صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۹ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۲۹
کد خبر: 11509
گزارشگر: 2
۱۵۱۰
۱
۰
۸
فرصتهای بیشمار فضای آنلاین

۷ تعریف پایه‌ای سایت و کسب و کار اینترنتی که باید بدانید !

۷ تعریف پایه‌ای سایت و کسب و کار اینترنتی که باید بدانید !
مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین تعاریف در زمینه کسب و کار اینترنتی!

به علت فرصتهای بیشمار فضای آنلاین در زمینه افزایش فروش و برندآگاهی، بسیاری از کسب و کارها به دنبال حضور در این فضا هستند. موج دیجیتالی و آنلاین شدن کسب و کارها همزمان با همه‌گیری کرونا شدت گرفت و امروزه حتی با پایان یافتن کرونا، این موج نه تنها فروکش نکرده بلکه شدیدتر هم شده است.
اکثر کسب و کارها، ساده ترین روش حضور در این فضا را انتخاب کرده اند یعنی حضور در شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام. اما به علتهای مختلفی که همه ما می‌دانیم؛ حضور در این شبکه اجتماعی نمی‌تواند پایه‌های مستحکمی را برای کسب و کار آنلاین شما بنا کند زیرا که هر روز باید دغدغه بسته شدن صفحه خود یا مسدود شدن این شبکه اجتماعی را داشته باشید.

اینستاگرام یا وب سایت

راه صحیح‌تر و اصولی‌تر حضور در فضای آنلاین، ایجاد یک سایت و فروشگاه اینترنتی است که بسیاری از افراد به علت اینکه آن را امر پیچیده ای می‌دانند به سراغ آن نمی‌روند!
در حالی که امروزه به کمک سیستم‌های مدیریت محتوایی مثل وردپرس و افزونه های آن مانند ووکامرس ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی از همیشه آسان‌تر و ارزان‌تر شده است.
شاید یک از علت هایی که اکثر افراد به سراغ ساخت سایت و فروشگاه اینترنتی نمی‌روند همین لغات و اصطلاحاتی باشد که در جمله قبل آمدند! لغات به ظاهر سختی که شما را می‌ترساند اما بر خلاف اسم سختشان معانی ساده ‌ای دارند. پس برای شروع چه چیزی بهتر از آشنا شدن با معانی لغات و اصطلاحات وب‌سایت و کسب و کار اینترنتی؟

 

دامنه (Domain) چیست؟

 

برای مشاهده یک وب‌سایت باید IP سروری که سایت در آن میزبانی می‌شود را در اختیار داشته باشید. پس همان‌طور که شماره تلفن همه افراد را حفظ نمی‌کنید چیزی به وجود آمد به اسم نام دامنه. یعنی برای دسترسی به یک سایت به‌جای حفظ کردن یک رشته اعداد، از یک نام دلخواه که صاحب سایت برگزیده است استفاده می‌شود.
برای مثال سایت گوگل به جای استفاده از IP به صورت 72.14.192.0 از دامنه google استفاده می‌کند.

 

هاست (Host) چیست؟

 

همان‌طور که در کامپیوتر نیاز به فضایی است که فایلهای خود را در آن ذخیره کنید یا برنامه‌های مختلف را اجرا نمایید؛ وقتی می‌خواهید یک سایت راه‌اندازی کنید نیاز به فضایی دارید که اطلاعات سایتتان روی آن نگه داری و پردازش شود. این فضا را در اصطلاح هاست (Host) گویند.
معمولاً افرادی که می‌خواهند سایتی راه‌اندازی کنند از خدمات میزبانی وب (هاستینگ) شرکت‌های مختلف استفاده می‌کنند. این شرکت‌ها منابع یک سرور را بین چند مشترک به صورت مساوی تقسیم کرده تا هزینه نهایی برای هر فرد کاهش یابد. همچنین این شرکت‌ها تمام کارهای فنی را انجام داده و لایسنس‌های لازم را خریداری کرده‌اند تا شما دغدغه‌ای از این بابت نداشته باشد.

 

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

 

سیستم‌های مدیریت محتوا برای این به وجود آمدند که نیاز به دانش فنی برنامه‌نویسی برای ساخت وب‌سایت از بین برود تا همه افراد با کمترین دانش فنی بتوانند وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی یا مدیریت کنند.
در واقع تیمی از برنامه نویسان حرفه ای، یک پنل مدیریتی برای ساخت سایت طراحی کرده اند و آن را در اختیار شما می‌گذارند تا بدون نیاز به کد نویسی بتوانید وب‌سایت خود را بسازید!

 

وردپرس (WordPress) چیست؟

وردپرس چیست

وردپرس نام سیستم مدیریت محتوایی است که به‌صورت رایگان و منبع باز در دسترس همه بوده و به‌وسیله آن می‌توانید بدون دانستن حتی یک خط کدنویسی (چه سمت سرور مثل PHP و چه سمت مرورگر مثل HTML یا JavaScript) وب‌سایت اینترنتی خود را راه‌اندازی کنید.
کار با صفحه‌سازهای وردپرس بسیار ساده بوده و تنها با کشیدن و رها کردن المان‌های مختلف در صفحه (مثل متن، تصویر، فرم، ویدئو و…) ظاهر سایت خود را شکل می‌دهید.
از طریق داشبورد مدیریتی وردپرس بدون اینکه یک خط کدنویسی انجام دهید؛ به راحتی می‌توانید مطالب مختلف را نوشته، زمان‌بندی و منتشر کنید. همچنین می‌توانید کاربران سایت خود و نظرات آن‌ها و سفارش‌های فروشگاه خود را مدیریت کنید. وردپرس دارای قالب‌ها و افزونه‌های فراوانی بوده که سایت شما را به یک سایت یا فروشگاه کاملاً حرفه‌ای تبدیل می‌کند.

 

افزونه (Plugin) چست؟

 

سیستم‌های مدیریت محتوا معمولاً برای سبک بودن با یک سری امکانات پایه‌ای قابل نصب هستند و هر شخص بنا به نوع وب‌سایت خود می‌تواند امکاناتی را به آن اضافه کند.
افزونه، برنامه‌های (کدهای آماده) هستند که به سیستم مدیریت محتوای شما اضافه شده و امکاناتی را به آن اضافه می‌کنند. برای مثال افزونه “ووکامرس” یک افزونه وردپرس است که سایت شما را به فروشگاه اینترنتی تبدیل می‌کند.
افزونه‌ها (پلاگین‌ها) در سایت مثل برنامه‌های کامپیوتر و موبایل هستند؛ همان‌طور که در کامپیوتر یا موبایل خود برنامه آنتی ویروس نصب می‌کنید در سایت می‌توانید پلاگینی نصب کنید که امنیت سایتتان بالا رود.
امروزه افزونه‌های رایگان و غیررایگان فراوانی توسط برنامه ‌نویسان حرفه‌ای برای وردپرس نوشته شده است که در کمتر از 5 دقیقه امکاناتی به سایت شما اضافه می‌کنند که شاید برای یک سایت معمولی به زمانی حدود یک ماه کدنویسی نیاز داشته باشد.

 

سئو چیست؟

 

به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، سئو (SEO) گویند. یعنی سایت شما در یک موتور جستجو مثل گوگل در رتبه بالاتر و بهتری نسبت به رقبا نمایش داده شود.
یکی از روش‌های افزایش بازدید سایت شما سئو می‌باشد. اگر گوگل سایت شمارا به رقبا ترجیح بدهد، افراد بیشتری به‌راحتی شمارا در فضای آنلاین پیدا می‌کنند.
برای اینکه در گوگل رتبه بالاتری بگیرید باید یک سری اصول را در سایتتان رعایت کنید و از الگوریتم‌های گوگل پیروی کنید. یعنی معیارهایی که گوگل بر اساس آن سایت‌ها را رتبه‌بندی می‌کند را بشناسید و آنها را رعایت کنید.

 

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست

برای یادگیری این موضوع توصیه می‌کنم مقاله دیجیتال مارکتینگ چیست را در آکادمی بهمنی مطالعه نمایید. اما به طور خلاصه دیجیتال مارکتینگ در لغت به معنای بازاریابی با استفاده از ابزارهای دیجیتال است. یعنی اینکه به کمک فضای دیجیتال و اینترنت بتوانید مخاطبان هدف کسب‌وکارتان را پیدا کرده و آن‌ها را به مشتریان دائمی و وفادار خود تبدیل کنید.
وب‌سایت شما هرچقدر هم خوب طراحی شده باشد باز به‌تنهایی نمی‌تواند برای شما فروشی ایجاد کند. پس باید اصولی را یاد بگیرید تا وب‌سایت خود را از یک کاتالوگ به یک سیستم آنلاین و اتوماتیک فروش و بازاریابی برای کسب‌وکارتان تبدیل کنید.
در واقع وب‌سایت شما بدون استفاده از اصول دیجیتال مارکتینگ هیچ تفاوتی با یک فروشگاه در دل کویر ندارد. شما باید بتوانید افراد مختلفی را به وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی خود بکشانید و آن‌ها را قانع کنید که از شما خرید کنند. این مهارت بدست نمی‌آید جز با یادگیری دیجیتال مارکتینگ!

این بود مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین تعاریف در زمینه کسب و کار اینترنتی! اگر خواهان یادگیری کامل موارد ذکر شده در این مطلب هستید حتماً به آکادمی بهمنی سر بزنید و علاوه بر استفاده از مقالات موجود در دوره های آموزشی رایگان مربوطه شرکت نمایید.

الهام رضاخانی
https://www.asianews.ir/u/7wx
اخبار مرتبط
تیم تحقیقاتی سایت ماهان تیموری: شاید این موضوع را شنیده اید که می گویند صنعت چرخ اقتصاد را می چرخاند، این در حالی است که راه اندازی کسب و کار جدید تولیدی بیش از پیش در ایران رونق گرفته است. درست است که ما در ایران دچار مشکلات اقتصادی شدیدی هستیم، اما این موضوع باعث نشده است تا مانعی برای کارآفرینی افراد شود و شاید با این شرایط سخت ، افرادی هستند که تلاش خود را دو چندان کرده اند تا بتوانند در این مسیر پر پیچ و خم موفق شوند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
علی
۱۴۰۱/۰۷/۱۰
5
0
1

بسیار کاربردی بود این مطلب ممنون از شما


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید