صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۳
کد خبر: 15134
گزارشگر: 213
۹۰۴
۰
۰
۰
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد

توافق موقت آمریکا با ایران «منتفی» شد

توافق موقت آمریکا با ایران «منتفی» شد
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا برخی گزارش‌ها درباره توافق موقت هسته‌ای با تهران را رد و آنها را غلط و گمراه کننده بیان کرد.
به گزارش آسیانیوز، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن تأیید خبر آزادسازی بخشی از پول مسدود شده ایران در عراق، برخی گزارش‌ها از جمله درباره توافق موقت هسته‌ای با تهران را رد کرد.

متیو میلر روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات مستقیم یا غیرمستقیم آمریکا با جمهوری اسلامی درباره برجام یا زندانیان آمریکایی در ایران مدعی شد که «اغلب گزارش‌ها» در این زمینه «یا اشتباه یا کاملاً گمراه‌کننده» بوده است.

او افزود: «چیزی که به طور خاص می‌خواستم در مورد آن نظر بدهم، این گزارش است مبنی بر این که یک نوع توافق موقت [هسته‌ای] وجود دارد که کاملا نادرست است.»

پیشتر نیز یک مقام دولت جو بایدن که نامش فاش نشده بود به خبرگزاری رویترز گفته بود آمریکا و ایران درباره «توافق هسته‌ای موقت» مذاکره نمی‌کنند.

این در حالی است که گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی حاکی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به مقامات این کشور گفته مذاکراتی میان ایران و آمریکا برای رسیدن به «یک توافقِ کوچک، و نه یک توافق» در جریان است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین ضمن تأکید بر هدف جو بایدن برای دست نیافتن جمهوری اسلامی ایران به سلاح اتمی و این که «دیپلماسی بهترین وسیله برای دسترسی به این هدف است»، اضافه کرد: «هیچ گزینه‌ای را از روی میز حذف نکرده‌ایم.»

او درباره این که کدام یک از گزارش‌های منتشر شده در روزهای اخیر درباره مذاکرات با ایران را تأیید می‌کند، با اشاره به منافع آمریکا گفت: «گزارش‌هایی که می‌گویند ما [آمریکا] توانایی ارائه پیام‌های دیپلماتیک را داریم.»

تأیید آزادسازی ۲.۷ میلیارد پول ایران در عراق
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گزارش‌ها درباره آزادسازی دو میلیارد و ۷۶۰ میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در عراق را تأیید کرد.

او گفت: «ایران فقط می‌تواند به وجوهی که در حساب‌های عراق نگهداری می‌شود برای معاملات بشردوستانه و سایر معاملات غیرقابل تحریم دسترسی داشته باشد.»

میلر ادامه داد: «اینها اقداماتی است که چندین سال انجام شده است و به دوران دولت قبلی بازمی‌گردد، زمانی که آمریکا معاملات مشابه را به طور مداوم، مطابق با قوانین ایالات متحده و با هماهنگی کامل با دولت عراق، تأیید کرده است.»

این مقام آمریکایی گفت: «آنها معاملاتی بشردوستانه و معمولی هستند که با قوانین و رویه دیرینه ایالات متحده مطابقت دارد و ما به اجرای همه تحریم‌های مرتبط با ایران ادامه داده‌ایم.»

خبرگزاری رویترز روز ۲۰ خرداد به نقل از یک مقام عراقی که نخواست نامش فاش شود، گزارش داد که مجوز آزادسازی دو میلیارد و ۷۶۰ میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در عراق، در جریان دیدار وزیر خارجه عراق با همتای آمریکایی‌اش صادر شده است.

ایران در سال‌های گذشته به عراق انرژی صادر کرده، اما به دلیل تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، بغداد نتوانسته پول آن را به تهران پرداخت کند./
https://www.asianews.ir/u/anx
اخبار مرتبط
در حالی که مقامات ایران و آمریکا در ماه گذشته (ماه مه) بطور غیرمستقیم در عمان مذاکره کرده‌اند؛ به نظر می رسد احتمال هرگونه توافق رد شده است.
نمایندگانی از هر دو حزب آمریکا با ارسال نامه به رهبران آلمان، بریتانیا و فرانسه خواهان فعال‌ شدن فوری «سازوکار ماشه» در مورد ایران شدند.
وزارت خارجه بریتانیا مدعی شد: ادامه برنامه موشکی ایران نشانگر تهدید علیه امنیت جهانی است!
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید