صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۳:۵۵
کد خبر: 14341
گزارشگر: 2
۱۲۳۱
۰
۰
۱
هم تراز کردن بایت و صاف کردن دندان ها

ارتودنسی دندان در یک نگاه

ارتودنسی دندان در یک نگاه
ارتودنسی شاخه ای از دندانپزشکی است که بر تشخیص و درمان مشکلات بایت، ناهنجاری های دندانی و فکی تمرکز دارد. درمان های متداول ارتودنسی شامل استفاده از بریس ها، تراز کننده های شفاف و نگهدارنده ها است.

ارتودنسی دندان یک تخصص دندانپزشکی است و تمرکز بر روی هم تراز کردن بایت و صاف کردن دندان ها دارد. اگر دندان‌ های کج، روی هم رفته و با فاصله دارید، ممکن است نیاز به مراجعه به متخصص ارتودنسی داشته باشید. درمان های رایج ارتودنسی شامل بریس های سنتی، بریس های سرامیکی، بریس های پشت دندانی و ترازهای شفاف است.

 

ارتودنسی چیست؟

 

ارتودنسی شاخه ای از دندانپزشکی است که بر تشخیص و درمان مشکلات بایت، ناهنجاری های دندانی و فکی تمرکز دارد. درمان های متداول ارتودنسی شامل استفاده از بریس ها، تراز کننده های شفاف و نگهدارنده ها است.

نحوه قرار گرفتن دندان های شما روی هم تاثیر بسزایی بر سلامت دهان و دندان شما دارد. با بهبود نحوه برخورد دندان ‌های بالا و پایین، می‌توانید خطر ابتلا به بسیاری از مشکلات سلامت دهان، از جمله پوسیدگی دندان، بیماری لثه و سایش بیش از حد (فرسایش) را کاهش دهید.

 

چه کسی درمان ارتودنسی را انجام می دهد؟

 

این نوع درمان ها را ارتودنتیست ها یا همان متخصصین ارتودنسی انجام می دهد. متخصص ارتودنسی در کرج، متخصص ارتودنسی در زعفرانیه یا هر شهر و منطقه دیگری پزشکی است که پس از فارغ التحصیلی از دانشکده دندانپزشکی، دو تا سه سال آموزش اضافی و تخصصی در حوزه ارتودنسی دندان را می گذراند.

 

چه زمانی باید فرزندم را نزد متخصص ارتودنسی ببرم؟

 

به گفته انجمن ارتودنتیست های آمریکا، کودکان باید اولین ویزیت ارتودنسی خود را حداکثر تا سن ۷ سالگی انجام دهند. در حالی که بسیاری از کودکان در این سن نیازی به درمان نخواهند داشت، اما زمان خوبی است تا متوجه شوید که آیا مشکلاتی وجود دارد که باید مراقب باشید. برای اغلب کودکانی که به درمان زودهنگام ارتودنسی نیاز دارند انجام به موقع این درمان ها نیاز آنها را در آینده برای درمان های دندانپزشکی کاهش می دهد.

 

مشکلات رایج ارتودنسی دندان

 

انواع مشکلات رایج ارتودنسی دندان عبارتند از:

اورجت: زمانی که دندان های فک بالایی از دندان هایی فک پایین جلوتر قرار می گیرند.
• آندربایت: زمانی که دندان های فک پایین شما جلوتر از دندان های فک بالا قرار می گیرند.
• دندان های روی هم قرار گرفته اند.
• دندان های شلوغ
• دندان های کج
• وجود دندان های نهفته
• دندان های با فاصله

مشکلات ارتودنسی

چه کسانی نباید درمان ارتودنسی انجام دهند؟

 

برای واجد شرایط بودن برای درمان ارتودنسی، نباید مشکلات دندانی جدی مانند پوسیدگی گسترده یا بیماری لثه داشته باشید. قرار دادن بریس بر روی دندان های بیمار می تواند تأثیر منفی جدی بر سلامت دهان و دندان شما داشته باشد.
اگر پوسیدگی یا بیماری لثه دارید، برای درمان ابتدا به دندانپزشک مراجعه کنید. هنگامی که آن شرایط را درمان کردید، از دندانپزشک خود بپرسید که آیا درمان ارتودنسی برای شما مناسب است یا خیر.

 

انواع ابزار ارتودنسی

 

از جمله رایج ترین ابزار ارتودنسی عبارتند از:

 

بریس ها

 

بریس ها با استفاده از ترکیبی از براکت ها، باندها و سیم ها به تدریج دندان های شما را به موقعیت صحیح خود در طول زمان تغییر می دهند. انواع مختلفی از بریس ها بسته به نیاز شما وجود دارد، از جمله بریس های فلزی سنتی و بریس های شفاف (سرامیکی).

 

الاینرهای ارتودنسی

 

الاینرهای ارتودنسی شفاف جایگزین محبوبی برای بریس ها هستند. این سیستم ‌ها به جای استفاده از براکت ‌ها و سیم ‌ها برای صاف کردن دندان‌هایتان، از یک سری پلاک های شفاف و سفارشی استفاده می‌ کنند. هر الاینر را باید به مدت یک تا دو هفته استفاده کنید. با گذشت زمان، ترازهای شفاف دندان های شما را به موقعیت مناسب خود هدایت می دهند.

 

نگهدارنده های ارتودنسی

 

اگر از بریس یا ترازهای شفاف استفاده می کنید، پس از پایان درمان ارتودنسی به نگهدارنده (ریتینر) نیاز خواهید داشت. نگهدارنده یک وسیله متحرک سفارشی است که از بیرون رفتن دندان ها از موقعیت مناسب خود جلوگیری می کند. متخصص ارتودنسی شما می تواند به شما بگوید که تا چند وقت نیاز به استفاده از نگهدارنده ارتودنسی دارید.

 

گسترش دهنده کام

 

ارتودنتیست ها برخی از درمان ها را در دوران کودکی توصیه می کنند. این به این دلیل است که استخوان های صورت کودک هنوز در حال رشد هستند و حرکت و دستکاری آنها بسیار آسان تر است. منبسط کننده کام به گشاد شدن فک فوقانی کودک کمک می کند. بیشتر کودکان نیازی به بازکننده کام ندارند. اما در شرایط مناسب، این دستگاه ها می توانند بدون نیاز به کشیدن دندان یا سایر روش ها فضای اضافی ایجاد کنند.

دکتر امیر کامیار خضری

مزایای ارتودنسی دندان چیست؟

 

مزایای زیبایی ارتودنسی واضح است. اما ارتودنسی مزایای عملکردی و درمانی نیز دارد که عبارتند از:

• هنگامی که دندان های شما در تراز مناسب قرار دارند، تمیز کردن آنها بسیار آسان تر است.
• صاف کردن دندان ها می تواند عملکرد جویدن و گفتار را بهبود بخشد.
• درمان ارتودنسی می تواند درد مربوط به اختلال TMJ را کاهش دهد.
• هم تراز بودن دندان ها می تواند خطر پوسیدگی، بیماری لثه و سایر مشکلات سلامت دهان را کاهش دهد.
• ارتودنسی می تواند به شما در دستیابی و حفظ لبخند زیبا و سالم کمک کند.

 

معایب ارتودنسی دندان چیست؟

 

• یک روش درمانی زمان بر است: شما باید دستورالعمل های درمانی را به دقت دنبال کنید و تا رسیدن به هدف خود صبور باشید. برای برخی افراد، درمان ارتودنسی کمتر از یک سال طول می کشد. برای برخی دیگر ممکن است تا دو سال یا بیشتر طول بکشد. از آنجایی که هر فردی نیازهای منحصر به فرد خود را دارد، زمان درمان برای همه متفاوت به نظر می رسد.
• رعایت بهداشت دهان و دندان بیش از پیش اهمیت دارد: اگر اطراف دستگاه های ارتودنسی ثابت خود را به طور کامل تمیز نکنید، در معرض خطر بیشتری برای ایجاد پوسیدگی دندان قرار دارید.

 

ماندگاری نتایج درمان ارتودنسی تا چه زمانی است؟

 

در صورتی که ارتودنسی دندان توسط یک متخصص ارتودنسی متبحر انجام شود و شما در مراقبت های حین درمان کوشا باشید و همچنین از نگهدارنده ارتودنسی طبق دستورالعمل پزشک استفاده کنید؛ نتایج درمان باید تا پایان عمر باقی بماند.

https://www.asianews.ir/u/a2f
اخبار مرتبط
امروزه با پیشرفت علم، مشکل نامرتب بودن دندان ها به وسیله انواع ارتودنسی برطرف می‌شود. بعضی افراد ممکن است با سیم و براکت های ارتودنسی ثابت مشکل داشته باشند، این افراد می‌توانند از روش های دیگری مانند ارتودنسی متحرک استفاده کنند. برای اینکه بدانید ارتودنسی متحرک چیست و با معایب و مزایای این روش آشنا شوید؛ این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید