صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۵۵
کد خبر: 15121
گزارشگر: 213
۱۱۴۷
۲
۰
۳
دستورالعمل مهم بانک مرکزی

بخشنامه جدید برای رفع سوء اثر چک

بخشنامه جدید برای رفع سوء اثر چک
براساس بخشنامه جدید بانک مرکزی در صورت مسدودسازی بخشی از مبلغ چک در حساب جاری صادرکننده می توان نسبت به رفع سوءاثر چک اقدام کرد.

به گزارش آسیانیوز، در صورت مسدودسازی بخشی از مبلغ چک در حساب جاری صادرکننده آن توسط سامانه محچک، این شخص می‌تواند با واریز مبلغ کسری چک نسبت به رفع سوءاثر چک اقدام کند.


بخشنامه جدید بانک مرکزی برای رفع سوء اثر چک
براساس بخشنامه 62078 مورخ 1402/3/21 بانک مرکزی ، در صورت مسدود‌سازی بخشی از مبلغ چک در حساب جاری صادرکننده چک برگشتی توسط سامانه محچک، صادرکننده چک می‌تواند مابه‌التفاوت وجه چک را در حساب جاری خود واریز کرده و با ارائه درخواست مسدودسازی کل مبلغ چک در حساب جاری، از چک خود رفع‌ سوء‌اثر کند.

بانک عهده نیز مکلف است ضمن مسدود کردن مبلغ مذکور تا زمان مراجعه دارنده چک و حداکثر به مدت یک‌سال، ظرف مدت سه روز، واریز مبلغ را به شیوه‌ای اطمینان‌بخش و قابل استناد به اطلاع دارنده چک برساند.

بدین ترتیب در صورتی که یک برگه چک 100 میلیون ریالی صادر شده و مبلغ 90 میلیون ریال در حساب جاری صادرکننده موجود بوده و مسدود شده است، صادرکننده چک می‌تواند مبلغ 10 میلیون ریال (کسری مبلغ چک) را به حساب جاری خود واریز کرده و پس از ارائه درخواست مسدودی کل مبلغ چک از چک مذکور رفع سوءاثر کند.

با ابلاغ و اجرای این بخشنامه، رویه نادرست پیشین که صادرکننده چک برگشتی را ناگزیر به تامین کل مبلغ چک بدون لحاظ مبلغ مسدودشده در حساب جاری می‌کرد اصلاح می‌شود./

------------------

بیشتر بخوانید

اعلام جزییات قانون جدید چک و چگونگی ثبت و انتقال آن در سامانه صیاد/توزیع دسته چک ها از امروز

-----------------------------------

https://www.asianews.ir/u/ank
اخبار مرتبط
بانک مرکزی اعلام کرد چک‌های قدیمی چک های بدون نیاز به ثبت و تایید در سامانه صیاد تا پایان شهریور ماه امسال با چک‌های جدید جایگزین می‌شوند.
بیش از دو سال است از اجرایی شدن قانون جدید چک می‌گذرد و بر این اساس چک‌های جدیدی در اختیار مشتریان بانکی قرار گرفت که صادرکنندگان همزمان با صدور آن در قالب نسخه فیزیکی باید اطلاعات آن را در سامانه صیاد ثبت می‌کردند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
مرتضی
۱۴۰۲/۰۵/۲۲
0
0
0

سلام،) چرا بخشنامه شماره۶۲۰۷۸مرخ ۱۴۰۲/۳/۲۱ به تمام بانکهاابلاغ نمیشه،اگرهم ابلاغ شده،چرا اجرانمیشه،؟مردم باسرعت بالا میدوند،بازم وقت کم میارند، چکسی بایدپیگیراین اجرای بخشنامه بشه،؟فکرصدمه دیدن ومشکلات مردم کی بایدباشه؟هنوزکامندای بانک‌ها توجیع نشدن،هنوزازاین قانون جدیدبیخبرند، بانک مرکزی دریک دقیقه حسابهارو مسدود میکنه،چراسیستم اتوماتیک برای رفع انسدادنداره؟

مرتضی
۱۴۰۲/۰۷/۱۷
0
0
0

سلام،چرابخشنامه،مورخ۱۴۰۲/۳/۲۱ درخصوص چک برگشتی تصویب کردید،قابل اجرانیست،اگرهم هست،چراکه تمابانکهاابلاغ سیستمی،نشده؟خواهشن صدای مردم را به مسولین،یا ارگان مربوطه،برسانید،که مشکلی ب مشکلات اضافه نشود،باتشکر


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید