صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۱ / ۰۱:۲۱
کد خبر: 12631
گزارشگر: 213
۵۵۶
۰
۰
۲
گزارش سفر خبرنگار روزنامه آسیا به تاجیکستان/بخش نخست

تاجیکستان؛ دیار یار

تاجیکستان؛ دیار یار
مردم تاجیکستان ایرانیان را هموطن خودشان می پندارند و هرگردشگر ایرانی در این کشور خود را در خانه خویش احساس می‌کند

به گزارش آسیانیوز، حمید دهقان، خبرنگار ارشد روزنامه آسیا در متن سفرنامه ای اش پس از سفر به تاجیکستان این گونه نوشت:

هیچ شادی نیست اندر این جهان بهتر از دیدار روی دوستان
«رودکی»

«این شعر به خط فارسی بر سر در ورودی موزه رودکی در شهر پنج کنت نوشته شده است.»
هواپیمایی بویینگ ۷۳۷ هواپیمایی وارش پس از دو ساعت و سی دقیقه پرواز در ساعت 20:30 به وقت دوشنبه پایتخت تاجیکستان و ساعت ۱۹ به وقت تهران (با توجه به جلو بودن یک ساعت و نیم ساعت تاجیکستان) به آرامی در فرودگاه بین المللی شهر دوشنبه به زمین نشست.

هنگام پیاده شدن از هواپیما سه نفر از سازمان گردشگری تاجیکستان از من استقبال کردند در سالن VIP پس از انجام کار های مربوط به گذرنامه و تحویل ساک مرا به هتل سرنا(Serena) یک هتل پنج ستاره زیبا در خیابان رودکی بهترین مکان شهر بردند. کارهای پذیرش هتل را انجام دادند و پس از تحویل اتاق ۵۰۱ در طبقه پنجم رفتند قرار شد فردا صبح یک راهنما از طرف سازمان بیاید و طبق برنامه تنظیم شده مرا برای گردش در شهر دوشنبه و دیدن چند مکان همراهی کند.

در نخستین روز اقامتم در شهر دوشنبه به دیدار آقای تاج الدین جوره زاده رئیس سازمان توسعه گردشگری تاجیکستان رفتم که هم دعوت کننده هم به همراه دو معاون کوشنده و گروه راهنمایان مجرب سازمان یک هفته میزبان من بودند.

رئیس سازمان گردشگری در این دیدارگفت: این سازمان در سال ۲۰۱۷ تشکیل شده و به دنبال اعلام سال ۲۰۱۸ از سوی جناب امامعلی رحمان رئیس جمهوری به عنوان سال توسعه گردشگری صنعت توریسم در اولویت برنامه های دولت تاجیکستان قرار گرفت در سال ۲۰۱۹ یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر گردشگر از کشورهای جهان به تاجیکستان سفر کردند در روزگار شیوع بیماری کوید با اینکه تاجیکستان از جمله کشورهای کمتر آسیب دیده بود.

با این حال بیماری کرونا در توریسم کشور ما هم تاثیر گذاشت با بهبود اوضاع در نه ماه گذشته سال جاری ما بیش از ۷۰۰ هزار نفر توریست داشتیم.

رئیس سازمان آنگاه به بیان جاذبه ‌های توریستی کشور پرداخت و گفت: آثار تاریخی و فرهنگی از دوران هخامنشی تا کنون مانند شهر افسانه ای سَرزم با قدمت ۵ هزار و پانصد سال، آثاری در مناطق پنجیکنت و کولاب مانند آرامگاه سید علی همدانی، منطقه درخشان، کوهسار های مورد علاقه کوهنوردان جهان، قله ۷۴۹۵ متری اسماعیل سامانی.

طبیعت سحرانگیز پارک های وحوش با پرندگان و حیوان های، نادر مانند بز شاخ پیچ و گوسفند معروف به گوسفند مارکوپولو که در سال تنها کمتر از ۱۰راس از آنها با مجوزهای ۵۰ هزار و ۳۰ هزار دلاری اجازه شکار دارند، پارک های سرسبز و خرم چشمه ها و آبشارهای چشم انداز خیابان های وسیع با منظره شهری دلپذیر با نور پردازی های زیبای هنرمندانه در کنار همه این ها و بیشتر، آداب و رسوم نیاکان و بر پایی جشن هایی که نشان دهنده اصالت مردمان تاجیک است.

تاجیکستان

مانند جشن نوروز و پریدن دامادها از روی آتش در شب عروسی برای پاکیزه ساختن وجود خویش، همچنین شیرین سخنی و مهمان نوازی پرآوازه تاجیکان، بازارها و شاپینگ سنتر های فراوان با برندهای مورد پسند گردشگران با قیمت های مناسب، رضایت همه میهمانان را جلب می کند و آنان را با خاطره های خوش و به یادماندنی روانه کشورشان می کند.

آقای جوره زاده به اهمیت گسترش روابط دوستی مردم دو کشور ایران و تاجیکستان از دیدگاه دولت و مردم تاجیکستان اشاره کرد و گفت: مردم تاجیکستان ایرانیان را هموطن خودشان می پندارند و هرگردشگر ایرانی در این کشور خود را در خانه خویش احساس می‌کند.

خوشبختانه با سفر رئیس جمهور تاجیکستان به ایران و سفر روسای جمهوری اسلامی ایران به تاجیکستان در جریان برگزاری نشست های سازمان همکاری شانگهای روابط دو کشور گرمتر شده که گسترش هم پیدا می کند مسلماً این اتفاق در موضوع گردشگری نیز موثر خواهد بود.

وی افزود: با بودن سفیری بسیار علاقه مند به توسعه روابط سیاسی و فرهنگی ایران و تاجیکستان مانند آقای نظام الدین زاهدی رونق گردشگری هم جریان دارد. اکنون در ایران علاوه بر دریافت ویزای الکترونیکی به متقاضیان سفر به تاجیکستان در کنسولگری تاجیکستان در ایران یک روزه ویزا داده می شود هر هفته دو پرواز روزهای یکشنبه و پنجشنبه از تهران مشهد با هواپیمای وارش انجام می شود امیدوارم با نزدیک شدن به جشن های نوروزی بر تعداد پروازها هم افزوده شود.

کاخ نوروز
پس از دیدار با رئیس مهربان سازمان توسعه گردشگری به دیدار از کاخ شکوهمند نوروز رفتم. با هماهنگی که با سازمان گردشگری شده بود خانم برنا راهنمای کاخ به استقبال آمد. ورود به کاخ نوروز هر بیننده ای را حیرت زده می کند و عظمت کاخ نخستین چیزی است که مشاهده می شود.

خانم برنامه می گوید: بنای کاخ از سال ۲۰۰۹ در محل سابق شوراها آغاز و در ۲۰۱۴ با کوشش معماران و هنرمندان برجسته تاجیکستان در مدت پنج سال ، با حضور ریاست جمهوری و سایر مقامات گشایش یافت این کاخ با ۴۰ هزار متر مربع آثار کاردستی هنرمندان تزیین شده است در ها با چوب گردو وسقف ها آیینه کاری است.

تالار ارژنگ
این تالار با ۳۰۰ متر مربع سنگ های گرانبهای استخراج شده از معادن کشور مانند سنگ های مرمر لاجوردی با آثاری توسط هنرمندان از اشعار فردوسی، حافظ، سعدی، خیام و همه کاردستی و با رنگ های طبیعی سرتاسر دیوارهای تالار را پوشانده‌اند. ستون‌های تالار چوب سدر است هنگامی که یک ایرانی وارد این تالار می شود در برابر آثار هنری با شعر های فارسی به هم وطن بودن خود با تاجیک ها اطمینان می‌یابد.

تالار زر اندوز
در بنای تالار زر اندوز که اکنون محل برگزاری اجلاس سران کشورهای جهان هم هست، زرورق ۲۴ عیار طلای ناب استفاده شده است و لوستر شش تن و ۷۰۰ کیلویی آن بیننده را دچار حیرت می کند.

تالار گلستان
در این کاخ هزار مترمربع آثاری با هنرهای دستی آفریده شده است این تالار ستون ندارد و چوب های به کار برده شده دراطراف تالار بدون میخ آهنی بوده و فقط از میخ های چوبی استفاده شده است.

پشت کاخ نوروزی با دریاچه مصنوعی منظره بدیعی دارد و عروس و دامادها آن را بهترین مکان و لوکیشن برای عکسبرداری ها و فیلمبرداری های یادگاری خود انتخاب می‌کنند.

کاخ نوروز همچنین دارای سالن های سینما بیلیارد، بولینگ، یک چایخانه سنتی و ملی دارد که مورد استفاده همه شهروندان و گردشگرانی که به شهر دوشنبه پایتخت زیبای تاجیکستان سفر می کنند داشتن چنین کاخی با تالار های باشکوه واقعا سبب افتخار هر کشوری است./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/8rm
اخبار مرتبط
«یلدا / چله» به‌عنوان نوزدهمین عنصر میراث‌فرهنگی ناملموس کشورمان مشترک با افغانستان به ثبت جهانی رسید؛ همچنین «نواختن عود» نیز در پرونده‌ای مشترک، به نام ایران و سوریه ثبت جهانی شد.
یزد _ رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری از برگزاری اولین رویداد ملی ارائه نیاز‌های فناورانه گردشگری شهری در استان خبر داد
در اینجا قصد داریم به معرفی هتل آسمان بپردازیم و شما را با این هتل محبوب آشنا کنیم.
در یکی از تورهای حیاط وحش آفریقا به مقصد کنیا یک مسافر متفاوت وجود داشت؛ متفاوت از لحاظ دیدگاه به زندگی.
به دنبال پیشینه نامه نگاری های سازمان هایی از قبیل محیط زیست و اجرای احکام قوه قضائیه و درج گزارش «آسیانیوز» در خصوص غیر قانونی بودن خلع ید محوطه گردشگری چالدره، هفته گذشته برگزاری مزایده چالدره موقتا متوقف شد، ولی جای تعجب است که چرا اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندارن-نوشهر برمزایده گذاشتن این پارک جنگلی در شمال ایران پای می کوبد؟
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید