صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۷ دی ۱۳۹۸ / ۱۷:۲۶
کد خبر: 1298
گزارشگر: 49
۷۶۶
۰
۰
۰

بازار هیجان زده

پس از شهادت سردار سلیمانی،بازارهای مالی چه در ایران و چه در سایر کشورها با تغییرات قابل ملاحظه ای روبرو شد
از افزایش قیمت نفت جهانی و افزایش قیمت طلای جهانی، افت شاخص بازار سهام آسیا و افت قیمت دلار جهانی تا افزایش قیمت دلار و طلا در ایران و سقوط شاخص کل بورس همگی نشان داد که بازار همچنان هیجانی است اما باید منتظر بود و دید که اثرات گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام در بازار داخلی و‌خارجی چه خواهد بود؟
متاسفانه اکنون اقتصاد ما در شرایطی است که سیل نقدینگی به سمت بازار طلا و ارز و کمتر به سوی مسکن سوق داده می شود و باید منتظر بود و دید که واکنش بازار  با اجرای گام پنجم نسبت به قیمت دلار و طلا صعودی است یا خیر؟
آیا تحریم های فعلی شدیدتر می شود؟ آیا FATF تصویب می شود یا خیر ؟
آیا مشکل اقتصاد ایران بی نظمی بازار و هیجانی شدن آن در پی وقوع اتفاقات خاص است یا مشکل اصلی آن نقدینگی فراوانی است که دولت نتوانسته است از آن جهت سرمایه گذاری در بخش های مولد استفاده نماید.
نباید فراموش کرد که بازار مالی و سرمایه در ایران در سال های اخیر با فراز و نشیب های زیادی در ابعاد مختلف اقتصادی و سیاسی مواجه بوده است  ولی  شهادت سردار سلیمانی یکی از پر رنگ ترین مسائل تاکنون بوده است و قطع به یقین التهاب چند روز گذشته نیز به صورت گذرا و موقت خواهد بود اما آنچه که مهم است این است که دولت می بایست با پیش بینی سیاست های مالی از این لحظه به بعد با دقت بیشتری تغییرات جهانی را رصد نماید چرا که یک حس نگرانی و صبر و انتظار در کلیه بازار‌ها حاکم شده است. کسی نمی‌داند رفتار ایران چه خواهد بود؟
حال انکه بسیاری از تحلیلگران اقتصادی امیدوار بودند که سال ۲۰۲۰ شاهد کاهش تنش‌های ژئوپلتیک در خاورمیانه و شمال آفریقا باشند، اما همگی امید‌های خود را در دومین روز سال بر باد رفته دیدند و گویا سال ۲۰۲۰ همچنان سال تنش‌های بالای ژئوپلتیک خواهد بود.
 
شیرین نوری
https://www.asianews.ir/u/1ud
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید