صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۹:۱۲
کد خبر: 8360
گزارشگر: 213
۵۷۵
۰
۰
۴
آسترازنکا پس داده شد

فقر «واکسن معتبر» در ایران و برگرداندن محموله خارجی به لهستان!

فقر «واکسن معتبر» در ایران و برگرداندن محموله خارجی به لهستان!
در حالی که در هفته‌های گذشته گزارش‌هایی از کمبود واکسن‌های خارجی از جمله آسترازنکا در ایران و تمایل بسیاری از شهروندان برای استفاده از این واکسن‌ها منتشر شد،.سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت ایران می‌گوید ۸۲۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا به کشور لهستان عودت داده خواهد شد.

به گزارش آسیانیوز، محمد هاشمی، سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت ایران می‌گوید ۸۲۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا که از «مبدا آمریکا» به ایران ارسال شده بود، به کشور لهستان عودت داده خواهد شد.

او گفته است این واکسن‌ها توسط لهستان به ایران اهدا شده بود ولی چون از «منابع مورد تأیید» حکومت ایران نبوده، بازگشت خورده‌اند.

-----------

بیشتر بخوانید

کمک یک میلیون پوندی بریتانیا برای حمایت از پناهندگان افغانستانی در ایران

-------------------------------------------------

رهبر انقلاب پیش از این واردات هرگونه واکسن آمریکایی و بریتانیایی را ممنوع اعلام کرده بود. مقام‌های حکومت پس از بازتاب منفی گسترده این دستور اعلام کردند که اگر واکسن‌های تولیدی آمریکا و بریتانیا در کشور دیگری تولید شده باشند و مبدا آنها این دو کشور نباشند، می‌توانند وارد شوند.

دولت لهستان تاکنون دو میلیون واکسن کرونا به ایران اهدا کرده است که بر اساس گزارش‌های قبلی قرار بود که این واکسن‌ها برای واکسیناسیون پناهندگان افغان ساکن ایران استفاده شوند.

واکسن‌های آسترازنکا در حالی عودت داده شده‌اند که در هفته‌های گذشته گزارش‌هایی از کمبود واکسن‌های خارجی از جمله آسترازنکا در ایران و تمایل بسیاری از شهروندان برای استفاده از این واکسن‌ها منتشر شده بود.

مسوولان در ایران از اواسط دی‌ماه امسال اعلام کردند که برای واکسیناسیون عمومی متکی به تولید داخلی هستند و واکسن خارجی وارد نمی‌کنند.

این در حالی است که سه شنبه 25 ژانویه 2022 (5 بهمن 1400) دومین محموله یک میلیون دوزی واکسن کووید19 آسترازنکا که از سوی دولت لهستان به جمهوری اسلامی ایران اهدا شده بود، وارد فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران شد. این واکسن‌ها با کمک کمیسیون اروپا و براساس یک توافق دوجانبه به ایران ارسال شدند.


این در حالی است که این محموله به منظور حمایت از پویش واکسیناسیون پناهندگان افغان ساکن ایران اهدا شده بود.

از اهداف این برنامه، پیشبرد برنامه ملی واکسیناسیون جهت کاهش وضعیت اضطراری در خصوص جمعیت ایران نیز هست. در واقع اهدای این محموله، بیانگر مشارکت لهستان در مسئولیتی بین المللی است ونشان می دهد لهستان آمادگی آن را دارد تا جهت مقابله با همه گیری به کشورهایی که میزبان تعداد زیادی از پناهندگان هستند، کمک کند.

پیش از این، در تاریخ 16 اکتبر 2021 (24 مهر 1400) ایران اولین محموله شامل یک میلیون دوز واکسن آسترازنکای اهدا شده از سوی لهستان را جهت حمایت از پویش ملی واکسیناسیون خود و به نشانه همبستگی با مردم ایران دریافت کرد. این محموله دوم، تعداد کل واکسن‌های اهدایی از طرف لهستان را به ۲ میلیون دوز می رساند 

https://www.asianews.ir/u/5jl
اخبار مرتبط
همچنانکه برخی از مردم ایران برای دریافت آسترازنکا اصرار دارند؛ گفته های ضد و نقیضی نیز مبنی بر عوارض این واکسن و خطراتی درباره آن وجود دارد که افکار عمومی را تحت الشعاع قرار داده است؛ در این باره برخی پزشکان و کارشناسان اظهار نظرهایی دارند.
دومین محموله یک میلیون دوزی واکسن آسترازنکا که از سوی دولت لهستان به منظور حمایت از پویش واکسیناسیون پناهندگان افغان ساکن ایران به جمهوری اسلامی اهدا شد، به کشور رسید.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور درباره ضرورت تزریق واکسن آسترازنکا و واکسن های دیگر توضیحاتی را ارایه کرد.
شرکت آسترازنکا می‌گوید که براساس مطالعات آزمایشگاهی مشاهده کرده است که با تزریق دوز سوم آسترازنکا سطح پادتن‌ها علیه سویه اومیکرون «به میزان قابل توجهی» افزایش می یابد.
همچنانکه شهردار لندن میزان گسترش سویه اومیکرون در پایتخت کشورش را یک واقعه خواند؛ تحقیقات پژوهشی پزشکی آلمان نیز نشان می‌دهد که قابلیت پادتن‌های ایجادشده با واکسن‌های فایزر بیونتک، مدرنا و آکسفورد زنکا در مقابل سویه اومیکرون به‌گونه‌ای چشمگیر کاهش یافته است و به ساختن واکسن مخصوص اومیکرن نیاز مبرم وجود دارد.
آن دسته از افرادی که پس از دریافت دوز اول این واکسن، عوارض شدیدی را بروز داده‌اند. بهتر است دوز دوم از واکسن آسترازنکا را دریافت نکنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید