صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۸:۱۴
کد خبر: 13689
گزارشگر: 213
۱۰۱۲
۱
۰
۲
ادامه اخبار ضد و نقیض درباره وارد کردن خودروهای خارجی به کشور

مشکل تحویل خودروهای وارداتی/زمان دریافت خودروها قرعه کشی می شود؟

مشکل تحویل خودروهای وارداتی/زمان دریافت خودروها قرعه کشی می شود؟
اگرچه قرار است خودروهای وارداتی وارد بازار شوند، ولی گویا دولت بنا را بر این گذاشته تا بعد از بلوکه کردن میلیاردها تومان از نقدینگی در دست مردم، تازه تصمیم گیری شود که خودرو به چه کسانی داده شود.

به گزارش آسیانیوز، اگرچه امروز آخرین روز ثبت نام خودروهای وارداتی است اما ابهامات مرتبط با اجرای این طرح هنوز به صورت کامل برطرف نشده و گویا دولت بنا را بر این گذاشته تا بعد از بلوکه کردن میلیاردها تومان از نقدینگی در دست مردم، تازه تصمیم گیری شود که خودرو به چه کسانی داده شود؛ شاید هم باز لاتاری خودرویی این بار برای وارداتی ها در کار باشد.

اقتصادآنلاین نوشت: بازار خودرو مخالفت عجیبی با ساماندهی دارد.

تا این جای کار این بازار در مقابل طرح های مختلف دولت برای ساماندهی بازار با ابزارهای مختلفی از برگزاری قرعه کشی و اختصاص خودرو برای مادران دارای دو فرزند به بالا گرفته تا فروش خودرو در بورس مقاومت کرده و رام نشده است؛ حالا هم که اگرچه قرار است خودروهای وارداتی وارد بازار شوند، اما همچنان قیمت خودروهای داخلی رو به رشد هستند و ماراتنی را برای افزایش قیمت آغاز کرده اند.

در این میان البته دلالان هم دست به کار هستند و قیمتها را به دست دارند و حتما در حوزه خودروهای وارداتی هم دخالت خواهند کرد؛ اما باید به این نکته هم توجه داشت که سیاست های دولت نیز بی تاثیر نبوده اند؛ به خصوص اینکه مشخص نبودن سیاست های تحویل خودروهای وارداتی و زمان آن نیز بی تاثیر نبوده و این ابهام را بیشتر کرده است.

بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته از سوی وزارت صمت، زمان تحویل خودروها عمدتا سه ماهه است؛ به این معنا که ۹۰ درصد تحویل ها سه ماهه، ۵ درصد آن تحویل فوری و ۵ درصد آن هم شش ماهه است. علت این زمان بندی ها به دلیل تولید، ترخیص و انجام سایر مقدمات است تا بتوان خودروها را تحویل داد. بر این اساس، عرضه ۱۰۰ هزار خودرو تا آخر سال انجام می شود.

-----------------

بیشتر بخوانید

پیش فروش خودروهای وارداتی؛ قانونی یا غیر قانونی/آیا خودروی وارداتی وجود خارجی دارد؟
--------------------------------
حالا تحویل هم خود یک مساله است چرا به گفته مقامات وزارت صمت، بورس کالا زیر بار ریسک زمان تحویل نمی‌رود؛ چرا که گفته مقامات این وزارتخانه، به هرحال باید بورس این آمادگی و پذیرش ریسک را داشته باشد.

حالا خبرها از وزارت صمت هم حکایت از آن دارد که زمان دریافت خودروها هم قرار است قرعه کشی شود که این خود یک لاتاری دیگر است که اجازه می دهد آن کسانی که خوش شانس تر هستند یا با دخالت برخی از عوامل می توانن از خوش شانسی بیشتری برخوردار باشند، حتما از سود بیشتری برخوردار خواهند شد.

در این میان کارشناسان بر این باورند که بساط سیستم لاتاری یا همان قرعه کشی ها حتی در مورد زمان قرعه کشی ها هم نباید گسترده شود و باید اجازه داده شود هر فردی که مبلغ بالاتری پرداخت می کند خودروی خود را زودتر دریافت کند. این در حالی است که خود دولت اعلام کرده که می خواهد بساط قرعه کشی را جمع کند و اعتقادی به ادامه آن ندارد؛ اما حالا دارد دوباره آن را برای خودروهای وارداتی تکرار می‌کند.

به هر حال درباره شیوه جدیدی که وزارت صمت برای عرضه خودروهای وارداتی در پیش گرفته ابهاماتی به‌وجود آمده است؛ به این معنا که پیش از این قرار بود خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه شود و عرضه‌های اخیر در بورس کالا با قیمت‌هایی پایین‌تر از بازار آزاد، بشارت‌دهنده تعدیل قیمت‌ها پس از عرضه خودروهای وارداتی در بورس بود. با این حال به نظر می‌رسد وزارت صمت به همان شیوه قرعه‌کشی برگشته است؛ از طرفی با توجه به مبلغ قابل توجه ۵۰۰ میلیون تومانی که باید بلوکه شود و مدت زمان بلوکه شدن و مبلغ مابه‌التفاوتی که باید در فاصله‌ای کوتاه تأمین شود، به نظر می‌رسد مخاطبان طرح جدید، بیشتر نمایشگاه‌داران و دلالان هستند و مردم عادی سهمی ندارند.

---------------

بیشتر بخوانید

بزرگ‌ترین پیش فروش ایران خودرو در اسفندماه/ثبت نام و عرضه انبوه خودرو بدون قرعه کشی

----------------------------------


علاوه‌ بر این همان مشکلاتی که در گذشته درباره قرعه‌کشی خودروهای داخلی وجود داشت هم احتمالا این‌بار درباره خودروهای وارداتی برخواهد گشت. در این بین، جمع شدن نقدینگی بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان از کف بازار را می‌توان به عنوان مهم‌ترین مزیت مورد نظر طراحان شیوه جدید برشمرد
. اما به نظر می‌رسد ابهامات پیرامون طرح جدید وزارت صمت بسیار است و باید شفاف‌‌سازی بیشتری در این زمینه صورت بگیرد./

https://www.asianews.ir/u/9kn
اخبار مرتبط
در حالی که وزارت صمت گفت با توجه به شرایط تحریم فعلاً نمی‌توانند اطلاعات دقیق خودروهای خارجی را اعلام کند، بلوکه‌کردن ۵۰ هزار میلیارد تومان برای خودروهای وارداتی که هنوز وجود خارجی ندارند، می تواند آخرین نقشه برای سرمایه مشتریانی باشد که سال‌هاست منتظر خرید خودروی خارجی بودند!ر
حمل خودرو و خودروبر، دو مفهومی هستند که برای جابجایی خودروها از محل به مقصد استفاده می‌شوند. در این مقاله، به بررسی این دو مفهوم و تفاوت‌های آن‌ها می‌پردازیم.
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت از فروش یکپارچه انواع خودرو‌های داخلی از روز چهارشنبه ۱۰ اسفند ماه خبر داد.
ثبت‌نام خودروهای وارداتی از امروز؛ شنبه ۶ اسفند ماه آغاز می‌شود و تعداد خودروهایی که عرضه خواهد شد بر اساس تعداد ثبت‌نام‌هایی است که صورت خواهد گرفت.
در هفته پیش رو بزرگ‌ترین طرح عرضه خودرو به اجرا درمی آید که بخشی از این طرح به خودروهای وارداتی مربوط می‌شود و از ساعت 12 ظهر فردا متقاضیان با ورود به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به آدرس saleauto.ir برای خرید این خودروها ثبت‌نام کنند.
در هفته پیش رو بزرگ‌ترین طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو و بدون قرعه کشی انجام خواهد شد.
سرانجام پس از حواشی بسیار شرایط ثبت نام برای خودروهای وارداتی اعلام شد. بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، ثبت نام خودروهای وارداتی از روز شنبه (ششم اسفند) شروع می‌شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
وجیهه آذرفر
۱۴۰۲/۰۱/۱۶
0
0
0

برای تحویل گرفتن خودرو وارداتی ثبت نام شده انتطار وعده ی دروغ را نداریم عرض ۳ماه باید خودروهرا تحویل دهید پول بر زبان را که باهزران زحمت وقرض و وام جمع کردیم ودرحساب وکالتی گذاشتیم تا پسر جوان مان که عمری درانتطار داشتن خورو توصف انتظار بود ناامید شده ونسبت به مسئولین بدبین تر وبی اعتماد تر شود


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید