صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۶ تیر ۱۴۰۱ / ۱۴:۲۵
کد خبر: 10686
گزارشگر: 306
۴۰۵
۰
۰
۱
به میزبانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان

دوره آموزشی-توجیهی رابطین بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی استان‌های منطقه8 برگزار شد

دوره آموزشی-توجیهی رابطین بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی استان‌های منطقه8 برگزار شد
یزد - دوره آموزشی- توجیهی رابطین بهره‌وری سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی و دستگاه‌های اجرایی منطقه 8 کشور با حضور مدرسان و نمایندگان سازمان ملی بهره‌وری کشور به میزبانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان صبح روز گذشته در سالن اندیشه این سازمان برگزار شد
آسیانیوز / یزد ؛ دوره آموزشی – توجیهی درباره مفاد آئین‌نامه اجرایی بند(و) تبصره 18 قانون بودجه سال 1401 کل کشور با عنوان" اصول و تکنیک‌های بهره‌وری" و سرفصل‌های اصول و مبانی بهره‌وری، معرفی چرخه مدیریت بهره‌وری، آئین نامه بند (و) تبصره 18 و راهنمای اجرایی ماده 5 قانون برنامه ششم توسعه با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان استان‌های یزد، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان برگزار شد. 
در ابتدای این دوره، دکتر جعفر رحمانی معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان از اهمیت بهره‌وری در کشور سخن گفت و بیان داشت: در شرایط حال حاضر کشور قطعا نیاز به ارتقای بهره‌وری در سطوح مختلف اقتصادی بیش از پیش احساس می‌شود. 
دکتر رحمانی با اشاره به رشد اقتصادی تعیین شده در برنامه ششم توسعه کشور، اظهار داشت: حداقل 40 درصد از رشد اقتصادی تعیین شده در این برنامه باید از طریق بهره‌وری حاصل شود. 
وی با بیان اینکه این عدد بلند پروازانه است اما امکان دسترسی به آن وجود دارد، گفت: هدر رفت منابع در حوزه‌های مختلف در کشور بالا بوده و باید با کمک بهره‌وری به اصلاح آن بپردازیم. 
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بهره‌وری را ترکیبی از اثربخشی و کارایی معرفی کرد و گفت: متاسفانه در ارزیابی عملکرد‌ها فقط به کارایی نگاه می‌شود و به اثربخشی در فعالیت‌ها پرداخته نمی‌شود. 
دکتر رحمانی خواستار تسهیل در فضای کسب و کار شد و آن را باعث رشد اقتصادی کشور دانست و گفت: اگر فضای کسب و کار تسهیل شود، باعث ارزش افزوده بیشترخواهد شد. وی افزود: این افزایش ارزش افزوده به علت سرمایه‌گذاری بیشتر نبوده بلکه تغییر در فضای کار و فرآیندهایی است که در این خصوص اتفاق می‌افتد. اسماعیل حبیبی مدیر شبکه ملی بهره‌وری سازمان ملی بهره‌وری ایران و یکی از مدرسان این دوره نیز به تشریح اصول و مبانی بهره‌وری پرداخت و هدف کلی از برگزاری دوره آموزشی- توجیهی رابطین بهره‌وری استان‌ها را آشنایی با مفاهیم، تعاریف و تاریخچه بهره‌وری و تکنیک‌های اندازه‌گیری آن در سازمان عنوان کرد. 
اسماعیل حبیبی مراحل یادگیری بهره‌وری را تغییر در دانش، نگرش، رفتار فردی و رفتار گروهی و سازمان یادگیرنده برشمرد و گفت: در یک دوره 10 ساله متوسط رشد اقتصادی ایران 0.1 درصد و سهم بهره‌وری از این رشد، منفی 2.4 درصد بوده است. حبیبی به مقایسه وضعیت ایران با سایر کشورها در حوزه بهره‌وری پرداخت و بیان داشت: بررسی عملکرد دوره‌های بلند مدت 20 یا 50 ساله نشان می‌دهد که علی رغم رشدهای مثبت و منفی در دوره‌های میان مدت، رشد شاخص بهره‌وری کل عوامل ایران در دوره‌های بلند مدت، تقریبا صفر بوده است. 
وی به تعاریف بهره‌وری در منابع مختلف اشاره کرد و گفت: از منظر سازمان ملی بهره‌وری، بهره‌وری درست انجام دادن مستمر و مداوم کار درست تعریف شده است. 
مدیر شبکه ملی بهره‌وری سازمان ملی بهره‌وری ایران با بیان اینکه بهره‌وری برآیند اثربخشی و کارایی است، ارتقای کیفی نیروی انسانی(عامل کار)، بهبود روابط حاکم بین مدیر و کارکنان، بهبود در اصلاح عوامل محیطی و نوآوری و خلاقیت و امکان بروز آن توسط کارکنان را از عوامل موثر بر ارتقای بهره‌وری نام برد. 
حبیبی با تاکید براینکه بهره‌وری ریشه در دل بنگاه‌های اقتصادی و سازمان‌های دولتی دارد و برآیند و تجمیع محاسباتی آن در سطح ملی و اقتصاد کلان نمود پیدا می‌کند، گفت: بهبود فضای کسب و کار و بهبود فرآیندهای درون بنگاهی در کنار هم می‌تواند موجبات رشد بهره‌وری را فراهم کند. 
عملکرد بهره‌وری در برنامه‌های توسعه، عملکرد بهره‌وری در اقتصاد بدون نفت، انواع عملکردها از منظر بهره‌وری، سطوح بهره‌وری، استراتژی‌های بهبود بهره‌وری، رابطه مدیریت و بهره‌وری و چرخه مدیریت بهره‌وری از دیگر محورهای سخنان مدیر شبکه ملی بهره‌وری در این دوره آموزشی بود. 
حمیدرضا صادقی مدیر مطالعات و تحلیل بهره‌وری سازمان ملی بهره‌وری ایران از دیگر مدرسان بود که به ارایه آئین‌نامه بند (و) تبصره 18 قانون بودجه 1401 پرداخت و گفت: بودجه، انتصابات و ارتقائات و جبران خدمات ابزارهای تنظیم‌گری حوزه بهره‌وری است. 
حمیدرضا صادقی به معرفی چرخه تنظیم‌گری بهره‌وری در کشور پرداخت و به شاخص‌های عمومی و خصوصی بهره‌وری اشاره کرد و بیان داشت: بهره‌وری کل عوامل تولید، بهره‌وری نیروی کار و بهره‌وری سرمایه از شاخص‌های عمومی بهره‌وری است. وی نماگر تعریف شده در اولویت‌دارترین برنامه‌های ارتقای بهره‌وری استانی، تعریف شاخص براساس ظرفیت‌های استان و تعریف شاخص اختصاصی بهبود بهره‌وری برای مسائل اولویت‌دار استان را از شاخص‌های اختصاصی بهره‌وری یاد کرد و به تشریح راهنمای اجرایی ماده5 قاون برنامه ششم توسعه پرداخت. 
حاضرین در دوره آموزشی- توجیهی کمیته‌های بهره‌وری استان‌ها، به طرح سوالات خود پرداختند و در پیش آزمون و پس آزمون این دوره شرکت کردند.

سید محمد جواد عرفانفر

 

دوره آموزشی-توجیهی رابطین بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی استان‌های منطقه8 برگزار شد

https://www.asianews.ir/u/7ae
اخبار مرتبط
یزد - معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، خبر از برآورد رسمی جمعیت شهرستان‌های استان یزد در سال 1400 برای نخستین بار در کشور داد
یزد - مدیر آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان از معرفی برنامه‌های آموزشی سال ۱۴۰۱ کارمندان دولت در استان خبر داد
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید