صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۰
کد خبر: 14070
گزارشگر: 213
۲۰۰۳
۰
۰
۳
پایان کار یوسف نوری

چرا وزیر آموزش و پرورش استعفا داد؟/انتصاب سرپرست جدید وزارتخانه

چرا وزیر آموزش و پرورش استعفا داد؟/انتصاب سرپرست جدید وزارتخانه
یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش استعفا داد و سرپرست جدید این وزارتخانه با حکم رئیس جمهور منصوب شد.

به گزارش آسیانیوز، رئیسی در ضمن موافقت با استعفای یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، رضامراد صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان را به‌عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش منصوب کرد.

 یوسف نوری استعفای خود از وزارت آموزش و پرورش را تقدیم رئیس جمهور کرد. ابراهیم رئیسی رضامراد صحرایی سرپرست وزارت آموزش و پرورش منصوب شد

به گزارش انتخاب، رئیسی در ضمن موافقت با استعفای یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، رضامراد صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان را به‌عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش منصوب کرد.

این در حالی است که روز 11 فروردین خبرگزاری تسنیم درباره عملکرد وزیر آموزش پرورش نوشت: مسائل بودجه‌ای در وزارت آموزش و پرورش همواره با چالش‌هایی مواجه بوده است، اما در اسفند 1401 با سوءمدیریت عجیب مسئولان ارشد این وزارتخانه و شخص وزیر، کلاف سردرگمی شکل گرفت که کام معلمان عزیز کشورمان را در آستانه شب عید به شدت تلخ کرد.

در پی دستور صریح رئیس جمهور برای تعیین مقصران این افتضاح مدیریتی، محمد مخبر؛ معاون اول رئیس جمهور در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، قصور وزارت آموزش و پرورش را منجر به ایجاد تأخیر در پرداخت حقوق اسفندماه فرهنگیان و عدم واریز معوقات رتبه‌بندی اعلام کرد.

ماجرا از این قرار بود که طبق بودجه سال 1401، 38 هزار میلیارد تومان اعتبار برای رتبه‌بندی معلمان تعیین شده اما به دلیل محاسبات نادرست معاونت برنامه‌ریزی ‌و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، اعتبار مورد نیاز در احکام صادر شده رتبه‌بندی معلمان بالاتر از سقف تعیین شده در بودجه تعیین شد. به عبارت دقیق‌تر، احکام صادره مربوط به رتبه‌بندی در اسفند سال 1401 توسط وزارت آموزش و پرورش، حداقل مبلغ 16 هزار میلیارد تومان برای سال‌های 1400 و 1401 و برای سال 1402 نیز حدود 8 هزار میلیارد تومان کسری اعتبار ایجاد می‌کرد!

سازمان برنامه و بودجه در این رابطه اعلام کرد: مهم‌ترین علت بروز مشکل، افزایش هزینه‌ها بالاتر از سقف قانونی و تأخیر در صدور احکام و مشکلاتی از این قبیل بوده است.

تخصیص اسفندماه ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها به همراه علی‌الحساب رتبه‌بندی در تاریخ 21 اسفند 1401 به خزانه‌داری کل کشور ارسال شده و با درخواست وجه توسط وزارت آموزش و پرورش قابل‌پرداخت بوده است، اما احکام معلمان دیر صادر شده و آموزش و پرورش در تاریخ 24 اسفند یعنی 4 روز مانده به پایان سال اعلام کرد بیش از 9 هزار و 600 میلیارد تومان منابع جدید نیاز دارد.

این محاسبات نادرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش آن هم در روزهای پایانی سال 1401 نه‌تنها این وزارتخانه بلکه سازمان برنامه و بودجه را نیز با چالش جدی و بزرگی مواجه کرد همچنین با رقم زدن وضعیت نابسامان در پرداخت حقوق اسفندماه معلمان، نارضایتی گسترده‌ای میان فرهنگیان کشورمان ایجاد کرد.

با این حال از ابتدای این هفته (پنجم فروردین)، جلسات متعددی با حضور مسئولان وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و معاون اول رئیس جمهور برگزار شد و سرانجام با اعلام وزارت آموزش و پرورش به عنوان مسبب اصلی این وضعیت، مقرر شد تا برای افزایش رقم مصوب بودجه رتبه‌بندی اقدام شود.

در توضیحات معاون اول رئیس جمهور در این باره آمده است: با وجود برخی ابهامات در احکام صادره که در فرصت مناسب بررسی خواهد شد، برای رعایت شأن و جایگاه معلمان علاوه بر تخصیص 100درصدی اعتبارات (38 هزار میلیارد تومان) قانون مصوب، دولت نیز از حداکثر اختیارات قانونی خویش برای افزایش رقم مصوب استفاده کرده و بر این اساس مطالبات قانونی 6ماهه دوم سال 1400 و دوازده‌ ماهه سال 1401 با فوریت محاسبه و پرداخت شود.

همچنین طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، پنجشنبه 10 فروردین 1402، 4 ماه از معوقات حق‌التدریس معلمان و دو ماه از حقوق پرداخت نشده معلمان خرید خدمات آموزشی پرداخت شد.

همچنین درباره پرداخت معوقات رتبه‌بندی معلمان، نگارش آن از 10 فروردین به استان‌ها ارسال می‌شود تا یک جمع‌بندی از معوقات حاصل شود که اخبار تکمیلی و جزئیات بعد از جمع‌آوری نگارش‌ها اعلام خواهد شد.

با این حال همچنان بخشی از مطالبات معلمان بلاتکلیف مانده است از جمله 6 ماه حقوق پرداخت نشده معلمان قراردادی (مهر تا اسفند 1401) و کسری حقوق اسفند ماه 1401 برخی معلمان و این که پاسخ روشنی به آنها از سوی وزیر و آقای ستاری‌فرد نیز داده نمی‌شود!

در کنار وضعیت پرداخت مطالبات فرهنگیان، موضوع مهم‌تر و خواسته اصلی فرهنگیان، برخورد با مسببان این وضعیت است در حالی که طبق بودجه سال 1401، سقف اعتبار رتبه‌بندی 38 هزار میلیارد تومان تعیین شده است، صادق ستاری‌فرد؛ معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش باید پاسخگوی این موضوع باشد که چگونه در صدور احکام متوجه این موضوع بسیار مهم و البته روشن، نبوده است؟

در ایام انتصاب ستاری‌فرد به عنوان معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش نیز، نقدهایی درباره عدم تجربه و سوابق مدیریتی مرتبط او در حوزه بودجه مطرح شد با این وجود او به این سمت منصوب شد که در نهایت با عملکرد ضعیف و سوءمدیریت در اسفندماه، هشدار منتقدان به واقعیت پیوست./

https://www.asianews.ir/u/9v2
اخبار مرتبط
وزیر آموزش و پرورش گفت: معوقات مربوط به مابه التفاوت بین رتبه یک و رتبه همکاران تا ساعات و روزهای آینده پراخت می شود.
وزارت آموزش و پرورش از تمام علاقه‌مندان به آموزگاری که دارای شرایط ثبت‌نام هستند برای شرکت در این آزمون دعوت کرده است.
وزارت آموزش و پرورش درباره انتشار حکم انفصال موقت وزیر اطلاعیه‌ای صادر و به موضوع دستور پیگیری از طریق دیوان عدالت اداری اشاره کرده است.
سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش از صدور احکام رتبه‌بندی تمام معلمان مشمول خبر داد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید