صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۸ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۲
کد خبر: 13661
گزارشگر: 213
۸۱۳
۰
۰
۵
برپایی همایش گفت و گوهای فرهنگی ایران و لهستان

بزرگترین مواجهه ایرانی ها با غربی ها/دوستی شهروندان ایرانی و لهستانی؛ صرفنظر از حکومت ها!

بزرگترین مواجهه ایرانی ها با غربی ها/دوستی شهروندان ایرانی و لهستانی؛ صرفنظر از حکومت ها!
کارسناسان در همایشی به بهانه «هشتادمین سالگرد مهاجرت لهستانی ها به ایران» تاکید کردند که ورود مهاجران لهستانی بزرگترین مواجهه ایرانیان با غرب بود و روابط دو ملت ایران و لهستان صرفنظر از اینکه چه حکومت هایی بر سر کار بوده اند، دوستانه بوده است.

به گزارش آسیانیوز، همایش بین المللی گفت و گوهای فرهنگی ایران و لهستان(در جست و جوی خانه دوم؛ به مناسبت هشتادمین سالگرد مهاجرت لهستانی به ایران در جنگ جهانی دوم)، عصر روز گذشته،7 اسفند در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد.

برنامه های این همایش شامل نشست افتتاحیه، نشست علمی، رونمایی از کتاب «اصفهان؛ شهر کودکان لهستانی»، افتتاح نمایشگاه عکس در خصوص رویدادهای تاریخی و اجتماعی لهستان، و نمایش فیلم «وقتی که من نبودم»(زندگی هلن استلماخ، کارگردان محمدتقی یازرلو) بود.

در ابتدای این همایش جمال کامیاب، مدیر کل اروپا و آمریکای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در خصوص توسعه روابط ایران و کشورهای اروپایی به بیان توضیحاتی پرداخت.

پروانه توکلی خبرنگار

سپس عابد اکبری،مدیر موسسه مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران، با مرور مقاله ای با عنوان ما مهمان نواز جهانشمول کانتی... و با اشاره به اینکه بخش عمده این مقاله مربوط به موضوعات ایران و لهستان است، گفت: بخشی از رئوس مقاله در خصوص رساله کانت و شرط بین دولت با ملت و تعامل ملت با ملت، براساس نظر کانت که مهمان نوازی جهانشمول را مطرح کرد، است.

اصفهان شهری برای کودکان لهستانی

وی افزود: بر این اساس شهروندان کشورها به چشم دشمن به یکدیگر نگاه نمی کنند و سعی می کنند به یکدیگر احترام بگذارند . به قول ابن خلدون این مساله در رسوبات تاریخ ریشه دارد و اینکه ما همواره با مهاجمین هم رفتار دوستانه ای داشته ایم.

اکبری همچنین با توضیحاتی درباره اتفاقاتی که در نتیجه مهاجرت لهستانی برای و ایرانی ها رخ داد، اظهار داشت: در واقع ورود مهاجران لهستانی بزرگترین مواجهه ایرانیان با غرب بود و موضوع دیگر مهمان نوازی ایرانیان در نظر لهستانی ها بوده است که روایات متفاوتی را در این باره داشته اند.

 همچنین در ادامه علی اقبالی زارع، مدیر اوراسیا و اروپای شرقی و دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت خارجه، به موضوعت درگیر در خصوص روابط ایران و لهستان اشاره کرد و گفت: دو کشور باید از روابط فرهنگی میان یکدیگر نهایت استفاده را ببرند و مساله مهم دیگر آنکه روابط دو ملت ایران و لهستان صرفنظر از اینکه چه حکومت هایی بر سر کار بوده اند، قابل قبول و دوستانه بوده است.

وی ادامه داد: همچنین استقبال ایرانی ها از مهاجران لهستان نمونه ای از صلح دوستی مردم ایران بوده است.
اقبالی خاطرنشان کرد: همواره برای کشورها، عواملی برای دوستی و دشمنی وجود داشته است، ولی این مهاجرت نقطه اشتراک و ارتباطی میان دو ملتی که از هم دور بودند ایجاد کند که باید از این فرصت برای گسترش روابط بین دو کشور استفاده شود.

مهاجرت لهستانی ها به اصفهان

در مراسم افتتاحیه این همایش مجید منتظر ظهوری، رئیس باغ موزه نگارستان، مهدی فدایی مهربانی، رئیس همایش و عضو هیات علمی دانشگاه تهران و ماچئی فایوکوفسکی، سفیر جمهوری لهستان در ایران حضور داشتند./

پروانه توکلی
https://www.asianews.ir/u/9ju
اخبار مرتبط
به گفته سفارت لهستان در تهران، برخی رسانه‌های ایرانی اخیرا گزارش‌هایی درباره ادعای موارد بدرفتاری و تبعیض علیه گروه هایی از افرادی که از جنگ اوکراین فرار کرده و به لهستان پناهنده شده‌اند، منتشر کرده‌اند؛ در حالی که در بیانیه این سفارت آمده که چنین ادعاهایی منعکس کننده وضعیت موجود نیست.
در حالی که در هفته‌های گذشته گزارش‌هایی از کمبود واکسن‌های خارجی از جمله آسترازنکا در ایران و تمایل بسیاری از شهروندان برای استفاده از این واکسن‌ها منتشر شد،.سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت ایران می‌گوید ۸۲۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا به کشور لهستان عودت داده خواهد شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید