صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۶ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۶:۳۰
کد خبر: 13219
گزارشگر: 213
۲۳۱۴
۰
۰
۲
با اعلام بانک مرکزی

خرید دلار از بانک های دولتی ارزان تر است؟

خرید دلار از بانک های دولتی ارزان تر است؟
با اعلام بانک مرکزی شعب بانک‌های منتخب دولتی نسبت به‌ فروش ارز اقدام می‌کنند.

به گزارش آسیانیوز، طبق اعلام بانک مرکزی، از روز شنبه هشتم بهمن علاوه بر صرافی‌های مجاز، شعب منتخب بانک‌های ملی ایران، ملت، تجارت، سپه و صادرات ایران نسبت به فروش ارز در سرفصل تأمین نیازهای ضروری در سقف معادل ۵۰۰۰ یورو اقدام خواهند کرد.

به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، در جهت تسهیل تأمین تقاضای ارز به‌صورت اسکناس در سرفصل «تأمین نیازهای ضروری (کد 56)»، شعب منتخب بانک‌های فوق با شرایط زیر نسبت به‌ فروش ارز به صورت اسکناس اقدام می‌کنند:

1- فروش ارز (اسکناس) به متقاضیان، حداکثر به مبلغ 5.000 یورو یا معادل آن به دلار به نرخ اعلامی در پایگاه مدیریت بازار متشکل معاملات ارز ایران به نشانی www.ice.ir تحت عنوان «آخرین نرخ» مجاز است.

-----------

بیشتر بخوانید

قیمت نجومی کارت ملی برای خرید دلار
----------------------------
2- فروش ارز به‌صورت اسکناس در سرفصل «تأمین نیازهای ضروری (کد 56)» صرفاً به اشخاص حقیقی ایرانی بالای 18 سال و اشخاص حقوقی مقیم (به استثنای بانک‌ها و صرافی‌ها) امکان‌پذیر است.

3- تأمین ارز از محل منابع داخلی آن بانک، بازار متشکل معاملات ارزی و اسکناس خریداری شده بابت «تأمین نیازهای ضروری (کد 56)» مجاز است.

‌خرید ارز به صورت اسکناس از اشخاص حقیقی و حقوقی پس از احراز هویت مشتری حسب مقررات ابلاغی، تا سقف 10 هزار یورو یا معادل آن به دلار با ثبت در سامانه نظارت ارز (سنا) تحت سرفصل «تأمین نیازهای ضروری (کد 56)» با نرخ توافقی طرفین مجاز است. مبالغ ارزی بالاتر از 10 هزار یورو یا معادل آن به سایرارزها با ارایه اظهارنامه در مبادی رسمی به شعب‏/باجه‌های ارزی بانک ملی ایران به‌فروش می‌رسد.

درصورت نیاز، تأمین ارز مربوطه توسط این بانک نیز انجام خواهد شد. در این ارتباط مقتضی است هماهنگی لازم را با اداره پایش بازار ارز این بانک به‌عمل آورند.

-----------------

بیشتر بخوانید

چه چیزی دلار را گران تر می کند؛ تحریم‌های جدید اروپا یا بالا رفتن تورم؟

-------------------------------


4- فروش ارز از تاریخ 1401/11/08 تا اطلاع ثانوی با ارائه کارت ملی اشخاص حقیقی‏/کارت بازرگانی اشخاص حقوقی و کارت ملی نماینده اشخاص حقوقی متقاضی امکان‌پذیر است.

همچنین شناسایی مشتری باید حسب ضوابط ابلاغی این بانک صورت پذیرد و علاوه بر ضوابط مذکور، فروش ارز صرفاً از طریق پرداخت معادل ریالی با کارت بانکی یا از طریق حساب بانکی به نام متقاضی و استعلام شماره تلفن همراه به نام متقاضی از سامانه شاهکار امکان‌پذیر است.

5- آن بانک مکلف است قبل از فروش ارز، نسبت به ثبت مشخصات متقاضی (شماره ملی) در “سامانه نظارت ارز (سنا)” تحت عنوان «تأمین نیازهای ضروری (کد 56)» اقدام نموده و پس از اخذ تأییدیه از سامانه سنا، نسبت به فروش ارز به متقاضی اقدام کند.(فارس)

این در حالی است که چندی پیش همزمان با افزایش قیمت دلار آزاد و حفظ فاصله آن با دلار دولتی، قیمت اجاره کارت ملی نیز افزایش پیدا کرد

با وجود آنکه دولت تلاش کرده بود در کنار سرکوب قیمت دلار، با ایجاد محدودیت‌هایی نظیر قطع یارانه صاحبان کارت ملی، افراد را از ورود به این بازار جدید دلالی منع کند.

از سوی دیگر به اعتقاد برخی کارشناسان، قیمت دلار در بلند مدت تابعی از نقدینگی و تورم است افزود: در کوتاه مدت، بازارساز با عرضه یا عدم عرضه به بازار جهت می‌دهد و در بلند مدت نرخ ارز، تابع نقدینگی و تورم است. بنابراین صرفا تحریم یا تغییری در تحریم‌ها اثر ملموس بر بازار سرمایه ندارد./

پروانه توکلی
https://www.asianews.ir/u/97l
اخبار مرتبط
دولت با هدف کنترل نرخ ارز اقدام به فروش دلارهایی با نرخ پایین‌تر از بازار تحت عناوین مختلف کرده و همین اقدام، موجب ایجاد بازار دلالی جدیدی شده است.
در حالی که روز گذشته اتحادیه اروپا سپاه را وارد لیست تحریم‌های جدید خود کرد، وضعیت تعلیق شدن برجام نیز سبب شده تا بازاها نسبت به آن واکنش هایی در روزهای اخیر و آینده نشان دهند.
یک کارشناس گفت: نرخ ارز، تابع نقدینگی و تورم در کشور است.
بانک جهانی پیش‌بینی رشد تولید ناخالص ایران در ۲۰۲۳ را نیم واحد درصد نسبت به گزارش قبلی خود کاهش داده است که علت اصلی آن کاهش رشد اقتصادی شرکای تجاری کلیدی و رقابت صادراتی جدید با نفت تخفیفی روسیه ذکر شده است.
قیمت نفت پس از بازگشایی مرزهای چین به روی مسافران که چشم انداز تقاضا برای سوخت را بهبود بخشید افزایش یافت.
رئیس اتاق بازرگانی با بیان اینکه نرخ دلار سیاسی شده است، گفت: اقتصاد ایران از زنجیره ارزش جهانی در حال حذف شدن، است و این موضوع خطر بسیار بزرگی است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید