صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۳:۱۰
کد خبر: 13699
گزارشگر: 213
۱۵۱۶۲
۷
۰
۳
طرح پیش فروش خودرو

بزرگترین پیش‌فروش و تغییر قیمت خودرو در هفته آینده

بزرگترین  پیش‌فروش و تغییر قیمت خودرو در هفته آینده
بزرگ‌ترین طرح فروش تاریخ خودروسازی کشور در حالی هفته آینده برگزار می‌شود که مبنای آن، قیمت‌های ابلاغی از سوی شورای رقابت خواهد بود.

به گزارش آسیانیوز، از هفته آینده بزرگ‌ترین طرح فروش تاریخ خودروسازی کشور، با قیمت‌های جدید و تعیین‌شده از سوی شورای رقابت کلید خواهد خورد. عرضه ۵۰۰هزار دستگاه خودروی داخلی از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در شرایطی از سوی وزارت صمت برنامه‌ریزی شده است که قرعه‌کشی در این طرح حذف و اگر تقاضا از عرضه آن بیشتر باشد، متقاضیان در لیست انتظار قرار خواهند گرفت. تحویل نیز بین سه‌ماه تا یک‌سال خواهد بود. در این طرح همچنین حدود نصف قیمت هر خودرو به‌‌عنوان ودیعه در حساب افراد مسدود می‌شود.

 

هفته تغییر قیمت خودرو

بزرگ‌ترین طرح فروش تاریخ خودروسازی کشور در حالی هفته آینده برگزار می‌شود که مبنای آن، قیمت‌های ابلاغی از سوی شورای رقابت خواهد بود. طبق آنچه سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده، هفته آینده بیش از ۵۰۰هزار دستگاه خودروی داخلی از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو عرضه خواهد شد. امید قالیباف با بیان اینکه همه خودروسازان داخلی از جمله ایران‌خودرو، سایپا و شرکت‌های بخش خصوصی به ‌جز گروه بهمن، در این طرح حضور خواهند داشت، افزود: این خودرو‌ها با قیمت‌هایی که از سوی شورای رقابت تعیین می‌شود، عرضه خواهند شد.

وی این را هم گفت که شرایط ثبت‌‌نام افراد، همان شرایط اعلامی در طرح‌های قبلی است و مطابق وعده وزارت صمت، با ثبت‌نام در این سامانه دیگر چیزی به‌ نام قرعه‌کشی وجود ندارد. در این طرح همچنین حدود نصف قیمت هر خودرو به‌ عنوان ودیعه در حساب افراد مسدود می‌شود. بنا به گفته سخنگوی وزارت صمت، اگر تقاضای خودرویی از عرضه آن در این طرح بیشتر شود، یک فهرست انتظار تعریف و نوبت افراد برای تحویل خودرو مشخص می‌شود که به ‌احتمال زیاد بین سه ماه تا یک سال خواهد بود.

به نقل از دنیای اقتصاد، با توجه به اظهارات سخنگوی وزارت صمت، مشخص است ابرطرح فروش خودرو در هفته آینده، با قیمت‌های به‌روز‌شده به اجرا درخواهد آمد، قیمت‌هایی که شورای رقابت آنها را ابلاغ می‌کند.

شورای رقابت مهرماه امسال از تعلیق یک‌ساله تعیین قیمت خودرو خارج شد و بار دیگر به این عرصه بازگشت، منتها با فرمی متفاوت از قبل. در گذشته شورای رقابت راسا قیمت خودروهای داخلی را تعیین و ابلاغ می‌کرد، قیمت‌هایی که طبق ادعای خودروسازان، با هزینه تولید آنها نمی‌خواند و زیان‌ده بود.

---------------

بیشتر بخوانید

بزرگ‌ترین پیش فروش ایران خودرو در اسفندماه/ثبت نام و عرضه انبوه خودرو بدون قرعه کشی

----------------------------------

 حالا اما بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو، توام با تغییراتی در تعیین دستورالعمل قیمتی و شکل اجراست. طبق دستورالعملی که شورای رقابت در راستای تنظیم بازار خودروی سواری اعلام کرد، قیمت خودروها توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محاسبه شده و در اختیار این شورا قرار خواهد گرفت. بنابراین عملا قیمت خودروها را سازمان حمایت تعیین خواهد کرد، ولی شورای رقابت این اختیار را دارد که قیمت‌های اعلامی را رد یا تایید کند.

تفاوت دیگر مدل جدید قیمت‌گذاری خودرو با گذشته اینجاست که شورای رقابت به‌نوعی می‌گوید قیمت‌ها منصفانه‌تر از قبل و با در نظر گرفتن واقعیت‌های اقتصادی اثرگذار بر هزینه تمام‌شده تولید، تعیین خواهد شد. به عبارت بهتر، دست سازمان حمایت برای تعیین قیمت‌هایی سودده باز است و این بدان معناست که لیست قیمت آینده خودروهای داخلی تا حد زیادی مورد تایید و رضایت خودروسازان خواهد بود، زیرا طبق فرمول جدید دیگر قرار نیست قیمت فروش از هزینه تولید کمتر و حتی سربه‌سر باشد و تولیدکنندگان سود خواهند کرد.

اما با توجه به اینکه سخنگوی وزارت صمت می‌گوید پایه قیمتی ابرطرح فروش خودرو در هفته آینده، قیمت‌های ابلاغی از سوی شورای رقابت خواهد بود، طبعا این شورا باید قیمت جدید خودروها را تا قبل از آغاز این طرح بزرگ ابلاغ کند. از همین رو، به احتمال فراوان قیمت رسمی و پایه خودروهای داخلی سرانجام پس از حدودا ۱۵ ماه تثبیت، به‌روز خواهد شد.

همچنین با توجه به اینکه شورای رقابت بر تعیین قیمت‌هایی سودده تاکید دارد، احتمالا افزایش قیمت قابل‌توجهی (حتی شاید بیش از ۱۸درصدی که آذر سال گذشته توسط ستاد تنظیم بازار ابلاغ شد) در راه است. به نظر می‌رسد این هم که اجرای ابرطرح فروش خودرو در هفته جاری لغو و به هفته آینده موکول شد، ریشه در همین موضوع بروزرسانی قیمت‌ها دارد. البته این اتفاق (تعیین قیمت جدید خودروها) در دو صورت می‌تواند به آینده موکول شود. نخست اینکه ۵۰۰هزار دستگاه خودروی موردنظر همه در قالب پیش فروش عرضه شوند.

 در این صورت چون قیمت نهایی خودرو هنگام تحویل تعیین خواهد شد، سازمان حمایت و شورای رقابت برای تعیین و ابلاغ قیمت‌های جدید فرصت خواهند داشت. این در حالی است که اگر قرار بر عرضه خودروها در قالب فروش فوری و فوق‌العاده نیز باشد (که احتمالا همین‌طور است) آنگاه باید حتما قبل از اجرای طرح بزرگ فروش، قیمت پایه خودروها از سوی شورای رقابت ابلاغ شود، زیرا در این مدل فروش، قیمت قطعی و از‌پیش‌تعیین‌شده است. از سوی دیگر اما اگر ابرطرح فروش خودرو باز هم به تاخیر بیفتد و هفته آینده برگزار نشود، سازمان حمایت و شورای رقابت زمان بیشتری را برای تعیین و ابلاغ قیمت خودروهای داخلی در اختیار خواهند داشت. در مورد طرح فروش بزرگ خودرو در هفته آینده یک نکته مهم دیگر نیز وجود دارد و آن، حذف قرعه‌کشی است. وزارت صمت وعده داده بود قرعه‌کشی خودرو در پایان سال حذف خواهد شد و این وعده با توجه به اینکه قرار نیست ابرطرح فروش هفته آینده قرعه‌کشی شود، تحقق یافته است.

ابهامات طرح بزرگ فروش
اظهارات سخنگوی وزارت صمت درباره ابرطرح فروش خودرو در هفته آینده در شرایطی است که پرسش‌ها و ابهاماتی نیز در این ماجرا وجود دارد. پرسش نخست اینجاست که آیا ابرطرح فروش می‌تواند به معنای پایان عرضه خودرو در بورس کالا باشد؟

وقتی وزارت صمت می‌خواهد از همین حالا ۵۰۰هزار دستگاه از تولید آینده خودروسازان را در سامانه یکپارچه بفروشد و احتمالا این طرح عظیم در سال آینده هم تکرار خواهد شد، آیا اصلا دیگر جایی برای عرضه خودرو در بورس کالا باقی خواهد ماند؟ تا همین یک هفته پیش که کمیسیون تلفیق بودجه رای به عرضه تمام خودروها در بورس کالا داده بود، داستان عکس بود و در سال آینده همه خودروها باید در بستر بورس عرضه می‌شدند. حالا اما با توجه به مصوبه صحن علنی مجلس، عرضه خودرو در بورس کالا الزامی نیست و خودروسازان در این ماجرا (از نظر مجلس شورای اسلامی) مختار هستند.

نکته دیگر اینجاست که اگر فرض کنیم طبق وعده وزارت صمت، تولید خودرو در سال آینده به یک‌میلیون و ۸۰۰هزار دستگاه برسد و سهم سواری‌ها مثلا ۷/ ۱میلیون دستگاه باشد، پیش از سال جدید حدود ۳۰درصد تولید احتمالی به فروش گذاشته خواهد شد. حال پرسش اینجاست که آیا در سال آینده نیز با ابرطرح‌های فروش خودرو مواجه خواهیم بود؟ اگر این‌طور باشد، (با فرض تولید ۷/ ۱میلیون دستگاه خودروی سواری و با کم کردن ۵۰۰هزار دستگاه خودرویی که قرار است هفته آینده فروخته شوند) در سال ۱۴۰۲ امکان اجرای دو تا سه ابرطرح فروش دیگر نیز خواهد بود. مثلا ممکن است وزارت صمت تصمیم بگیرد یک‌میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه خودروی تولیدی باقیمانده (عددی که از کسر ۵۰۰هزار دستگاه خودروی هفته آینده از تیراژ احتمالی ۷/ ۱میلیون دستگاهی سال ۱۴۰۲ به دست می‌آید) را در سه دور و با عرضه ۴۰۰هزار دستگاهی در هر مرحله به اجرا بگذارد.

اما در حالی قرار است ابرطرح فروش خودرو بدون قرعه‌کشی و در سامانه یکپارچه اجرا شود که به نظر می‌رسد از این پس بناست مانند دوران قبل از لاتاری، ثبت‌نام از متقاضیان تا زمان پر شدن ظرفیت ادامه داشته باشد. طبق اعلام صمتی‌ها، اگر تقاضا بیش از عرضه باشد، متقاضیان خرید خودرو در فهرست انتظار قرار می‌گیرند و سپس تاریخی برای تحویل خودرو به متقاضی اعلام خواهد شد
. با توجه به مدلی که وزارت صمت در نظر گرفته، همه کسانی که در طرح فروش قریب‌الوقوع خودرو شرکت خواهند کرد، عملا برنده‌اند و تنها زمان تحویل خودرو به آنها متفاوت خواهد بود. البته باید منتظر ماند و دید وزارت صمت قرار است چه شرایط و محدودیت‌هایی برای شرکت در این طرح در نظر بگیرد.

طبعا با وجود محدودیت‌ها و سختگیری‌هایی مانند بلوکه کردن تمام یا بخشی از پول خودرو در حساب متقاضی، تعداد شرکت‌کنندگان بسیار کمتر از گذشته خواهد بود.

با این حال به احتمال فراوان تقاضا برای ابرطرح فروش خودرو طی هفته آینده، بسیار بالاتر از ۵۰۰هزار دستگاه عرضه‌شده خواهد بود و مثلا ممکن است حداقل یک میلیون نفر در آن شرکت کنند. در این صورت، عملا یک‌میلیون دستگاه خودرو به فروش خواهد رفت نه ۵۰۰هزار دستگاه و این می‌تواند بدان معنا باشد که خودروسازان تا ماه‌ها بعد دیگر چنین طرح عظیمی در فروش نخواهند داشت./

https://www.asianews.ir/u/9kv
اخبار مرتبط
اگرچه قرار است خودروهای وارداتی وارد بازار شوند، ولی گویا دولت بنا را بر این گذاشته تا بعد از بلوکه کردن میلیاردها تومان از نقدینگی در دست مردم، تازه تصمیم گیری شود که خودرو به چه کسانی داده شود.
در این مطلب اول با دردسرهای رایج خریدوفروش خودرو آشنا می‌شوید. بعد از آن، خریدوفروش خودرو با کمک همراه مکانیک به‌عنوان یک راه‌حل مطرح شده و راهکارهای آن برای حل این دردسرها را توضیح داده‌ایم.
در حالی که وزارت صمت گفت با توجه به شرایط تحریم فعلاً نمی‌توانند اطلاعات دقیق خودروهای خارجی را اعلام کند، بلوکه‌کردن ۵۰ هزار میلیارد تومان برای خودروهای وارداتی که هنوز وجود خارجی ندارند، می تواند آخرین نقشه برای سرمایه مشتریانی باشد که سال‌هاست منتظر خرید خودروی خارجی بودند!ر
حمل خودرو و خودروبر، دو مفهومی هستند که برای جابجایی خودروها از محل به مقصد استفاده می‌شوند. در این مقاله، به بررسی این دو مفهوم و تفاوت‌های آن‌ها می‌پردازیم.
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت از فروش یکپارچه انواع خودرو‌های داخلی از روز چهارشنبه ۱۰ اسفند ماه خبر داد.
ثبت‌نام خودروهای وارداتی از امروز؛ شنبه ۶ اسفند ماه آغاز می‌شود و تعداد خودروهایی که عرضه خواهد شد بر اساس تعداد ثبت‌نام‌هایی است که صورت خواهد گرفت.
در هفته پیش رو بزرگ‌ترین طرح عرضه خودرو به اجرا درمی آید که بخشی از این طرح به خودروهای وارداتی مربوط می‌شود و از ساعت 12 ظهر فردا متقاضیان با ورود به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به آدرس saleauto.ir برای خرید این خودروها ثبت‌نام کنند.
در هفته پیش رو بزرگ‌ترین طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو و بدون قرعه کشی انجام خواهد شد.
سرانجام پس از حواشی بسیار شرایط ثبت نام برای خودروهای وارداتی اعلام شد. بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، ثبت نام خودروهای وارداتی از روز شنبه (ششم اسفند) شروع می‌شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
جاسم
۱۴۰۱/۱۲/۱۱
0
0
0

کلک و بامبولی دیگر از مافیای خودرو با حمایت وزارت صمت و چاشنی شورای رقابت برای افزایش قیمت و واگذاری خودرو هم شاید وقتی دیگر

Hossein
۱۴۰۱/۱۲/۱۱
0
0
0

مردم رو بازم بااین کار کلک میزنن ینی چی قیمت کارخانه با بازار باید چند برابر فرق داشته باشه این انصاف نیست

مسعود
۱۴۰۱/۱۲/۱۶
0
0
0

مردم همین قیمت رو هم ندارن بگیرن اونوقت شما میخواین افزایش چندین برابر بدین من تو اولین پیش فروش فروردین ماه برنده شدم تحویل فروردین ماه هست انصافه الان ماشین رو گرون کنید آخه چقدر از شما باید بکشیم ما هر روز یک حرف میزنید

علیرضا
۱۴۰۱/۱۲/۱۶
0
0
0

اونایی که تو طرح های پیش فروش امسال ثبت نام کردن شامل افزایش قیمت جدید میشن؟

ali
۱۴۰۱/۱۲/۱۶
0
0
0

من که می گم به جای اینکه این مدیران زحمتکش خودروساز ضرر بدهند، تمام هزینه های تولید پراید و مشابه آن را ببرن دلار 28.500 بگیرن که تقریبا با پراید 330 میلیونی میشه در حدود 12000 دلار، و با این 12000 دلار خودروهای شاسی بلند چینی مصل لاماری و دیگنیتی و چانگان 2023 بخرند بیارن ایران 5 برابر بفروشند و 5 برابر بیشتر دلار بخرند تا کمتر ضرر بکنند، اگر اینا ضرر نکنند دیگه مابقی ملت همه تو سودن

محمد
۱۴۰۱/۱۲/۱۸
0
0
0

آقایون شورای رقابت تکلیف اونایی که پیش فروش خودرو ثبت نام کردن و نصف پول رو دادن که فروردین و اردیبهشت و خرداد بقیه پول رو بدن حالا از کجا تو چند روز این همه پول جورکنن؟؟؟؟ آخه ۱۰ یا ۲۰ درصد گرون کنین نه اینکه ۸۰ درصد !!! مجلسیا و رئیس جمهور کجا هستن الان!!!!؟؟؟ اصلا نماینده مردم تو شورای رقابت وجود داره؟؟؟؟

وحید
۱۴۰۱/۱۲/۲۷
0
0
0

در جلسه ۴۷۳ شورای رقابت مورخ ۱۴۰۰/۰۵/۱۱ در خصوص پیش فروش خودرو بررسی لازم انجام و مصوبه ای به شرح ذیل ابلاغ شد: اعضای شورا در رابطه با نحوه اقدام خودروسازان در موضوع پیش فروش خودرو به استناد ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی با اکثریت آراء مقرر نمودند: چنانچه مراجع ذیصلاح در رابطه با خودروهای انحصاری مشمول دستورالعمل قیمت شورا، با پیش فروش خودرو موافقت کنند به نسبت مبلغ پرداختی بابت پیش‌پرداخت، هر مشتری درصدی از قیمت رسمی خودرو را در زمان ثبت نام (نسبت به قیمت کارخانه) پرداخت کرده است در اینصورت سهمی از خودرو که پیش پرداخت آن قبلاً انجام شده مشمول هیچگونه تورم قیمتی احتمالی نخواهد شد و صرفاً بقیه سهم باقیمانده مشمول تورم بخشی احتمالی خواهد بود. بدیهی است خودروهایی که قیمت آن تعیین نشده حق پیش فروش نخواهند داشت. اگر این مصوبه انجام بشه نصف مبلغ شامل تورم میشه یعنی اگر قیمت خودرو هنگام ثبت نام ۴۰۰ میلیون باشه و مثال ۴۰ درصد قیمت کارخونه اضافه بشه شما ۲۰۰ میلیون رو در ۴۰ درصد حساب می کنی و جمعا ۴۸۰ میلیون باید بدی ۲۰۰ دادی ۲۸۰ دیگه باید بدی


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید