی را از طریق ریشه جذب می کنند. با این حال، میزان دریافت مواد مغذی بیشتر از کودهای گرانول آلی است. برای اطمینان از حداکثر نتایج، ابتدا باید کود مایع آلی را رقیق کرد، زیرا غلظت آن نسبتاً بالا است. اگر می خواهید از کود مایع آلی به عنوان خوراک برگی استفاده کنید، باید آن را زمانی که روز سرد است اسپری کنید تا از آفتاب سوختگی برگ ها جلوگیری شود. مناسب ترین زمان برای سمپاشی صبح زود، اواخر بعد از ظهر یا روزهای ابری است. برای بهترین نتیجه، گیاهان را روزانه اسپری کنید.

برای مشاوره میتوانید با کارشناسان شرکت کشاورزی دلتا تماس حاصل نمائید. از اینکه چند دقیقه با ما بودید سپاسگذاریم و امیدواریم توانسته باشیم رضایت شما را جل کنیم. در صورتی که این مطلب برای شما مفید بود برای حمایت از ما و انتشار مطالب با کیفیت ، با دوستان خود به اشتراک بگذارید.


https://www.asianews.ir/u/6yw
اخبار مرتبط
توسعه و ایجاد کسب و کار ارگانیک پایدار مستلزم استقرار "ترتیبات نهادی-ساختاری"، سیستم و نظام ثبت اطلاعات تولیدکنندگان ، سیستم شناسه اطلاعات (ردیابی)، سیستم بازرسی مادر و آکرودیته ، قواعد شفاف و قانونگذاری، نظام پایش و گواهی ایمنی محصولات و ایمنی زیستی و همراهی با بازار جهانی در فرآیند تولید است که در بخشی از بطن خویش ترتیبات تکنیکی را هم بدنبال دارد"
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید