صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۵ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۲۶
کد خبر: 11250
گزارشگر: 306
۳۳۴
۰
۰
۱
آیت الله سید محمد کاظم مدرسی

یکی از سرمایه های کلان اسلامی و شیعی عاشورای اباعبدالله الحسین است / یکی از قدرتمندترین ابزار نرم برای جمهوری اسلامی ایران رسانه است

یکی از سرمایه های کلان اسلامی و شیعی عاشورای اباعبدالله الحسین است  / یکی از قدرتمندترین ابزار نرم برای جمهوری اسلامی ایران رسانه است
یزد - امام جمعه بخش‌مرکزی گفت : امروز هفتمین روز از ماه محرم الحرام است و یکی از سرمایه های کلان اسلامی و شیعی عاشورای اباعبدالله الحسین است که باید حتما از سرمایه معنوی متعالی در عرصه های مختلف زندگی بشری استفاده شود

آسیانیوز / یزد ؛ آیت الله سیدمحمدکاظم مدرسی در نماز جمعه بخش‌مرکزی یزد که  در روستای احمدآباد مشیر همراه با جمع آوری کمک‌های نقدی و غیر نقدی برای سیل زدگان  برگزار شد نخست به داستانی از حضرت امام حسین (ع ) پرداخت و بیان داشت :  

وی ادامه داد : این سرمایه پیوسته مورد دستبرد و تهاجم قرار گرفته است.شبهه ها ، ابهام ها و بالاخره تردیدها  و تحریف ها همه و همه در مسیر تضعیف این سرمایه است و شکی نیست که این سرمایه ابعاد گوناگونی دارد و عاشورا می خواهد جامعه ای بسازد که  بر برخلاف جوامع غربی روابط انسانی بر ضوابط قانونی ترجیح داشته باشد.

مدرسی گفت : به طور کلی جامعه را می توانیم به دو صورت اداره کنیم 1. قانون 2. روابط انسانی و عاطفی.این موضوع مثل زندگی خانوادگی است اگر قانون به تنهایی بخواهد حاکم باشد، موفق نخواهیم بود و زندگی یک جهنم زاری بیش نخواهد بود و برای عبور از این حالت باید روابط، روابطی سالم و انسانی باشد.

وی ادامه داد : جامعه نیز این چنین است و لذا بر خلاف غربی ها که پیوسته می خواهند با قانون جامعه خود را اداره کنند اسلام بر روابط انسانی در کنار قانون تاکید دارد و هر چند ما قانون را نیاز داریم اما اولویت با اداره جامعه بر مبنای روابط انسانی است.

امام جمعه بخش‌مرکزی یزد گفت :امروز در آمریکا حدود 2 میلیون و 300 هزار زندانی داریم که با وجود همه قوانین سخت گیرانه اما در این زمینه رکورددار هستند و بر این مبنا در این زمینه باید به فرهنگ سیدالشهدا مراجعه کنیم. یکی از حرکات سیدالشهدا (ع) در شب عاشورا این بود که بیعت خود را برداشتند و خوب سوال میشود چرا ایشان بیعت خود را برداشتند؟یکی از جهات این بود که می خواستند بگویند با ضابطه و قانون به سراغ من نیایید و همراه و در رکاب من نباشید.

با تنظیم روابط انسانی با من همراه شوید ، وقتی این چنین شد شخصیتی به نام زهیر که به هر حال در مسیر انحرافی هم قرار داشته است آنقدر شیفته امام حسین می شود که می گوید من دوست دارم دوباره کشته و زنده و دوباره کشته شوم تا صدمرتبه و در رکاب شما باشم و قرآن کریم نیز می فرماید: روابط را باید تقویت کرد.

وی بابیان اینکه : جامعه مهدوی هم جامعه نرمال بلکه ایده آلی است که بر اساس روابط انسانی اداره می شود تصریح داشت :  اصولا احکام الهی هم بر همین پایه است مثل نمازهای جمعه ، نماز جماعت، زکات ، خمس و همه این موارد اگر قانونی هم هست در کنارش قصد قربت هم می خواهد .

مدرسی  در بخش دیگری از سخنان خود به حادثه سیل اخیر پرداخت و بیان داشت : در سیلاب های اخیر کشور حدود 90 نفر را از دست دادیم و خسارت های مالی فراوانی نیز به زیرساخت ها، منازل مسکونی، کسب و کار، سرمایه و زندگی مردم وارد شد و لذا باید در عرصه های مختلف یزد جلسات هماهنگی و اقدامات مسنجم خوبی انجام شد که تقدیر و تشکر می شود از عزیزانی که در این زمینه گره گشا بوده اند.

وی با اظهار تأسف از ضعف انسجام مدیریتی در کلان کشور تأکید کرد : باید در سراسر کشور به شکل جدی و هر چه سریع تر ارتقا مدیریت بحران داشته باشیم. تغییر پیاپی قوانین و شیوه ها معضل دیگر است و حتی این موضوع در استان نیز مشهود بود و دستورالعملی وجود دارد که به مردم ابلاغ می شود شما حق دارید دریچه فاضلاب را برای روان آب ها باز کنید باز یک دستورالعملی بعد از آن می آید که شما حق ندارید این کار را انجام دهید.

مدرسی در ادامه گفت : از یک طرف می گویند حفر چاه برای منازل ممنوع است و از طرف دیگر اعلام می کنند این موضوع جایز و درست است و این موضوعات و تغییرات باید به یک صورتی کنترل شود و به شکل منسجم در این عرصه ها ورد کرد چرا که هرج و مرج و چندایی بحران ها را تشدید می کند.

امام جمعه بخش‌مرکزی یزد گفت : نکته ضعف دیگر اصل قرار دادن راهبردهای عملیاتی است و متاسفانه قبل از بحران نسبت به راهبردهای پیشگیرانه غفلت می شود و پس از اتفاق تازه  می رویم به دنبال راهبردهای عملیاتی بعد از بحران؛ اما اگر کم ترین هزینه ها قبل از بحران انجام می شد ما در حال حاضر چنین مشکلاتی نداشتیم.

این مقام مسئول گفت : این سه میدانی که شهر یزد را نجات داد، میدان امام علی (ع) ، میدان امام حسین (ع)، میدان حضرت ابوالفضل (ع) که هر سه به نام اهل بیت است و معلوم می شود باز هم اهل بیت به فریاد ما رسیدند، اگر به جای این سه میدان سه گود به همین وسعت در مسیر سیلاب ها داشتیم طبعا شهر به میزان کمتری خسارت می دید.

وی با بان اینکه ضعف زیرساخت‌های لازم برای مدیریت شهری و روستایی،از دیگر مشکلات است.ضمن تقدیر و تشکر از همه تلاشگران و گروه های جهادی در جریان سیل اخیرگفت :  از شهرداری خواستاریم که در زمینه مدیریت و کنترل روان آب ها فکری اساسی و زیرساختی بردارند.

مدرسی بیان داشت : موضوع دیگر اینکه باید نسبت به جبران خسارت ها توجه کامل و مداوم تا رسیدگی به همه آسیب دیدگان و مناطق از سیل صورت گیرد.ممکن است دولت اعتبار و بودجه کافی در این زمینه نداشته باشد اما اگر حقوقی که مربوط به خود استان است به استان برگردانند بسیاری از دغدغه ها حل می شود. از حقوقی که از استان به مرکز رفته است حدود هزار و اندی طلب داریم، خوب  اگر این حقوق پرداخت و برگردانده شود بسیار گره گشا بوده و موضوعات  زیادی حل و فصل می شود.

امام جمعه بخش‌مرکزی یزد در بخش پایانی سخنان خود به فرارسیدن روز خبرنگار پرداخت و اظهار داشت : 17 مردادماه شهادت شهید محمود صارمی و روز خبرنگار را پیش رو داریم ، یاد و خاطره این شهید عزیز را  گرامی می داریم و ضمن پاسداشت روز خبرنگار و خداقوت به همه اصحاب رسانه و قلم، به علت تلاقی این روز با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی به بررسی موضوع از این بعد می پردازیم.

در جواب این سوال که می دانید چرا امام حسین به شهادت رسید ؟ یکی از دلایل آن نفوذ رسانه های منحرف در اذهان انسان های عامی و بی بصیرت بود و رسانه خیلی خوب و چشمگیر می تواند هم در جنبه مثبت و هم منفی تاثیر گذار باشد.رسانه ها باید امید آفرینی و نشر خبرهای درست، اطلاع رسانی و جریان سازی برای پیشرفت جوامع را مورد توجه قرار دهند اما هستند برخی در داخل و عمدتا در خارج از کشورکه در مسیر خلاف رسالت حقیقی رسانه حرکت می کنند.

اما چرا سیدالشهدا به شهادت رسید؟شاید بتوان گفت یکی از دلایل مهم آن رسانه های منحرف و مردم بی بصیرت آن زمان بودند و گام اول آنجایی بود که گفتند امام حسین (ع)سر جنگ دارد و در ذهن ها انداختند که امام جنگ طلب، قدرت طلب، خارجی و مخالف آرامش و ثبات اجتماعی است.

این تکنیک برچسب زنی و انگاره سازی منفی جهت انحراف افکار عمومی یکی از نکات بسیار برجسته آن زمان بود و گام دوم مسلم بن عقیل را به واسطه تهدیدات نظامی و رسانه ای تنها گذاشتند و نیز محاصره اقتصادی کردند و همچنین رسانه ها در آن زمان شخصیت سازی رسانه ای کرده و درباره شخصیت عده ای بزرگ نمایی کردند و در این زمینه باید توجه داشت که رسانه در طول تاریخ اثرگذار بوده و می تواند جریان های مختلف را مدیریت کند.

ما امروز نیاز داریم به رسانه های فعال، پویا و امیدوارکننده ای که بتوانند اخبارصحیح را در مقابل جنگ رسانه ای پوشش بدهند و یکی از قدرتمندترین ابزار نرم برای جمهوری اسلامی ایران رسانه است که همه باید رسانه باشیم و از ظرفیت های کارآمد رسانه نیز برای پیشرفت کشور، نظام وخدمت به مردم استفاده کنیم البته این مهم نیازمند زیرساخت های قوی تر است.

سید محمد جواد عرفانفر

یکی از سرمایه های کلان اسلامی و شیعی عاشورای اباعبدالله الحسین است  / یکی از قدرتمندترین ابزار نرم برای جمهوری اسلامی ایران رسانه است ،  آیت الله سیدمحمدکاظم مدرسی امام جمعه بخش‌مرکزی یزد

 

https://www.asianews.ir/u/7pu
اخبار مرتبط
یزد - امام جمعه بخش مرکزی بیان داشت : حوداث تاریخی در ماه ذی الحجه حدود 25 مورد است که مهم ترین آن ها غدیر، مباهله ، ترور پیامبر که در مثل چنین روزی 22 ذی الحجه اتفاق افتاد و مردم و جامعه ممکن است نسبت به این گونه حوادث به دو شکل نگاه کنند، گاهی نگاه گذرا، سطحی و قصه گونه و گاهی هم نگاه تحلیلی، مقایسه ای و درس آموز به این وقایع مهم در تاریخ اسلام داریم
یزد - امام جمعه بخش مرکزی بیان داشت : غدیر یکی از ارکان مهم و برجسته تمدن اسلامی است، تمدنی که می تواند برای سایر تمدن ها در راستای جلوداری جامعه اسلامی با شیوه های مردمی و الهی الگو باشد
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید