صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۸
کد خبر: 15192
گزارشگر: 213
۷۱۴
۰
۰
۱
براساس بخشنامه بانک مرکزی

برای تعداد حساب و کارت های بانکی ها سقف تعیین شد

برای تعداد حساب و کارت های بانکی ها سقف تعیین شد
بانک مرکزی در بخشنامه‌ای محدودیت‌های جدیدی برای تعداد حساب‌های مشتریان بانک‌ها و تعداد کارت‌های مجاز هر مشتری تعیین کرد.
به گزارش آسیانیوز، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای محدودیت‌های جدیدی برای تعداد حساب‌های مشتریان بانک‌ها و تعداد کارت‌های مجاز هر مشتری در یک بانک تعیین کرد.

 بانک مرکزی در روز گذشته، بخشنامه‌ای جدید و موسوم به «دستورالعمل ناظر بر الزامات افتتاح و نگهداری حساب‌های سپرده ریالی و صدور کارت‌های پرداخت در مؤسسات اعتباری» را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد که بر اساس آن، محدودیت‌های جدیدی برای تعداد حساب‌های مشتریان بانک‌ها و تعداد کارت‌هایی که هر مشتری در یک بانک یا موسسه اعتباری می‌تواند داشته باشد، تعیین شده است.

بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی، از این پس هر مشتری می‌تواند تا سقف ۳۰ حساب سپرده ریالی شامل حساب‌های سپرده قرض‌الحسنه، پس‌انداز، سپرده قرض‌الحسنه جاری و سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی به‌صورت انفرادی یا مشترک در شبکه بانکی کشور داشته باشد.

 محدودیت‌های جدید برای کارت‌های بانکی
مطابق بخشنامه جدید بانک مرکزی، هر یک از موسسات اعتباری، مجاز است که تنها یک کارت پرداخت به هر یک از مشتریان خود اختصاص دهد. بانک‌ها موظفند که ظرف مدت سه ماه به مشتریانی که بیش از یک کارت بانکی دارند، اطلاع دهند تا آنها یکی از کارت‌ها را حفظ و بقیه را باطل کنند.


 اگر مشتری در این راستا اقدامی انجام ندهد نیز بانک موظف است که کارت‌های مازاد وی را با اولویت کمترین تراکنش در یک سال اخیر، باطل کند.

 الزام به افتتاح حساب ممنوع!
به گزارش تجارت نیوز، از سوی دیگر این بخشنامه، بانک‌ها را از الزام مشتری به افتتاح حساب جدید منع می‌کند؛ مگر آنکه ارائه خدمات و عملیات بانکی مثل اعطای تسهیلات، صدور دسته‌چک و… بدون افتتاح و نگهداری حساب سپرده برای وی نزد همان موسسه اعتباری امکان‌پذیر نباشد.

همچنین در این بخشنامه، احکام و ضوابط جدیدی برای نظارت بر حساب‌های سپرده مشترک و حساب‌های وکالتی در نظر گرفته شده است. به علاوه، اشخاص حقوقی از افتتاح حساب سپرده گروهی منع شده‌اند.

علت ابلاغ بخشنامه جدید چه بود؟
بانک مرکزی در این بخشنامه به چالش‌های موجود در زمینه افتتاح و نگهداری حساب‌های سپرده بانکی و کارت‌های پرداخت نیز اشاره کرد. مواردی که به نظر می‌رسند علل اصلی صدور این بخشنامه به شمار می‌روند.

وجود برخی سوءاستفاده‌ها از حساب‌های سپرده مشترک، افزایش تعداد حساب‌های سپرده بانکی و کارت‌های پرداخت به‌ دلایل متعددی مثل منوط کردن ارائه همه خدمات بانکی به افتتاح حساب سپرده و همچنین فقدان الزام در به‌کارگیری رو‌ش‌هایی مانند ارسال پیامک و دریافت شناسه تأیید هویت هنگام افتتاح حساب سپرده و همچنین در زمان ارائه خدمات مرتبط با حساب سپرده به اشخاص با ریسک بالا، از مهم‌ترین این چالش‌ها به شمار می‌روند./
https://www.asianews.ir/u/aph
اخبار مرتبط
براساس بخشنامه جدید بانک مرکزی در صورت مسدودسازی بخشی از مبلغ چک در حساب جاری صادرکننده می توان نسبت به رفع سوءاثر چک اقدام کرد.
معاون سابق فناوری بانک مرکزی گفت: بانک‌ها همواره به دنبال جذب منابع بیشتر هستند و برای دستیابی به این هدف اقدامات بسیاری از جمله حذف کارمزد در شبکه پرداخت را انجام دادند.
بانک مرکزی در بخشنامه ای به شبکه های بانکی و ضرورت تعیین تکلیف متقاضیان، دستورالعمل تسهیل و تسریع در پرداخت وام قرض الحسنه ازدواج را ابلاغ کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید